Permalänk
Medlem

Digitalkamera till webbkamera

Skulle vilja använda min digitalkamera (Minolta dimage z2, digital systemkamera, mycket härlig) som webbkamera, då jag inte vill köpa nån halvtaskig webbkamera.
Så nu är jag på jakt efter ett program som konverterar digitalkameror till webbkameror.

Kabeln som jag har gör digitalkamerans minneskort till en extern hårddisk. Jag har även en annan kabel (till för att ansluta till tv’n), som jag kanske skulle kunna ansluta till grafikkortet om det kniper.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Om Z2 har "Remote Capture" så att du kan ta bilder och använda kameran som sökare via USB så är det ju, i teorin, möjligt att använda den som webkamera. Men man måste åxå ha rätt drivisar, vilket de flesta kameratillverkare inte verkar lägga ner nån energi på. Så om du inte känner för att skriva egen mjukvara, eller råkar hitta en som nån annan knåpat ihop så får du nog köra på varianten att koppla den till TV-kortet istället, om det nu funkar att ta den signalen för att använda som "webcam".

Permalänk
Medlem

Jag har en Dimage XG och i en av menyerna kan jag välja "transfer mode=remote camera" och Win XP fixar resten...
Får upp den som en normal webcam, även i MSN...

Dexxas

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Minolta A1 och den kan streama live bilder till datorn om man har ett visst program (DiMAGE Capture for DiMAGE A1), men tyvär har de inte gjort så man kan använda denna som en web-cam och spara de bilder som man streamar till HDn trots att detta borde vara möjligt.

Man kan ta en vanlig bild med detta program så att bilden sedan överförs till datorn via USB, men detta tar lång tid och gör så att man inte riktigt har nytta av dessa program. Sedan är de så dyra att man nära på kan anse priset som ett ocker pris.

Så för de flästa kameramodeller får man hoppas på hackers för att program som kan använda vanliga digital kameror som web kameror skall dyka upp, men då foto intresset bland hackers kanske inte är så utbrett lär man få vänta ett bra tig innan nått sånt dyker upp. Men att överföra via CF kort platsen tror jag blir mycket svårt att genomföra om det äns är möjligt.