Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Förlänga Neonkablar

har en liten skum fråga...

Är det bara att löda på en förlängning på kablar till neonrör, alla är uppbyggda på samma sätt, tänkte förlänga den sista delen till själva röret.

Funderar eftersom Neon kräver väl lite mera än 12 volt för att fungera... eller minns jag fel från fysiken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tror att det behöver exakt 12V

Visa signatur

hemy|mat

Permalänk
Medlem

omvandlaren gör om 12V till över 1000 volt för neon-röret, så om du skarvar måste du isolera ordentligt.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Sen är det inte neon i rören.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Sen är det inte neon i rören.

Det är neon i neonrören, men inte i CCFL-rören

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det är neon i neonrören, men inte i CCFL-rören

Förvisso.
När använder man neon egentligen?

Permalänk

men det skulle fungera att förlänga kablarna... bara man isolerar bra... vad tror ni är bäst, löda och tejpa eller använda skarvhylsor....
vill ju inte riskera brand eller ngt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

löda skulle jag satsa på...sen isolerar du med eltejp eller liknande...
sry att jag lånar tråden lite..men är silicon ledande?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Silikon är inte strömförande nej

Permalänk

okidoki...

Silikon borde inte vara ledande... är väl typ gummiliknande, fast inte av olja så tror knappast det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tror de blir snyggare om du löder än om du använder skarvhylsor...glöm inte att använda lödfett när du löder de blir as bra resultat då :):D jag pratar av egen erfarenhet... använde lödfett när jag lödde min glowpad...brukade inte använda lödfett innan...men nu gör jag alltid de

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid undrat vad man ska ha lödfett til.
Ska man smeta in det på lödpunkterna där man ska löda? =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvisso.

Dom tjocka röda rören där man ser rakt igenom dom när dom är avstängda och har ett diffust ljusstreck när dom är på, kan vara neon.

Angående lödfett så funkar det precis lika bra eller bättre om man har en bra och rengjord lödkolv samt använder bra tenn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvisso.

i riktiga neonrör ^^

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
i riktiga neonrör ^^

Ja men var anvnder man neonrör då om jag får omformulera mig?

Permalänk
Medlem

Vafasen, vad är löfett, lödvatten och harts (brukar stå att lodet är hartsfyllt)?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Neonrör har man tex i reklamskyltar.
Silikon har nån kiselförening som bas om jag inte har helt fel (Silica(ev felstav) = kisel på engelska).
Jag tycker du ska använda skarvhylsor om du har.

Nu har jag sagt vad jag tycker!

Visa signatur

xp2500+@3200+, 2x256 mb kingston valuram, 80 + 160 gb hd, 710t samsung osv

Permalänk

Fräsbanan: ganska vanligt.. i datorer, bilar överallt där man vill ha en ljuskälla med häftiga effekter. finns att köpa på ganska många dator affärer också:)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men var anvnder man neonrör då om jag får omformulera mig?

inte neonrör men neon kan man dansa i... ^^

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

neon är ju en gas som blir lysande när man ger den lite ström..
skyltar som är av färgade glasrör om du fattar vad jag menar, brukar vara neon.

men detta som vi använder nu, ccfl. Är de en gas med eller? vad heter gasen? för den heter väll inte cold cathode flashlight(ccfl är väll en förkortning för de?)?

en undrar jag om neon gasen blir varm?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

CCFL står för Cold Cathode Fluorescent Light

Saxat från FAQn:

Ett tunt glasrör (vanligen mellan 2 – 4 mm) med elektroder i vardera ände är fyllt med Argon. När man sätter en växelspänning mellan dessa två elektroder kommer elektronerna i gasen hoppa runt på ungefär samma sätt som beskrivet med lysdioden, men här i en gas istället. På samma sätt när elektronerna hoppar bildas det fotoner. Dessa fotoner har en frekvens som motsvarar ultraviolett ljus, detta ljus är inte synligt som det är. Därför är CCFL rörens väggar belagda med Fosfor, och när fosfor belyses med ultraviolett ljus så avger det ett för oss synligt ljus. Med olika blandningar av fosfor kan man få fram olika färger på det synliga ljuset. Vanligast är vit som vi ser i våra vanliga lysrör, men de CCFL rör som finns till datorstyling finns i färger såsom vitt, rosa, blått, grönt, UV, gult, osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Jag har då alltid undrat vad man ska ha lödfett til.
Ska man smeta in det på lödpunkterna där man ska löda? =/

japp... om du ska löda ihop 2 sladdar så doppar du sladdarna i lödfettet...sen sätter du bara lödkolven imot..så fräser de till... VIPS så har man en jätte fin lödning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Fräsbanan: ganska vanligt.. i datorer, bilar överallt där man vill ha en ljuskälla med häftiga effekter. finns att köpa på ganska många dator affärer också:)..

Man använder INTE neon i datorer och bilar. Det är ccfl eller liknande. Om ja inte minns helt fel så är ger väl riktigt neon nån strålning som inte så jätte nyttig. Rätta mig om ja har fel

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Det finns neon till bilar och datorer, men CCFL och andra liknande lösningar är mycket vanligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tillbaka till topic!!

Om du ska fixa det så tycker jag att du ska löda.
Sen sätter du krympslang där.. då blire nog najs ska du se
Sen om du använder "lödfett" osv för du välja själv.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Ja det är CCFL som många nadra redan nämt.

Permalänk

Jag har neon under mitt bord som man ska ha till datorn och det har ja förlängt
avbitare + skruvmäjsel+sockerbitar allt som behövs tror ja
ja använder en 12v adapter det funkar perfäkt!

Visa signatur

Wiee!

Permalänk

skönt med många trevliga svar... då ska jag ta och förlänga mina... eftersom det är 12 volt in så fungerar det ju fin fint att använda t.ex. i en bil... nere vid fötterna fram, behövde därför veta om man kan förlänga dom.... men det kan man tydligen, och bara att välja metod för alla "vanliga" verkar fungera!

Visa signatur
Permalänk

assa,vad blir skillnaden med löd fett???blir det finare eller?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
assa,vad blir skillnaden med löd fett???blir det finare eller?

Using 3 or more question marks in a row is a sure sign of a disceased mind.

Lödfett är bra om man ska löda på mycket smutsiga ytor eller om man har riktigt kass lödkolv, för vanlig lödning duger det med bra lödtenn och en vettig lödkolv.

Visa signatur