Permalänk
Medlem

Firefox = Spyware?

Hoppas den inte är gammal

om bild inte funkar: http://koti.mbnet.fi/feroz/firefoxspyware.png

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

Hahaha Microsoft i ett nötskal

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta?

Permalänk

Det är ju bara betaversionen. När den fullständiga versionen kommer ska ni se att den hittar Opera och Winamp också.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Det är ju bara betaversionen. När den fullständiga versionen kommer ska ni se att den hittar Opera och Winamp också.

Och varför inte Trillian också.:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Nästa som kommer är Microsoft Antivirus. Kommer hitta IRC, ICQ och AIM som potentionella Virus.

Permalänk
Medlem

varför får inte jag dom som hot?

Visa signatur

Philips 22" | Antec Threehundred / Antec TRIO 650W | Pioneer DVR-215DBK| Gigabyte GA-EP45-DS3R | Core 2 Duo E8400@3.6 | Kingston 6400 2x2G | Seagate Barracuda 320-400GB | POW 8800GTX |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte sett firefox heller när jag testat anti spyware

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm kollade nyss också M$ AntiSpyare hittade inget =/

Permalänk
Avstängd

Det där har aldrig hänt mig.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Hedersmedlem

"Antagligen" fake va?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"Antagligen" fake va?

Läsa tredje inlägget (editeringen altså)?
Klicka på länken och läs artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den läste jag. Hurså?
Firefox är inte spyware för det, och det är inget livsfarligt program som man genast måste ta bort, som det i princip står...

Otänkbart att MS skulle skriva något sånt där, beta eller inte.

Hoppas att jag inte missförstod dig nu bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Hehe, joo, du missförstod mig, i artikeln stod det ju att det var en sida (det kanske fins flera?) som hade riktitat in sig på att göra spy-warez mot alla mozillas produkter och därmed skulle de som accepterat dialogrutans, som kom upp och fråga om man vill installera, firefox installation ses som spy-ware. Detta eftersom att ens firefox installation då är "smittad".

Jag tror inte hller att ms skulle göra så att deras spy-ware program alltid upptäckte t.ex. firefox (det skulle ge aldelles för mycket dålig publicitet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den hittar antagligen ett spyware i firefox katalog alltså rappoterar den det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Den hittar antagligen ett spyware i firefox katalog alltså rappoterar den det.

Förklarar inte den beskrivande texten på sidan om. Står klart och tydligt att det handlar om webbläsaren Firefox, inget annat.

Permalänk
Medlem

Eftersom de också rapporterar RealVNC så antar jag att deras sökfunktion rapporterar inte bara spyware, utan alla program som Microsoft anser som "osäkra". Om ni läser i rutan till höger på bilden så ser ni varför de flaggar Firefox.

Permalänk
Medlem

LOL... men va #¤%!! då jag öppnar mitt fullt uppdaterade IE så får jag spyware på en millisec, och då jag sitter på FF så får jag ALDRIG det.. tror MS har lite fel i sina huvuden... :/

Permalänk
Medlem

Nej, det verkar inte som man får mycket spyware nu så det är konstigt att det pekas ut. Dock kan det mycket väl ändras nu när Firefox fått så pass stor del av användandet och man börjar titta på hur man ska få in sådant i den browsern.

Folk brukar ju ha en dendens att tro att något är idiotsäkert bara för att man inte får någon spyware eller virus med något som används i liten utsträckning och därav inte är någon vettig måltavla för sådana skapare. Linux-, Opera- och Firefoxanhängare har sin beskärda del av detta, framförallt den förstnämnda gruppen i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Folk brukar ju ha en dendens att tro att något är idiotsäkert bara för att man inte får någon spyware eller virus med något som används i liten utsträckning och därav inte är någon vettig måltavla för sådana skapare. Linux-, Opera- och Firefoxanhängare har sin beskärda del av detta, framförallt den förstnämnda gruppen i mitt tycke.

