Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
stoppade i en Noiseblocker S3 fläkt i min Sn41G2 v1. i alla fall .. ha sänkt ljudnivån betydligt.. nu hör jag bara grafikkorts fläkten som störande.. kör fläkten rätt lågt så den ligger på samma temp som med Sunon fläkten .. men kör ja fullt ös så sjunker den ca 5 grader och e fortfarande mycket tystare än sunon fläkten på högsta.. har även klämt dit zalman NB47J på northbridgen.. gud va skön den börjar bli hihi..

Hahha jag hade samma problem. var nära o kasta ut datorn

Permalänk
Medlem

nån som kan fixa fram ritning eller what so ever på en adapter som är 80 > 92 och passar på insidan i shuttlen?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonka/lonka
Dha fick tillbaka ljudet hittade va felet var när ja kopplade i papst fläkt som ja köpte idag dom hade missat på db att koppla i kontakten riktiti som går fårn froten till mobot där singnalerna till usb firewire m.m. går som sitter i froten hehe

Btw: fick en nogot tystare dator nu när man bytte ut sunon fläkten mot en sånhär

jasså?? o va har du för temp i datorn ? o va har du för burk ? papst fläkten hjälpa inte i min .. tempen vart skyhög

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk

Står i min sing vettu.. den ligger på en 51-52 grader och med speedfan blir de inte mycke skillnad kanske 50 men barar de är tyst och funkar så är ja nöjd är inte ute efter att klcoka eller nått

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa skalet till en sn45g? Alltså inte chassit bara saken som är runt om den

Permalänk
Medlem

hm, funderar på att sätta in en liten lcd (tempmätare osv) i min sn45g..

det finns ju ingen parallelport, så finns det några bra alternativ ?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Du köper ett PCI kort från Clas Ohlsson med Paralellport

Permalänk
Medlem

jo, det är ju ett alternativ men då kan jag inte passivkyla mitt graffe

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte fästa den bak i PCI-platsen, bara skruva loss porten från plåten, och lägga den inne i lådan istället.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

det har du rätt i, var/är lite trött för att tänka

tusen tack

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Problem med val av processorkylare till Soltek Qbic:
Soltek EQ3401M Mini Barebone 1x5.25 2x3.5 i865G 1PCI 1AGP 2DDR-DIMM VGA LAN Firewire Audio Socket478 Mirror
http://www.datorbutiken.com/se/defa...rtId=SOLEQ3401M

Jag har plockat ihop lite fina prylar till det här chassit, där ibland en:
Intel Pentium 4 Northwood 3.2GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478
http://www.datorbutiken.com/se/defa...Id=P4S478N8-32B

Jag läste på en sida (kommer inte ihåg adressen) att den rekomenderade processorfläkten till den här låda är en:
Arctic Cooling P4 Super Silent 4 PRO TC Socket478 (max 3.06Ghz)
http://www.gtek.se/index.php?mode=i...46b8e2ba5a1c1fe

Men som det står så klara den ju inte mer än 3.06Ghz.

Jag vill ha en fläkt som är rätt tyst, så jag kollade på Zalman´s fläktar:
Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754
http://www.gtek.se/index.php?mode=i...46b8e2ba5a1c1fe

Dimensioner Arctic Cooling: 80x80x37
Dimensioner Zalman: 109x109x62

Går det att klämma in en Zalman ZM-7000A-CU fläkt i en Soltek Qbic barebone?

Om inte, ge gärna ett förslag på en vettig fläkt som klarar 3.2Ghz...

Permalänk
Medlem

Då var jag, skaparen av tråden, på G igen med mitt nyaste projekt. Jag läste en liten rolig artikel om en kille som putsade sin shuttle till en ren spegel. (http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/shiny...)
Nu har jag fixat ett nytt skal eftersom det gamla var lite för söndersågat.
Nu till saken. Jag ska putsa alla aluminiumdelar jag har som syns utifrån. Jag ska även täcka dvd-brännaren med en bit aluminium från ett lianli chassi, även den ska putsas såklart. Likså min lilla digitala temperatur display. Jag har beställt alla "special medel" från ECP i England som jag behöver. Nu ska det bara slipas så in i !"%#!¤#". Bilder lägger jag upp så fort det är klart. Här är hur den ser ut just nu: http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=104...

