Permalänk
Medlem

Cat5e & Cat6, samma typ av uttag?

Hejsan,

Jag tänkte dra lite nya nätverkskablar i lägenheten, och bli av med alla ful-fix som gjorts under åren.

Jag har köpte en Cat6 rulle från kjell.com. Jag köpte också vanliga uttag (se bild) som jag tänkte sätta ett i varje rum av.

Grejjen är att uttaget är för "kategori 5" TP-kablar. Jag har ju köpt 100m Cat6!

Så min fråga är, spelar det någon roll att uttaget är gjort för cat5? Vad jag förstår så har cat5 och cat6 kablar samma fysiska storlek, och samma tåtar i sig. Skillnaden verkar vara att cat6 kabeln kör på 250mhz medans cat5 kör på 100. Är kanske ett cat5-uttag för "okännsligt" eller nåt? Vad säger ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt.

Jag kom på en till grejj jag undrar över.

Sökte lite i forumet och hittade någon som påstod att han-kontakterna som man själv klämmer på inte funkar bra för cat6, då det krävs att det görs jäkligt exakt, utan att man skadar någon kabel?

Är det något att bry sig om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det kan jag inte hålla med om.

Har jobbat en del med Cat6 själv och inte misslyckats mer fler kablar än vad jag skulle gjort om de var cat5.

Ibland kan det vara lite pilligare att få in kabeln tillräckligt långt eftersom den är lite styvare och tjockare men det är bara trycka på tills de är i botten så ska det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Okej, tack ska ni ha.

Då kan jag inleda projektet..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Angående frekvensen. Det är vad kabeln klarar och inget annat.
fast ethernet (100 mbit) kör 100 MHz, det kommer då att köras på kabeln.
Jag har för mig 1000Base-T (gigabit ethernet) kör i 100 MHz också, det går ju trotts allt att köra på Cat 5 kabel. Långt i från 100% säker.

Troligen så är det nog så att dina uttag inte är certifierade för cat6 kvalité, och om du tänkt köra riktigt snabba saker så kanske uttaget sätter stopp i kvalitén på överföringen.

Edit hittade detta:
Lite lurigt det här med frekvensen.

Citat:

1000BASE-T is full duplex, but unlike 100BASE-T, it uses all four pairs in the cable simultaneously. Each pair is responsible for supporting 250 Mbps of information. Pulse Amplitude Modulation (PAM-5) with 4-level signaling is used to lower the channel bandwidth requirement to 125 MHz, though the maximum power density is well under 100 MHz. This is why it can be run on 100 MHz-rated cabling.

http://www.mosstele.com/cat5.htm

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det som är käsnligt med cat6 i klämda rj45 kontakter är hur lång bit trådaran får vara "upptvistade" från varandra.
Detta gäller om man ska följa standarden strikt men i praktiken för hemmabruk. Tuta och kör, det mesta håller rätt bra. Cat 5 går ju att skarva med sockerbit

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

går köra med cat5 med 1Gbps ethernet, dock om jag inte minns helt fel e det max 55m avstånd.