Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Telia ADSL lägger ner 10 sek. i jämna intervaller

Permalänk
Medlem

Telia ADSL lägger ner 10 sek. i jämna intervaller

Tjosan, idag började den här skiten. Med några ~10 minuters mellanrum stannar all trafik i nätet i exakt 10 sekunder, varje gång.
Jag har inte installerat något nytt program och har tagit bort och stängt av en massa, men problemet kvarstår ändå.
Nån som känner igen detta eller vet vad det kan vara?

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Har du router? Testa och uppgradera Firmware på den isåfall.

Permalänk
Medlem

nope, har jag icke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du någon brandvägg? Prova inaktivera den då.

Annars får du ominstallera nätverkskortet.

Permalänk

Tja,
har precis likadant fenomen.
Jag har uppdaterat allt som går att uppdatera. Telia säger att det kan bero på att jag inte har modemet i mitt första jack men det har jag till 99%. Telia var ju här och monterade det för att antal år sedan när jag fick isdn på den tiden det var det snabbaste ;). Annars är det min router det är fel på säger de. Jag tröttnade på skiten och köpte en ny router med inbyggt trådlöst system. Samma sak fortfarande.
Ringer man D-Link så säger dom att det är fel på Telias utrustning. Vad jag förstår så är det många som har det här problemet och det gäller inte bara dom som har Telia. Trodde ett tag att det var nätverkskortet. Krånglade med det och köpte till slut ett nytt sådant med, men problemet kvarstod.
Är astrött på att aldrig få ordning på problemet

Visa signatur

DATOR:[ASUS A8N-SLI deluxe][Athlon64 4000+ @ 2641Mhz][Zalman Reserator 1+][X850XT-PE][4*512MB KHX3200ULK2][2*WD74 Raptor sata i raid 0][2*Maxtor 300GB S-ATA 16MB + 1*One touch II 300 GB][NEC ND-3520A IDE][CM Stacker (silver, svart)][Antec Neopower 480W]
[3DMark2005: 6755@614/607][Super-Pi: 33]

Permalänk
Medlem

Har brandväggen i XP och har haft ett antal månader nu, har inte ändrat något som kan har gjort att detta ska hända egentligen.

Det måste nästan vara Telia det är fel på alltså, får väl ta o ringa dom då.

Visa signatur

Permalänk

prova att köpa en ny adsl splitter

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk

Faktiskt så skulle du kunna testa annat modem om du inte gjort det... Fel på modemet kan yttra sig på många sätt har jag märkt.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Avstängd

Då O´felia inte ger sina användare en fast IP adress, måste den "fönyas" eller kontrolleras var 10nde minut, ungefär - ligger i O´felias system.

På min router läser jag var tionde minut typ : Saturday, March 26, 2005 01:04:24 DHCP:renew
Saturday, March 26, 2005 01:04:24 DHCP:ack(DOL=1200,T1=600,T2=1050)

Klarar inte router, modem eller dator av detta smidigt, får nätet hicka med 10 minuters mellanrum.

Om du har via ett modem direkt in i datorn, så är det väl datorn som skall sköta om detta, och du får då kolla under nätverksegenskaper hur det ser ut.

I vissa fall kan det gå att skriva in en fast (din nuvarande) IP adress, i stället för en av O´fela given - men för det mesta går det inte.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Grejen är den att det har funkat precis som jag har det nu i flera år innan, jag har inte ändrat någonting.
Jag tror att antingen är det något fult virus eller så är det stationen som fular sig.
Har hittat och tagit bort flera virus men inget hjälpte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jäkla telia... jag tankar linux diskar från sunet, och först ligger jag på 800-900KB/sek och sen lägger anslutningen av i några sek och den går ner mot 200 till 300KB hela tiden annars brukar det inte vara problem....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jäkla telia... jag tankar linux diskar från sunet, och först ligger jag på 800-900KB/sek och sen lägger anslutningen av i några sek och den går ner mot 200 till 300KB hela tiden annars brukar det inte vara problem....

du upplever alltså samma problem?
kan du ladda ner netlimiter och säga hur grafen ser ut då avbrotten sker samt hur lång tid det är mellan dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är något problem som uppkommit hos många på en gång, hos min polare med Telia har det funkat bra i år och nu på en gång kan det koppla från var femte minut i några timmar och sen kan det funka bra i dagar.

Jag har en lokal operatör här och detta har hänt några gånger för mig med, inte lika allvarligt men ändå jobbigt. Det skumma är ju att det påverkar flera helt olika operatörer (som inte delar på samma utrustning) med samma sympton.

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem med mitt bredband. Har det inkopplat i första jacket till 100%. Det brukar va så när nån ringer, eller lite när den får lust... har Spray...

Permalänk
Medlem

hej. jag har samma problem. när jag spelar cs till exempel så får jag cl_flushentitypack och fryslagg i 10 sek. efter det så stängs cs ner! så jävla störande. Det kanske är för att dom håller på att fixa in bbb här där vi bor ?

Permalänk
Medlem

Jag har mitt modem i mitt enda jack i lägenheten. Tappar internet med 20 minuters mellanrum... (nästan alltid) Nu har jag Telia 8000 och det har krånglat hela tiden (ca 3 veckor) sedan jag bytte från Bostream 0,5.

Jag använder modemet som router... men har provat flertalet varianter. Jag har haft allt urdraget ur jacket också...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

jag har samma problem.. innan har det bara vart så när någon ringer.. nu försvinner uppkopplingen med ca 1minuts mellanrum och är borta i 10-25 sek..
har ringt telia de säger att jag kan ha fel kabel mellan modem och dator men jag vägrar tro det eftersom det har funkat bra innan förutom det med telefonen..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

testa att stänga av modemet ett par min så att den släpper ipt, och sen kopplar du in skiten igen funkar inte det så får du väll binda en knapp i cmd till ipconfig/release ipconfig/renew=)

Permalänk
Medlem

Så har det varit för mig med. Det la ner i typ 10 min sen funkade det en stund och sedan la det ner. Ringde som en galning till Felia, men de kunde inte göra något sen helt plötsligt så bara funkade det.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag problem med att tappa internet någon sekund då & då.
Mig löste det sig delvis för när jag skrev in DNS:er manuellt.
Senare tack vare detta forum fick jag nys om cfosspeed.
Det är ett givet köp det vill jag lova, har inte haft något "internet hickande" sedan dess.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller