Permalänk

Enkel virusfråga.

Hejsan alla.
Jag undrar om det är någon här inne som kan tala om för mig vad som är skillnaden på virus, mask och trojan.

OBS. Är inte helt säker på om detta är rätt forumdel.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Avstängd

Ett virus är en smitta som endast sprider sig mellan filer på din egna dator (smittar inte andra datorer annat än ifall du kopierar en smittad fil till annan dator). Ordet "VIRUS" är numera ett samlingsnamn för såväl virus, maskar & trojaner.

En MASK är en smitta som har en inbyggd mekanism för att själv sprida sig till andra datorer. (Typ: Via fildelning eller via egen inbyggd e-postserver etc.)

En trojan är en smitta som öppnar din dator för yttre kontroll.. En trojan gör alltså att vem som helst, var som helst i världen inte bara kan komma åt din dator (via internetuppkopplingen) utan även kan styra & använda din dator precis som om de var administratörer & själva satt vid tangentbordet.. Vad som är ännu värre är att dessa oftast innehåller en "funktion" som lyssnar på ditt tangentbord & sparar varje knapptryckning till en loggfil som sedan skickas iväg /kan läsas av vem som helst.. dvs. alla uppgifter du skriver blir allmän egendom.. (Typ: Kontokortsnummer, ifall du handlar via nätet. Lösenord Till datorn, till Webbmail, till MSN, etc. mm.)

Vad värre är att flera nyare smittor är kombinationer av 2 eller alla tre av dessa typer av skadlig kod..

Hoppas du fått svar på frågan..

Permalänk

dedär va exat det jag va ute efter.
tack så mycket.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"