Permalänk
Medlem

Ingen som ska sälja en Shuttle SN45G, med moderkort, cpukylare + nätagg?
Isf PM:a mig Brasarn@hotmail.com
MYCKET INTRESSERAD!

Visa signatur

Cheiftec Fulltower - AMD XP2400+ @ 2500+ (13x166) - Abit-AN7 - Sapphire Radeon 9800pro 128MB - 2st 256 PC2700 Twinmoz & Kingston - 3DMARK 03 :: 5682 poäng!

Permalänk
Medlem

sb65g2 ska jag sälja med en p4 2.4 mayala @3.0ghz,
hör av dig.
icq 17635610

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

här var det lite smygannonser på g:P

Permalänk
Medlem

Hej alla Shuttle fanatiker! Blev för en vecka sedan stolt ägare till en Shuttle SB75G2. Men till min besvikelse låter den för mycket. Undrar vad jag kan byta ut/ändra/ställa in för att få den tystare. Så som jag uppfattat det så är en Noiseblocker (s2 eller s3?) något jag borde byta originalfläkten mot. Sen kan ett SilentX nätagg. vara något man borde ha istället för originalet?
Skulle bli jättetacksam om ni kunde skriva ner vad jag borde skaffa. Det absolut tystaste med bästa kylförmåga samt vad det skulle kosta och var man kan få tag på det.
Har ett par tusenlappar att slänga ut så jag vill ha det bästa.

Hårdvara:
P4E 3.2GHz
Leadtek GFFX5950 Ultra
1GB Corsair DDR400
Plextor DVDR.
40GB Western Digital Raptor 10RPM

Som sista fråga undrar jag vad som är smartast att göra angående hårddisken. Borde jag byta den och köpa en tystare? I så fall vilken?
Mina funderingar har varit att köpa en till WD på 200/250GB och ha sin fikdisk. Men det kanske är smartare att köpa en enda stor tyst disk?

Tack för svar.
MVH Andreas

Permalänk
Medlem

Quick tyvärr letar jag efter en SN45G eller någon annan som
stödjer Socket A, eftersom jag har minne processor grafikkort osv så söker jag bara en
låda med moderkort och nätagg.

Visa signatur

Cheiftec Fulltower - AMD XP2400+ @ 2500+ (13x166) - Abit-AN7 - Sapphire Radeon 9800pro 128MB - 2st 256 PC2700 Twinmoz & Kingston - 3DMARK 03 :: 5682 poäng!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qom
hm, funderar på att sätta in en liten lcd (tempmätare osv) i min sn45g..

det finns ju ingen parallelport, så finns det några bra alternativ ?

Eller så gör du som jag gjorde. Köp dig en Lian Li digitaltermometer.
smidigt, smart och fin aluminium som skalet på din dator:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=702&session=cf84245...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=703&session=cf84245...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Då var jag, skaparen av tråden, på G igen med mitt nyaste projekt. Jag läste en liten rolig artikel om en kille som putsade sin shuttle till en ren spegel. (http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/shiny...)
Nu har jag fixat ett nytt skal eftersom det gamla var lite för söndersågat.
Nu till saken. Jag ska putsa alla aluminiumdelar jag har som syns utifrån. Jag ska även täcka dvd-brännaren med en bit aluminium från ett lianli chassi, även den ska putsas såklart. Likså min lilla digitala temperatur display. Jag har beställt alla "special medel" från ECP i England som jag behöver. Nu ska det bara slipas så in i !"%#!¤#". Bilder lägger jag upp så fort det är klart. Här är hur den ser ut just nu: http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=104...

fan vad läckert med spegel barebone.. !

Permalänk
Medlem

Nån gång i nästa vecka är min dator klar. Fasen vilket slit det är att putsa den men fint blir det. Jag lägger genväg till den i galleriet sen. Mod on!

EDIT: Nu ligger min dator uppe i galleriet.
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=390...

Permalänk
Medlem

DEN vart fin

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffelmannen
DEN vart fin

tackar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att denna tråd ska dö såå...

Har en del funderingar, har just köpt en 80mm PAPST & en 40mm ADDA till min gamla Shuttle SS51G. Detta drog ju ner bullret en del men jag vill ju ha den bra mycket tystare.

