Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Två skärmar

Har tänkt att köpa en till skärm nu, men jag undrar en del grejjer om detta.

Först bör jag kanske nämna att jag kör Windows XP och ATIs grafikortsdrivrutiner.

Hur fungerar det med spel och sånt egentligen? Om jag sitter och spelar ett spel i fullskärm (antar att det går att göra så det bara tar upp ena skärmen?), hur kan jag då föra över musen till andra och t.ex. använda trillian där? Går det alls, och isf, går det smidigt?

Går det att slänga över startmenyn till den sekundära skärmen?

Går det snabbt och lätt att flytta program mellan skärmarna?

När man alt-tabbar, räknar den då programmen på båda skärmarna, eller bara ena?

Skulle även vara kul att höra vad folk som kör två skärmar tycker om det, är det lika praktiskt som man tror?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

1. Du kan ha dra över musen till andra applikationer på andra skärmen men i ganska många fall så minimeras spelet då automatiskt. Tror det har nåt att göra med 3d-accelerationen.

2. Ett program som jag rekommenderar är UltraMon, det kostar en slant men är gratis i 30 dagar. Där får du två startmenyer, en för varje skärm. De program som är på den ena skärmen ligger också i den skärms startmeny. Logiskt. Standard i XP tror jag bara du kan ha en startmeny. Och när jag säger startmeny så menar jag startmenyn utan startknappen. Taskbaren alltså.

3. Det går skitsmidigt att dra program över gränsen.

4. Den räknar båda skärmarna när man alt-tabbar.

5. Jag skulle inte kunna leva utan dem.

Kan tillägga att jag har alltid iTunes uppe på min sekundära skärm, helt underbart att när som helst kunna byta låt utan en massa alt-tabbande och dylikt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

säger det samma som kottkrig, jag skulle inte kunna leva utan mina 2 skärmar, dock har jag bara haft två skärmar i ca 4 månader men jag fattar inte varför jag inte skaffade detta tidigare , och ultramon är ett måste värt att köpa efter 30 dagar utan de programet klarar du dig inte med 2 skärmar enligt mig :), helt underbart när man jobbar med olika saker att kunna ha 2 skärmar.

kan även nämna att jag har ATI kort jag med, och har inte haft några problem!

Visa signatur

Amd Athlon xp 2600+ | 512 DDRam | 9800pro 128 mb

Permalänk
Medlem

Så jag kan inte köra WoW och kolla thottbot samtidigt? Mycket synd :\

Jag vill bara ha en startmeny

Hur drar man mellan skärmarna då? Går det att göra så man måste t.ex. hålla in ctrl för att byta skärm?

Just nu byter jag låt via knapparna på tangentbordet, men bara WMP stöder detta ordentligt, det är en annan anledning till dubbel skärm, WMP 10 är skit

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

För att dra ett program mellan skärmarna gör du som vanligt. Tar tag i programmet och drar det till, (i mitt fall) högersidan. Svårt att förklara men det fungerar som det bara är en jätteskärm så du kan utan problem lägga fönstret mitt i mellan skärmarna och på så sätt ha en del på ena skärmen och en del på andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen vilja ha två skrivbord med var sin egen mus Så att jag kan byta låt i winamp utan att hl2 haschar ihop (mer eller mindre)

Permalänk
Medlem

Byta låt i winamp fixas med hotkeys, funkar smidigt.

Angående två skärmar så är det riktigt bra och användbart. Men en nackdel är att när du väl sätter dig vid en dator med enbart en skärm kommer du känna dig instängd. Man blir lite smått beroende av två skrämar, smidigheten i att kunna ha ex winamp och miranda på ena skärmen och använda den andra till det man vill.

Sen som nämnts innan så är ultramon ett mycket användbart program om man har två skärmar eller fler.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

2 skärmar är helt underbart när man väl vant sig. som andra rekommenderar jag att fixa ultramon.
enda spel jag har testat är starcraft, och det finns 3 nackdelar (iaf med 9800pro, vet inte det funkar bättre med nyare)
- om man drar musen snabbt till höger o sen klickar tror den att man klickat på andra skärmen = den minimerar spelet
- starcraft kör så låg upplösning att jag inte ens kan välja den på andra skärmen. olika upplösningar = bilden på andra skärmen trycks åt höger när jag öppnar starcraft. så du måste flytta den så att halva bilden ligger på primära innan du startar spelet.
- hur jag än gör, får andra skärmen helt cp färger när jag startar spelet.

edit: första problemet går att lösa med ett pyttelitet program som heter mousejail.

Permalänk
Medlem

Men det finns alltså inget sätt att köra fullscreen på ena och windowed på andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har åsså 2 skärmar och kör ultramon.. det jag e lite irreterad på är att man inte kan kolla på film på den andra skärmen.. power dvd funkar det med.. men jag vill få VLC att funka åsså.. men har inte lykas än med det =( men annas funkar det alldeles ypiligt jag har ett 9600XT

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Underbart

Har suttit med två skärmar i någon vecka nu och tycker det är oslagbart.
Jag spelar inte spel på datorn så jag kan inte uttala mig om något betende då.

När man programmerar är det oslabart med två skärmar en med editor och den andra med testkörningar och browser. Tycker helt klart det är värt slantarna. Jag har två exakt likadana skärmar och kan inte säga att jag har något att klaga på.

