Permalänk
Medlem

Ubuntu går segt

Jag har kört ubuntu i ungefär en vecka nu, och trivs väl sisådär. Kommer snart att installera winxp parralellt, i och med att jag har krav som inte linux kan tillfredställa. Men hursomhelst, jag vill ändå ha kvar ubuntu, men det går segt. Inte så farligt segt, men tveklöst segare än vad win xp går på samma dator. När jag till exempel surfar, så hackar sidorna ner när jag scrollar.

Det är en AMD T-bird 1200mhz på ett Abit Kt7 133 moderkort med Kingstone 512 sdram och ett GeForce 4 Ti4200.

Jag har installerat nvidias drivrutiner, men det hjälpte inte speciellt mycket. Finns det mer man kan göra?

Permalänk
Medlem

Har du stoppat in nvidia drivrutinen i X-confen då?
annars är det inte så konstigt

in i /etc/X11 och editera X-konfigurationsfilen..

Hinner inte säga mer detaljerat, det får någon annan göra, om du inte förstår.

Permalänk
Medlem

Hmm, nej, det har jag inte gjort. Stod inget om det på ubuntus guide på deras sida.

Aja, någon får gärna fylla i med en lite mer exakt förklaring av hur det ska gå till.

I filen står bla:

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV20 [GeForce3 Ti 200]"
Driver "nvidia"
BusID "PCI:1:0:0"

Det ser väl rätt ut?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
-->http://www.ubuntuguide.org/#enhancenvidiaperformance<--

Har gjort det nu. Svårt att säga om det är någon skillnad. Kanske är det jag som inbillar mig, men det känns som att det borde flyta på mer.

Finns det något annat man kan göra?

Permalänk

kör 'glxgears' i en terminal o se vad du får för fps.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks