Permalänk
Medlem

Putsa/polera Fläktgaller

Börjar tråden med: Ja, jag har sökt! (men utan resultat)

Jag har 2 st sånna här 120mm fläktgaller: http://kylning.com/info.php?cPath=164_96&products_id=443&kyli...

Nu håller jag på å vårstädar datorn och gör rent allting..

Så nu undrar jag VAD jag ska ha för att putsa/polera mina 2 kromade fläktgaller så dom blir renare och mera glansiga?

Dom är alltså kromade fläktgallrerna..vad ska jag ha och var köper jag det?

Tack på förhand,

/Danne

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

är det äkta krom så kan du väll använda nåntyp av kromglans.. men det används ju mest vid rost

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ptja, jag är dålig på sånt här..vet inte om det är äkta..antar att man kan köpa nånting på Järnhandeln/färghandeln..

edit: jävlar va snabb du va å svara..typ 10 sek efter att tråden skapats

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

hehe... har tenta vecka nu men ingen tenta.. sitter mest framför sweclockers och degar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Autosol borde nog funka..

Tror inte att de e äkta krom på dom...

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

hehe, va gla att du slipper tenta

inte för mkt oftopic nu..

Autosol...säker på att de funkar? tror inte heller de e äkta krom, skulle va lite väl dyrt misstänker jag:)

Finns det inget som heter nåt met puts eller polera så man vet att de e rätt grejer?

tack för svaren btw

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

är dom inte i rostfritt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
är dom inte i rostfritt då?

inte en aning

de blir nog vanlig Svinto istället, det ska funka till det mesta har jag hört många säga..

va tror ni om det?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

rätta mig om jag har fel. men innehåller inte svinto stålull? om det gör det så repar det som fan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp den där blandningen man ser på tv-shop som är perfekt för alla metallföremål osv.

Det ska gå och göra ett eget sådant bad med hjälp av vanliga hushållsatteraljer, kommer däremot inte ihåg vad man skulle behöva

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Cyber..vet inte, får fråga farsan..

mornn, har inte Tv shop kanalen

berätta gärna om du kommer på vad det är..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

du kan använda alufolie och salt men är skeptisk på dess värkan jag hade kört med svinto, putsade jag mina moppe fälgar med förr funkade skit bta

Permalänk
Avstängd

jag hadde lagt 6 000 på sprillans ny gasspishäll. Så åkte jag iväg 3 månader med tjejen till thailand/asien.. tror ni inte att den som hyrde lägenheten använde svinto/stålull för att göra rent hällen... när jag kom hem var den helt förstörd.. repor över hela skiten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag hadde lagt 6 000 på sprillans ny gasspishäll. Så åkte jag iväg 3 månader med tjejen till thailand/asien.. tror ni inte att den som hyrde lägenheten använde svinto/stålull för att göra rent hällen... när jag kom hem var den helt förstörd.. repor över hela skiten...

Tja dumhuvven finns det fullt av =/

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag hadde lagt 6 000 på sprillans ny gasspishäll. Så åkte jag iväg 3 månader med tjejen till thailand/asien.. tror ni inte att den som hyrde lägenheten använde svinto/stålull för att göra rent hällen... när jag kom hem var den helt förstörd.. repor över hela skiten...

Begär skadeersättning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain, tvinga han på pengar och köp en sådan som du kan ta handen på fast det inte blir varmt eller hur faen det fungerade

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Avstängd

induktion.. nej.. gas ska det vara.. finsn en anledning varför alla kockar använder gas.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Cola + alufolie= Kromglans.

Mythbusters tesdade detta och det fungerade bättre än de riktiga kromrengöringskemikalierna

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

åh Mythbusters eijer

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbe - G
Cola + alufolie= Kromglans.

Mythbusters tesdade detta och det fungerade bättre än de riktiga kromrengöringskemikalierna

Hur menar du att man ska göra? Hälla Cola på alufoliet och skrubba med det eller?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ha alu folie i varmt vatten i en diskho t.ex. och blanda i salt, har testat på kemi b-tillval och det funkade helt bra, men jag brukar putsa mitt sånt där fläktgaller med skjortärmen, det blir sjukt bra

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InFlames
du kan använda alufolie och salt men är skeptisk på dess värkan jag hade kört med svinto, putsade jag mina moppe fälgar med förr funkade skit bta

Vardagskemisten bör veta.
Jag tror det ska funka med alu folie och salt i varmt vatten, men det kanske bara funkar om man lägger i metaller ädlare än aluminium, annars får du nog kanske bara rent alu-folien...

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

om det är alugaller så lär autsol vara det bästa. annars kan du ju pröva cola folie eller nåt, men det sklle vara bra att veta vilken metall det är.Men jag skulle nog hålla mej undan från stålulen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbe - G
Cola + alufolie= Kromglans.

Mythbusters tesdade detta och det fungerade bättre än de riktiga kromrengöringskemikalierna

Såg detta test i gårdagens mythbusters

Häll cola på fläktgallret och putsa sedan med alufoliet.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbe - G
Cola + alufolie= Kromglans.

Mythbusters tesdade detta och det fungerade bättre än de riktiga kromrengöringskemikalierna

Titta på programmet igen, det funkade inte särskilt bra, och man blir dessutom tvungen att tvätta bort colan efteråt...

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Autosol is.the.shit!

Har polerat allt från alu till
rostfritt, koppar och mopedstyren med det,
Vet att svärfar som säljer båtar använder det
till finputsen av relingen blandannat...

[Edit: jag såg att det var en kille som polerat Plexi med Autosol :-)]

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Titta på programmet igen, det funkade inte särskilt bra, och man blir dessutom tvungen att tvätta bort colan efteråt...

Svårt att tvätta bort, det blir ju som sagt bara lite kletigt.
Nej du bör titta på programmet igen, colan fungerade mycket bättre än det ledande kromrengöringsmedlet.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Svårt att tvätta bort, det blir ju som sagt bara lite kletigt.
Nej du bör titta på programmet igen, colan fungerade mycket bättre än det ledande kromrengöringsmedlet.

Låter interesant, vad mer än det gjorde dom på programmet?
Kanske hittar det någon stans

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Autosol

Permalänk
Medlem

Koka upp vatten i en kastrull sen i med bakpulver, sen lägger du i gallret å låter det ligga ett tag, sen putsa med autosol. Funkar iaf på smycken. Morsan brukar göra så.

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.