Permalänk
Medlem

hddlåda

Hallo jag håller på att försöka få min dator så tyst som möjligt.
Nu har jag bara ett problem kvar och det är hdd'arna.

Jag har testat att hänga upp hddarna i gummiband men det blir noll skillnad, så nu har jag släppt tanken med att kunna få mina hddar tysta i burken.
Nu har jag istället tänkt att jag ska bygga en egen låda för diskarna som jag ska isolera riktigt ordentligt.

Jag hade tänkt att plocka ena hddracket från mitt chitech chassi och bygga en ganska så stor låda där jag hänger upp racket i gummisnoddar och sen isolera lådan riktigt mycket.

matrialet kommer förmodligen bestå av mdf och denna isoleringen
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI...
2 stycken 80mm fläktar en på toppen som utblås och en på baksidan som blåser in.

Lådan kommer att stå bredvid datorn så jag hoppas att det kommer räcka med en 90cm idekabel.

vad tror ni om detta?

mvh
entray

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Låter som att du ogillar ljudet från din dator
Vet inte riktigt hur det kommer att fungera men jag gissar på att det blir ganska så varmt i din låda där med dina HDD's

Permalänk
Medlem

lådan ska vara runt 30cm på alla håll plus att det ska vara 2 stycken fläktar som jag skrev åvan. borde inte det hålla nere tempen hyffsat?

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

missade visst den raden helt omöjligt verkar det inte, frågan är bara hur tyst det kommer att bli..

Permalänk
Medlem

jo det var drför jag skrev mitt första inlägg

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk

Har också gått å tänkt på att bygga en "hdd låda".. Men är det inte bättre att försöka bygga in lådan i chassit, för att få ytterligare dämpning av ljudet menar jag..

Försök även få in 120 mm fläktar i stället för 80, större luftflöde mycket tystare.
Borde ju även räcka med en fläkt på ett sådant litet utrymme, borde väl skapa "självventilation"

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem

Jag har för lite utrymme i min låda för att klämma in en låda för 2 hddar och det känns som om att det borde isolera bättre med hyffsat tjocka mdfskivor + mycket dämmpning i lådan.
Jag kan ju sätta i väldigt mycket mer sånt i en lite större separat låda

Visa signatur

DON'T PANIC!