Varför har man två grafikkort?

Permalänk
Medlem

Varför har man två grafikkort?

Till datorer, vet ni det?

Permalänk

bättre grafikprestationer naturligtvis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänkte i huvudsak inom spelandets värld. Varför räcker inte det bästa till utan att man skall behöva ha två av dom bästa?

Permalänk
Medlem

Mycke vill ha mer, tror inte du kommer få så mer uttömmande svar direkt.......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Jag tänkte i huvudsak inom spelandets värld. Varför räcker inte det bästa till utan att man skall behöva ha två av dom bästa?

Varför det inte räcker? Därför att spel kräver mer och mer hela tiden? Det går givetvis att köra med ett grafikkort och ha riktigt bra prestanda med höga inställningar, men ska man dra upp det värsta så kanske det inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Nja, jag tänkte snarast på att ni här på forumet ibland rekommenderar en del högbudget spelare att köpa två grafikort och jag undrar varför det är bättre? jag tänkte snarare mig ett svar som att ett grafikkort är bäst till strategispel och ett är bäst till action-spel etc.. Men eftersom jag är nyfiken på hur det egentligen ligger till så känner jag mig manad att fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag tänkte snarast på att ni här på forumet ibland rekommenderar en del högbudget spelare att köpa två grafikort och jag undrar varför det är bättre? jag tänkte snarare mig ett svar som att ett grafikkort är bäst till strategispel och ett är bäst till action-spel etc.. Men eftersom jag är nyfiken på hur det egentligen ligger till så känner jag mig manad att fråga.

För att det ger nästan dubbel prestanda så då blir det ju bättre flyt? nej det e ju inte så atrt man har ett till actionspel och ett till tex strategispel utan det e precis som att man köper 2 ram-minnen typ, man får dubbelt så mycket ram...

Visa signatur

DFI Lanparty NF4 Ultra-D | A64 Venice 3000+ 2700mhz 1.536v 24/7 | Twinmos BH-5 2x512mb 2-2-2-5 225mhz | Gainward 7800GT 450/1180 | 410gb HDD | Hiper Type-R 580W |
Super pi max: 29.765 3dmark 01: 31961 03: 17176 05: 8012

Permalänk

Dubbla kort ger nästan dubbelt så hög prestanda sålänge du inte har kvalitetsinställningar påslagna, t.ex. Anti alias och anisotropisk filtrering, då ligger dem prestandamässigt i höjd med ett singelkort av samma modell.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Dubbla kort ger nästan dubbelt så hög prestanda sålänge du inte har kvalitetsinställningar påslagna, t.ex. Anti alias och anisotropisk filtrering, då ligger dem prestandamässigt i höjd med ett singelkort av samma modell.

Ehh? Det är snarare tvärt om. Det är när du kör i hög upplösning med AA + AF du ser de största skillnaderna mellan singel och dubbla kort. Vid lägre upplösningar och utan AA + AF så är ofta CPUn en begränsande faktor vilket gör att skillnaden inte blir lika stor mellan singel och dubbelkort system.

Permalänk

Varför inte köra med 3 eller mer istället för 2 grafikkort??
Bra fråga

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Medlem

Ok, det där lät konstigt. Varför gör dom inte endast ett kort då med maximal prestanda så att man slipper handla två?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det där lät konstigt. Varför gör dom inte endast ett kort då med maximal prestanda så att man slipper handla två?

Då får kortet lov att vara dubbelt så långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså det är väl ganska logist att 2 kort ger bättre prestanda än ett? Det finns inget som heter maximal prestanda, det kan alltid bli bättre. Låt oss säga att ATI eller nVidia släpper ett nytt kort som ger samma eller bättre prestanda än två av dagens värstingkort så kommer ju två av dessa nya kort ge ändå mer prestanda (så länge inte CPU begränsar). Sen att man inte behöver det är ju en annan sak. Det finns inget spel där inte ett av tagets toppkort (X850/X800 XT PE, 6800U) räcker till. Det handlar till stor del om en "skryt faktor" enligt mig.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt ändå. Inte gör man tex. två stycken bilmotorer till en bil för att få motorn bättre, nej då gör man en mer avancerad motor istället. Och ifall det är chassit etc. som sätter begränsningar så borde men endast tillverka ett annat chassi och andra storlekar på kortplatserna.

Det låter faktsiskt som hyckeri och pengautnyttjan detta.

Permalänk
Medlem

det ÄR hykleri och utnytjande av köpare, det är poängen, de har inte en lätt väg att producera mer kraft, och mer fart, altså säljerde på en någon annan form för lösning, som ger samma resultat i slutändan, men med någon fördel för producenten. Man försöker inte äns dölja nakdelarna, utan pressar bara på med "köp köp" och folk gör faktiskt det, de köper...

Nakdelarna med SLi är antagligen lika många som fördelarna, framörallt kunde man gjort korten med slichip, och 2 gpu'er på samma kort som standard, så man sparat in ett par kronor på "paketet", det kostar trots allt mer med 2x6600GT än ett Dual 6600GT , produktionsmässigt om inget annat.

Visst, lämna fönstrett öppet för användare som vill ha möjligheten att köpa ett andra kort senare att uppgradera med, visst, men inte göra det till en standard lösnming, sen måste man lösa det så att drivrutinernalite inteligent får en möjlighet att testa nya spel automatiskt, när man spelar, för att se vilket grafikrenderingsläge som ger bäst prestanda. istället för att man ska var tvungen att testa sig fram själv, alternativt vänta på nya drivrutiner med instruktionerna för det spelet...

Tydligen har ATi nån anorlunda lösning på det här, får se hur det blir med den, men generelt sett tror jaginte på lösningen med 2 grafikkort som "standard" i spelburkar... då måste grafikhanteringen i göras om till en multitrådad röra, lämplig för flera gpu'er, i nuläget ligger det på grafik kortstillverkarna att få det o fungera, ska det funka bra, får det ligga på programerarna...

OBS, det här är min åsikt, och de flesta som låter sin röst synas på det här forumet håller inte med om att SLi inte har framtiden för sig...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar inte riktigt ändå. Inte gör man tex. två stycken bilmotorer till en bil för att få motorn bättre, nej då gör man en mer avancerad motor istället. Och ifall det är chassit etc. som sätter begränsningar så borde men endast tillverka ett annat chassi och andra storlekar på kortplatserna.

Det låter faktsiskt som hyckeri och pengautnyttjan detta.

Att de inte släpper ett mer avancerat kort är ju för det tar tid att utveckla ett nytt kort. Både ATI och nVidia jobbar ju på det men under tiden kan de (bara nVidia för tillfället) tjäna pengar på att folk köper två stycken av deras kort för att få extrem prestanda.

Permalänk
Medlem

2st Grafikort kommer ge mer prestanda när spelen får riktigt stöd för det.
Just nu finns det bara mjukvaru stöd för det genom nvidias drivare så der ger bara mer i typ doom3 & Far Cry.

Typ om ett år så kommer det vara mer värt.
Att ha det just nu är bara en skryt grej tycker jag.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]