Skulle vara att när jag ser på film skulle jag vilja att den ena skärmen släcktes ner och gick in i lågenergi läge, nu löser jag det genom att trycka av den helt enkelt.

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk
Medlem

Re: Underbart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecke01
När man programmerar är det oslabart med två skärmar en med editor och den andra med testkörningar och browser. Tycker helt klart det är värt slantarna. Jag har två exakt likadana skärmar och kan inte säga att jag har något att klaga på.

Jo, det är den främsta anledningen till att jag har tänkt skaffa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drar det ner prestandan nåt om man kör med två skärmar?
Ex om man spelar och har windows uppe på ena monitorn samtidigt?
Det BORDE väl dra mer kraft att ha 2 skärmar igång samtidigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
För att dra ett program mellan skärmarna gör du som vanligt. Tar tag i programmet och drar det till, (i mitt fall) högersidan. Svårt att förklara men det fungerar som det bara är en jätteskärm så du kan utan problem lägga fönstret mitt i mellan skärmarna och på så sätt ha en del på ena skärmen och en del på andra.

Jag har geforce 4 ti 4200, kör någon nyare forceware drivrutin.
Vet ni om det går att få det så att man t.ex. drar ett program mot kanten som övergår till andra skärmen, fast det inte synns på det förrens man dragit det helt utanför skärmbilden, alternativt att när musmarkören på den punkt på fönstret man greppade tag i det kommer över på andra skärmen.
Jag har inte två skärmar, ännu, men är sugen på det. Har en CRT och funderar på en TFT som andra skärm, dock så blir de ju att stå en bit ifrån varandra, och då ha ett program bli hugget på mitten och få typ 1 decimeters glipa låter inte bra.

Undra om det finns något program som kan fixa två musmarkörer. Jag minns att jag haft två musenheter inkopplade samtidigt och de har då styrt samma markör. Allra bäst vore om man kunde ha något hotkey som växlande, så man hade två virtuella tangentbord och två möss (eller n st där n är antalet skärmar) och de var bundna till varsin skärm när man t.ex. spelade

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Drar det ner prestandan nåt om man kör med två skärmar?
Ex om man spelar och har windows uppe på ena monitorn samtidigt?
Det BORDE väl dra mer kraft att ha 2 skärmar igång samtidigt?

Ja, lite drar det ner. Men inte så farligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, har nu skaffat min andra skärm.. finns det något sätt att göra så program X per default startar på skärm 2?

Eller att programmer startar på den skärm där musen är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Okej, har nu skaffat min andra skärm.. finns det något sätt att göra så program X per default startar på skärm 2?

Men nvidias nView funkar det, vet dock inte hur det är med ATI-korten. Kolla igenom inställningarna så kanske du hittar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows startar per automatik ett program på samma ställe som det stängdes ner. Öppna t ex utforskarn, dra över den till andra skärmen. Stäng ner, så bör den starta där nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Windows startar per automatik ett program på samma ställe som det stängdes ner. Öppna t ex utforskarn, dra över den till andra skärmen. Stäng ner, så bör den starta där nästa gång.

Fungerar ej.

Men tex så vill jag att alla nya rutor från trillian öppnas på skärm 2. Och i övrigt (tex om jag gör windowsknapp-e så ska det öppnas i skärmen där jag har cursorn.. men det verkar inte gå, hittar inget i varken UltraMon eller atis drivrutiner för det.
Om det inte går att ha trillian i andra skärmen så tror jag nog jag kommer lämna tebax den.

Och sen är 3 pixlar pajj i den, vilket är synd :\ men det får man leva med när det är TFT skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar hur bra som helst med Miranda alla rutor öppnas på den skärm jag senast stängde den på

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Fungerar ej.

Men tex så vill jag att alla nya rutor från trillian öppnas på skärm 2. Och i övrigt (tex om jag gör windowsknapp-e så ska det öppnas i skärmen där jag har cursorn.. men det verkar inte gå, hittar inget i varken UltraMon eller atis drivrutiner för det.
Om det inte går att ha trillian i andra skärmen så tror jag nog jag kommer lämna tebax den.

Och sen är 3 pixlar pajj i den, vilket är synd :\ men det får man leva med när det är TFT skärmar.

En TFT-skärm ska du ju definitivt utnyttja. Var inte så fruktansvärt kräsen, det går ju fortfarande att använda den.

För övrigt funkar det för mig med att trycka Win+E, flytta fönstret till andra skärmen, stänga, trycka Win+E igen, den öppnar på exakt samma ställe, samma med Miranda och alla andra program jag testat med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

ultramon har funktioner som gör att program alltid startar i skärm 1/2. Eller ett visst antal pixlar från kanten mm.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
En TFT-skärm ska du ju definitivt utnyttja. Var inte så fruktansvärt kräsen, det går ju fortfarande att använda den.

För övrigt funkar det för mig med att trycka Win+E, flytta fönstret till andra skärmen, stänga, trycka Win+E igen, den öppnar på exakt samma ställe, samma med Miranda och alla andra program jag testat med.

Jag tänkte inte skippa den för pixlarna, snarare för att trillian inte öppnar rutor i skärm 2, den har dock börjat med det, så det kanske fixxar sig.

Inte för mig.

Visa signatur