Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

3st multiverktyg för 249 kr, men vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

3st multiverktyg för 249 kr, men vilken ska man välja?

Tänkte bygga en HTPC i plexi men kom på att jag hade inget att kapa med. Tittade runt och hittade dessa 3 med liknade egenskaper:

Fern från Jula - 249 kr
Beskrivning:
Kraftfull multislip för slipning, gravering, borrning etc. 40 olika tillbehör. 135 W. 15 000-35 000 v/min. Plastlåda. 230V

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=438296380&p...

Greppa från Rusta - 249 kr
Praktiskt multiverktyg med många olika tillbehör.2 spännhylsor ingår 2,3 och 3,2 mm

http://www.rusta.se/product.asp?product_id=621

CO/Tech från Clasohlson - 249 kr
CO/TECH med steglös varvtalsreglering 15000-35000 v/min. Motor 230V/135W. Spindelspärr för enkelt verktygsbyte. Lämplig för slipning, polering, borrning m.m. Levereras i praktisk förvaringslåda med 40 tillbehör, böjlig axel och maskinstativ. Spännhylsechuck 2,4 och 3,2 mm

http://www.clasohlson.se/shop/store/frameset.asp?COSID=0B6EE1...

Dremel från Dremel.se - xxxx kr
En bild på orginalet så ni kan jämföra med "kopiorna"

http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/Product.jsp;jsession...

Själv tycker jag att Fern ser "bäst" ut, dvs mest lik dremel, men på bilden kan jag inte se böjlig axel och maskinstativ som de andra två har.

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk
Medlem

du vet att de e dremel som är kopian va?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

jasså?

men det var inte det som var själva frågan...

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk

Jag har en Ferm med böjlig axel och allt annat krimskrams, funkar bra. Fick den dock i julklapp så jag vet inte vilket "paket" som är köpt.

Permalänk
Medlem

men ser den ut som på den första bilden?

Visa signatur

Läs ESD F.A.Q

Permalänk
Medlem

man borde nästan ha en sådan ferm.
hörde att någon hade köpt en kopia och när han skulle jobba i metall så var den helt världelös men han köpt dremels orginal tillbehör och det fungerade bra

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

ja köpte en dådan greppa från rusta å den är värdelös.....om man kör en stund mded den saå går det inte att få ut grejjerna sedan......

Permalänk

jag har nr. 1 (ferm).. hade först "lillebror" men efter att jag överhettat den o pajjat så köpte jag nr.1 har funkat bra hitills.. det man står sig på är skruv"mojjen" kmr inte ihåg vad den heter =P men det är den man skruvar på för att fästa borren eller vad du nu fäster den är typ gjord av tenn eller liknande =P jag har redan dragit sönder den =(( men annars har den funkat bra..

Visa signatur

Happy modding Xd

Permalänk
Medlem

Jag har en ferm och den funkar bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhR0ZeN
men ser den ut som på den första bilden?

Ja fast lådan och tillbehören är precis som i classepaketet.
Sen är min mörkblå och har svarta skruvsaker istället för tvärt om.

Permalänk
Avstängd

Jag har lånat en utav Pandrone här på forumet, CO/Tech, den funkar finfint.

Visa signatur

"I'm that dark, twisted, screams-for-no-reason-type"

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att alla 3 är exakt samma motor och lager, bara andra plastdelar.

Det kanske skiljer mellan dom böjliga axlarna dock.

Jag har clasohlsons pryl, den funkar hyffsat och 250 inklusive böjlig axel är inte dyrt, en Dremel med dremel-axel får man ju lägga över 1000 för.

Visst, dremeln håller längre, men detta är den typ av verktyg som många köper, använder ett par gånger och kastar i en garderob, och då är det definitivt bättre att köpa en kopia och prova sig fram med den först.

Ni vet väl att CO-tech står för "ClasOhlson-tech" förresten? Det är deras eget lågprismärke, saker som köps med custom lable från billighetsföretag.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Köp inte bruksbosaken. usch.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Jag är ganska säker på att alla 3 är exakt samma motor och lager, bara andra plastdelar.

Det kanske skiljer mellan dom böjliga axlarna dock.

Jag har clasohlsons pryl, den funkar hyffsat och 250 inklusive böjlig axel är inte dyrt, en Dremel med dremel-axel får man ju lägga över 1000 för.

Visst, dremeln håller längre, men detta är den typ av verktyg som många köper, använder ett par gånger och kastar i en garderob, och då är det definitivt bättre att köpa en kopia och prova sig fram med den först.

Ni vet väl att CO-tech står för "ClasOhlson-tech" förresten? Det är deras eget lågprismärke, saker som köps med custom lable från billighetsföretag.

Intressant.. Det visste inte jag.

Har själv en CO-tech utan böjlig axel, och den fungerar prima. Använts en hel del och fungerar fortfarande lika bra. Det skulle möjligen vara verktygen som följer med som är dåliga, men jag löste detta genom att köpa dremel originalverktyg.

Visa signatur
Permalänk

Re: 3st multiverktyg för 249 kr, men vilken ska man välja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhR0ZeN
Själv tycker jag att Fern ser "bäst" ut, dvs mest lik dremel, men på bilden kan jag inte se böjlig axel och maskinstativ som de andra två har.

De är inte bättre för att de ser mer Dremel-lika ut
Du skrev att du skulle jobba med plexi, då vill du inte ha så högt varvtal (plexit smälter ihop vartefter du sågar med hög hastighet). Så egentligen är det nog en riktig dremel, eller en bruksbo/greppa som du bör inhandla.

Har en sådan själv (rusta bruksbo) och kan hittils bara klaga på spännhylsorna som inte är utav bästa kvalité.

Permalänk
Medlem

en fråga bara. va har dessa verktyg med dator chassin o göra?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Man behöver oftast en dremel för att göra chassiemodifieringar. te.x kapa och putsa, slipa i chassiet.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Behöver är väl att ta i, men man kan använda dom till det. Det finns både sämre och bättre verktyg för att göra samma jobb.

Angående verktyg så kan man lika gärna köpa clas ohlsons set med 150 delar, kapskivorna håller ungefär samma kvalitet som Dremels orginaltillbehör.
Sen kan man beställa Dremel orginal på ebay för ungefär halva clas-ohlsons-priset.

Verktygen som följer med billiga maskiner suger alltid, inga undantag

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Jag Köpte en "Ferm" igår men jag har inget att gämföra med... men jag tycker att kapskivorna tar slut snabbt men så kanske det är med alla dom dära.... vet iaf att "Ferm" funkar klockrent annars..

Visa signatur

Stoffe
--------------------------------------
AMD Athlon XP 2400+(2.0Mhz) ATI Radeon X800, 220BG, 512MB DDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FriG
Jag Köpte en "Ferm" igår men jag har inget att gämföra med... men jag tycker att kapskivorna tar slut snabbt men så kanske det är med alla dom dära.... vet iaf att "Ferm" funkar klockrent annars..

ifall du måste köpa fler kapskivor och sånt köp dremel orginal vara längre har jag hört

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag måste korrigera det jag sa tidigare om clasohlsons kapskivor mot dremels orginal. I aluminium och mässing gjorde det ingen skillnad, men man märker direkt skillnad i stål, en dremelskiva #409 räcker nästan 5 gånger längre än en clasohlsonskiva med samma mått. Detta häller dom oarmerade skivorna, dom armerade glasfiberskivorna verkar vara identiska och presterar likvärdigt även i stål.

Sen har farsan gått och köpt en riktig dremel nu, den är väldigt mycket stabilare (mindre vibrationer) än CO-tech, men den är ganska mycket svagare, dessutom blir man bortskämd av att använda böjlig axel, så att använda en Dremel utan böjlig axel när man använt en CO-Tech med är hemskt, det blir så mycket enklare att göra exakta arbeten med en sån axel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan CO/tech och jag tycker den funkar klockrent, och som Ghlargh sa så är det jättesmidigt med en sådan axel! Jag tror att man fick ge minst lika mycke för endast en axel till en dremel som hela CO/tech verktyget med alla tillbehörk kostade.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Dremel-axeln kostar bara 380 spänn nu, tidigare kostade den runt 600, sen har billigaste Dremeln gått ner till 800 spänn från 1000 (båda dessa exempel från clasohlson)

Men då har CO-tech-verktyget gått ner till 200 spänn, så man får fortfarande nästan 6 cotech med axel mot en Dremel med axel.

Verktygen som följer med Co-techen kan man dock kasta nånstans, dom är skräp, särskilt kapskivorna.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

SOm många andra sagt Dremel orgianl tillbehör/verktug, särskillt kapskivor.

Själv kör jag med CO-Tech med 150verktyg för 150:- tillsatsen.. Lite bra o ha saker, bla olika storlerkap på chuckar, diamantspets slipdon (inte testat) och annat krimskrams. Mycket slit o släng saker men fortfarande massa saker för 150:-

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
SOm många andra sagt Dremel orgianl tillbehör/verktug, särskillt kapskivor.

Själv kör jag med CO-Tech med 150verktyg för 150:- tillsatsen.. Lite bra o ha saker, bla olika storlerkap på chuckar, diamantspets slipdon (inte testat) och annat krimskrams. Mycket slit o släng saker men fortfarande massa saker för 150:-

Chuckarna passar inte CO-tech ordentligt, dom glappar och hamnar lätt snett.
diamantstiften är ganska bra på glas och keramik, men man måste använda vatten om man ska slipa mer än några sekunder för att kyla verktyg och arbetsstycke.

Visa signatur

Permalänk

jag ska nog köpa en sån där FERM tycker den verkar bäst...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
ifall du måste köpa fler kapskivor och sånt köp dremel orginal vara längre har jag hört

Okej Tack

Visa signatur

Stoffe
--------------------------------------
AMD Athlon XP 2400+(2.0Mhz) ATI Radeon X800, 220BG, 512MB DDRAM

Permalänk
Medlem

Jag har en från CO..den e ok..men köper dremmels kapskivor!

Permalänk

var köper man dremels skivor?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Kan man köpa den böjbara axeln till co-techdremeln löst, eller måste man köpa hela paketet?