Har iof inte sänkt spänningen än men vet inte om det är läge då Papsten skyfflar lite väl lite luft egentligen (eller?). Funderar även på att vända nätagget 90 grader och sätta en 80mm Papst på ovansidan (funkar det bra?). Eller att man vänder det uppochner och sätter en fläkt som blåser in i lådan istället (som jag tror någon nämde innan).

En undran är om man måste ha heatpipen eller om man bara kan byta up processorfläkten till en Zalman CPU-kylare (typ http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1546&session=245c0d...). Eller måste heatpipen vara kvar för kylningen till lådan?

Vidare får jag bara speedfan att registrera en fläkt (fan 3), vilket borde vara 80mm'aren då den till nätagget endast är inkopplad på strömsladdarna. Jag mäsrker ingen skillnad om jag har den på 0-5 eller 100%. Varför?

Inställningarna i BIOS förstår jag inte heller riktigt, hur ska man ställa in dom för att få så tyst som möjligt? Jag lirar inte så mycket längre (ingen tid) och använder inte datorn särskillt hårt så det blir knappast nån större belastning...

Sedan undrar jag även hur man fixar till RAM-minnet så det går snabbt, har ett 256 & ett 512. När jag startar datorn står nåt med att RAM går på 200 (har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg längre), är det inte lite väl lågt?

Har nog bara skrivit en bråkdel om mina funderingar egentligen men det kanske är bäst att inte göra det för trögt på en gång.. ;~)

Bugar, bockar & tackar alla på förhand för de fina svar jag kommer få!!! Hehe...

Permalänk
Medlem

splix: Det ska stå 200MHz DDR i "bootscreenen" eller vad man kallar den. Det är ju DDR (Double Data Rate) så ta 200 multiplicerat med två så får du den frekvensen den egentligen jobbar i, dvs 400MHz (PC3200) som den borde göra.

Du kan inte kontrollera en fläkt i Speedfan om den är inkopplad på en strömsladd från nätagget, du måste koppla in den med en 3-pinskontakt.

Den där CPU-fläkten du länkade till skulle jag inte rekommendera. Då måste du ta bort heatpipen och du blir ändå tvungen att ha en chassifläkt som blåser ut luften. Behåll heatpipen och köp en kraftigare fläkt.
Själv kör jag med en 120mm-fläkt utanför med en adapter så det funkar (funkar väldigt bra och en sån flyttar mer luft / ljudnivå).

I BIOS kan du ställa in fläkten/fläktarna på Smart (heter det inte så)? Då går den automatiskt - den ökar varvtal vid behov.

Vetifan det där med att vända på nätagget och det, tror du ska låta det vara. Jag tror det inte blir bättre? Jag förstod nog inte din idé helt heller.

Nu svarade jag inte på frågorna i ordning men hoppas detta hjälpte dig något.

Permalänk

Fixat lite med min shuttle, kolla in:

Permalänk
Medlem

Tack creel!

Nu har jag lyckats ändra så det står att RAM arbetar i 233MHz istället! Datorn går som vanligt tycker jag.. Borde kanske kolla om båda RAM-minnerna klarar det kanske..

Ang. fläkten så menar jag alltså den till heatpipen, den är ju inkopplad med alla tre sladdarna och är den enda som registreras i speedfan. Den funkar inte att reglera även om jag stänger av automatisk fläktkontroll i BIOS. Det tycker jag e skumt men men...

Kanske skulle ta och byta till en 120mm fläkt istället... Det blir alltså märkbar skillnad även om den går på max vilket jag inte verkar kunna ändra på mina fläktar!?

Nätagget förstår jag att du inte förstår vad jag menar. Alltså om man vrider det 90 grader så fläkten kommer uppåt istället för bakåt och byter fläkten till en större borde den kunne flytta mer luft/dB...

Permalänk
Medlem

Jasså folk pelar fortfarande på sina barbone's:)

Permalänk
Medlem

jajjamänsan

still kicking...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=104... [/B]

passar kylaren som du har till alla Shuttles och funkar den till 9800pro för min fläkt låter som F*N
och skulle vilja ha den pasiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
passar kylaren som du har till alla Shuttles och funkar den till 9800pro för min fläkt låter som F*N och skulle vilja ha den pasiv

den brukar inte passa utan att ta upp hål i sidan, men om man monterar kylaren fel kan det gå....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...