Permalänk
Medlem

Dator i frys

Tänkte höra lite, är inte riktigt säker men vad skulle hända om man satte in hela sitt chassi i en frysbox? själv gissar jag på att det blir kondens och att datorn slutar fungera men vore faktiskt riktigt roligt att testa vad som händer någon som gjort dylikt ??
antar att det inte funkar efter som jag inte sätt liknande trådar,
Alla svar går bra, hehe vore jävligt soft att dra på -27 då lär ju cpun ligga runt 12c~ 20 full

Edit: Hehe skulle alltås bli rena fiaskot rakt ut bara en tanke som slog mig

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Avstängd

Lär inte bli kondens då luften i frysen också är så kall. Men på det hela taget verkar det inte så effektivt.

Visa signatur

En stämma i din bane sång

Permalänk

Blir väl visst kondens. Jag förutsätter att datorn skall vara på och jag tror nog processorn blir varmare än temperaturen i frysen.
Jag har dessutom för mig att ämnet varit uppe förut och då sas det bla. att frysen isolerar istället för att hela tiden kyla, ungefär, vilket skulle innebärar att det blir svårt för frysen att hålla en låg temperatur med en dator på runt 50 grader +.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

finns hundratals trådar som denna. svaret är enkelt.

det funkar inte!

1: frysen pallar inte att kyla 24/7
2: hårddiskarna ska inte vara kallare än rumstemp.
3: finns säkert fler anledningar!

Edit: angående kondens så blir det väl ändå bara kondens om saken är kallare än omgivningen, och inte tvärt om vilket är fallet i frysen. tänk såhär.
varför blir det kondens på ölglaset på pubben, men inte på kaffekoppen hemma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hittade massa trådar nu när jag sökte på "Frys" låter inte så smart dock försökte bara vara lite kreativ.

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem

Hårt talas om vappochill?
Och att SÖKA före du skiver tråden?!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

vapochill har juh ingenting med frågan i sig att göra.
men däremot sökningen håller jag med dig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
vapochill har juh ingenting med frågan i sig att göra.
men däremot sökningen håller jag med dig om.

Borde förklarat lite mer då.. Menande att en vapochill bara kyller processorn (eller nordbryggan,gpun) men lite dåligt förklarat av mig

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

hehe om man bara kyler processorn på?
tex slänger in radiatorn i frysen och har
glykol i vattnet?! har man en stor frys
kanske det kan funka....någon vecka?!

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar inte. Kompressorn i frysen klarar inte av den effekt som krävs. En modern dator ger över 100w värme och det finns inga normala hushållsfrysa som kan kyla bort det kontiuerligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

hm, de finns ju vapochill som kyler upp till -35ºc , om man då ändrar tempen på frysen till -25-30ºc måste det väl funka ? :S

Edit: med kylningen alså !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det funkar inte. Kompressorn i frysen klarar inte av den effekt som krävs. En modern dator ger över 100w värme och det finns inga normala hushållsfrysa som kan kyla bort det kontiuerligt.

Lyssna på han det stämmer ju

prova och bara köra datorn i frysen med termommeter så får du nog se efter ca 12 h eller något

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Testa med en gammmmmal dator först... typ gammal 486 eller så... o prova ha en hdd utanför frysen då den inte tål extrem kyla.. om den startas när den är kall borde den kunna vara på ett tag... men prova inte i din frys hemma om datorn får för sig att göra motstånd så inte hela alltihopa förstörs...

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk

Vet inte varför, men denna tråd får mig att tänka på den här sidan:

http://totl.net/Eunuch/

Visa signatur

Gurknöt med extra mycket dressing, tack så himla mycket!

Permalänk
Medlem

haha hade precis en sån här dröm inatt.. att ha serverdatorn i frysen

Permalänk
Medlem

Om man har en frys från en affär, en sån där stor som är öppen upptill, gratis el och mycket utrymme över, då borde det väl gå att lägga skiten där i. Med långa kablar till hårddiskarna då.
Men då var det ev. kondens som måste bort...

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Den som någon gång frostat av frysen ser nog framför sig hur datorn skulle se ut efter ett tag. det blir till att låta dörren vara stängd och datorn på 24/7 om man inte vill bli flitig med ishacka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cov
Den som någon gång frostat av frysen ser nog framför sig hur datorn skulle se ut efter ett tag. det blir till att låta dörren vara stängd och datorn på 24/7 om man inte vill bli flitig med ishacka

Det kommer inte bli is i frysen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strongliquid
Om man har en frys från en affär, en sån där stor som är öppen upptill, gratis el och mycket utrymme över, då borde det väl gå att lägga skiten där i. Med långa kablar till hårddiskarna då.
Men då var det ev. kondes som måste bort...

Jo en storköksfrys fungerar säkerligen, de brukar ha aktiv kondensor (dvs fläktkyld). Det är det som är problemet med en vanlig hushållsfrys, att kondensorn är passiv.

Själva kompressorn orkar med belastningen men en frys är inte byggd för att klara belastningen.

Visa signatur

tomt