Permalänk
Medlem

Några snabba kring ljud och grafik

Nu var det då dags att införskaffa en ny burk, och pga. stor brist av de prylar jag vill ha om jag skall bygga en stationär burk så har jag nu beslutat mig för en bärbar då mitt tålamod är slut och jag alltid suktat efter en laptop

Har några snabba frågor kring grafik och ljud (har sökt, men icke funnit någon tråd som ens nämner ljudkort för bärbara datorer)

1. Vilket slags kort ger bäst ljud, pc kort eller usb? Sitter och funderar på ett Audigy2 kort, då jag är väldigt nöjd med pci versionen av just detta, men vet som sagt inte vilken version jag ska ta.

2. Hur mycket skiljer sig en burk med 256mb integrerad grafik från en som har 128mb "extern", om vi säger att det sitter 2 st 512:or pc2700 i vardera burk?

3. Någon som testat shg:s burk med Centrino 1.8GHz och kan ge något utlåtande? Står lite i valet och kvalet mellan en sådan och en x-treme prince note från dataprince här i stockholm, den med 1.66 ghz centrino prolle. Känns på något sätt enklare med garantier om något skulle gå fel ifall man väljer dem, för av vad jag har förstått så är shg värdelösa på just den biten.

MvH
Martin

Permalänk

Ska du spela ska du inte ha inbyggd grafik..finns ingen anledning att nuför tiden ha de annars heller...har inte sett nån dator med 256 mb med intergrerad grafik?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

256 mb integrerad grafik låter lite väl suspekt, ja. Annars, om du vill ha ordentlig ljudkvalitet är USB-kort det enda alternativet. De ljudkorten som finns inbyggda i bärbara är 99% ganska dåliga, jämfört med ett SB audigy 2 ZS t.ex.

Angående SHG:s burkar finns det en väldans massa trådar om dem i det här forumet. Sök och finn :). Rekommenderar ej Dataprince, de är ganska ökända. SHG är bra. Titta in på pc-direct.se också.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Ska du spela ska du inte ha inbyggd grafik..finns ingen anledning att nuför tiden ha de annars heller...har inte sett nån dator med 256 mb med intergrerad grafik?

http://www.dataprince.se/webshop/gui_main.asp?group=168&view=...

Där har du

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
256 mb integrerad grafik låter lite väl suspekt, ja. Annars, om du vill ha ordentlig ljudkvalitet är USB-kort det enda alternativet. De ljudkorten som finns inbyggda i bärbara är 99% ganska dåliga, jämfört med ett SB audigy 2 ZS t.ex.

Jo, precis den uppfattningen jag också fått. Så pccard är alltså också värdelöst, med tanke på att du inte ens nämnde det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1nja
[url]Jo, precis den uppfattningen jag också fått. Så pccard är alltså också värdelöst, med tanke på att du inte ens nämnde det?

Ingen erfarenhet av Pccard. Det får någon annan ge support på :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)