Visst, Firefox etc. kommer antagligen få fler attacker etc. efter sig ju mer det används, men vad säger att det kommer bli sämre än en annan väldigt väldigt populär webbläsare?
Exempel som nån smart person drog här i en tråd om Firefox VS Populär webbläsare som "endast" råkar ut för så mycket skit för att den är populärast: Apache-webbservern är den mest använda i världen, ändå så är den mycket säkrare och råkar ut för mindre attacker/exploits än Microsofts dito.
Hmm.

Visst, Firefox kan bli lika osäkert etc. som IE, men Open Source verkar iaf för mig att ha en bättre chans att täta/fixa säkerhetshål/exploits än Closed. Plus att IE inte har tabs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Visst, Firefox kan bli lika osäkert etc. som IE, men Open Source verkar iaf för mig att ha en bättre chans att täta/fixa säkerhetshål/exploits än Closed.

Av samma anledning är det även betydligt lättare att hitta säkerhetshålen. Skulle tro att det går ganska jämnt upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha det här är ironi på hög nivå.
För det första så får man inga spyware om man inte använder microsofts webläsare, vilket gör programmet onödigt.
Och sen att den räknar FireFox som ett osäkert program är ju pricken över i.

HAHA säger jag till microsoft

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Nästa som kommer är Microsoft Antivirus. Kommer hitta IRC, ICQ och AIM som potentionella Virus.

den hittar faktiskt MSN Plus:p

Visa signatur

think I did it accidentally on purpose – Michel Kelso – that 70’s show!
Nu har feministerna gått för långt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Visst, Firefox etc. kommer antagligen få fler attacker etc. efter sig ju mer det används, men vad säger att det kommer bli sämre än en annan väldigt väldigt populär webbläsare?
Exempel som nån smart person drog här i en tråd om Firefox VS Populär webbläsare som "endast" råkar ut för så mycket skit för att den är populärast: Apache-webbservern är den mest använda i världen, ändå så är den mycket säkrare och råkar ut för mindre attacker/exploits än Microsofts dito.
Hmm.

Visst, Firefox kan bli lika osäkert etc. som IE, men Open Source verkar iaf för mig att ha en bättre chans att täta/fixa säkerhetshål/exploits än Closed. Plus att IE inte har tabs

Missförstå mig inte. Jag använder Firefox sedan länge och skulle aldrig använda IE igen (förutom när jag måste). Det ändrar dock inte att jag tycker att vissa överskattar säkerheten i förhållande till hur sannolikt stor hotbilden är.

Vad gäller marknadsandelar läste jag senast i veckan i ett nummer av Computer Sweden att 70% av internetanvändarna använde IE i slutet av januari, vilket var en minskning med 15% mot förra året. Detta enligt statistik från standardorganet W3C. Det är den enda information jag har haft att tillgå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Advice: This is a very high risk threat and should be removed immediately as to prevent harm to your computer or your privacy.

Hur skall man då beskriva IE ? den om någe är väll en säkerhetsrisk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Helt klart att bilden är manipulerad.
Läs mer här: http://it.slashdot.org/article.pl?sid=05/02/27/1522245&from=r...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så det var fejk alltså? Tänkte väl det.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Denna "Firefox Vs. IE"-fight (som självklart uppstår ifall någon ens är nära att skriva "ms") är inget annat än löjlig...!

Jag har använt IE så länge jag kan komma ihåg och har aldrig fått några spyware eller liknande.

Det ganska intressanta är att säkert 90% av alla som skriver i denna tråd är fanatiker till Mozilla och allt som de lyckas göra. Trots det måste ni alla påpeka att den största konkurenten (IE) är osäker och dålig. Det känns som ni hetsar upp varandra för att ingen ska tappa kärleken till Mozilla...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
LOL... men va #¤%!! då jag öppnar mitt fullt uppdaterade IE så får jag spyware på en millisec, och då jag sitter på FF så får jag ALDRIG det.. tror MS har lite fel i sina huvuden... :/

Seriöst "KTottE", hur tusan lyckas du med det? Vad är det för sida som du går in på? Jag tror mer på att den felande länken i detta fall är mänsklig...