Permalänk
Medlem

Nätverksplatser?

jag har 2 datorer och vill föra över lite filer från den ena till den andra hur gör jag då jag har en rauter men jag vill inte ha internet ikopplatpå den ena för jag har inget virus skydd osv
hur gör man då för bästa sätt?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Gäst

Skaffa dig ftp + ftp server via www.download.com (shareware)
Installera programmen och skapa konto på var sitt håll.

Ps,tråden ligger i fel forum

Permalänk
Medlem

måste man inte ha internet då?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Gäst

Du kan använda en tvinnad kabel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Du kan använda en tvinnad kabel.

Korsad kabel menar du väl ändå, om den är tvinnad eller inte har med kvaliteten på kablar att göra.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Korsad kabel menar du väl ändå, om den är tvinnad eller inte har med kvaliteten på kablar att göra.

Det var jag som satt och sov.
Självklart en korsad kabel.

Ps,var håller du hus nu för tiden ?

Permalänk
Medlem

och vad är en korsad kabel?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkah
och vad är en korsad kabel?

en kabel man använder när man bara ska koppla ihop två datorer utan någon switch eller router.

Permalänk
Medlem

Gå in i vilken datorbutik som helst och säg att du ska ha en Korsad nätverkskabel så får du det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Gå in i vilken datorbutik som helst och säg att du ska ha en Korsad nätverkskabel så får du det.

ok är det bara att koppla ihop 2 datorer sen och föra över filer genom "mina nätverksplatser" eller?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Medlem
Citat:

ok är det bara att koppla ihop 2 datorer sen och föra över filer genom "mina nätverksplatser" eller?

korrekt, det där med ftp är onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBeam
korrekt, det där med ftp är onödigt.

ok, måste jag köra nån guide eller nåt eller ska datorerna känna av det direkt?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Medlem

du får ställa in en fast ip på båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
du får ställa in en fast ip på båda

lan IP då eller alltså 192.168.0.x
eller vad?

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Medlem
Citat:

lan IP då eller alltså 192.168.0.x
eller vad?

japp, precis så

Permalänk
Medlem

nu har jag köppt sladden men år det inte å funka, ena datorn säger att en nätverks kabel inte är ansluten och den andra datorn säger att det finns en anslutning i 400 mbit/s även när inte sladden sitter i

ena datorn den där det såtr att nätverks sladd saknas är gammal och har ahft internet helatiden

den andra är helt ny så den har jag aldrig haft internet på

väldigt tacksam ör svar

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah

Permalänk
Medlem

Om det står att den är ansluten med 400 Mbps så tittar du nog på Firewire-anslutningen (1394).

Tror du kan strunta i att sätta fast IP på datorerna utan använda dynamiskt, Windows kommer då själv sätta en adress i nätverket 169.254.0.0 på båda datorerna och de borde kunna se varandra.

Är du säker på att det är en korsad kabel du fått tag på? När du kopplar in kabeln mellan datorerna så borde en lampa tändas på nätverkskortet för att indikera att de har kontakt.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Re: Nätverksplatser?

Citat:

jag har 2 datorer och vill föra över lite filer från den ena till den andra hur gör jag då jag har en rauter men jag vill inte ha internet ikopplatpå den ena för jag har inget virus skydd osv
hur gör man då för bästa sätt?

Om båda datorerna är inkopplade in routern så behövs väl ingen korsad kabel?
Dom kommer väl åt varandra genom routern? Om han inte vill ha internet ikopplat är det väl bara att dra ur den sladden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ix]
Om det står att den är ansluten med 400 Mbps så tittar du nog på Firewire-anslutningen (1394).

Tror du kan strunta i att sätta fast IP på datorerna utan använda dynamiskt, Windows kommer då själv sätta en adress i nätverket 169.254.0.0 på båda datorerna och de borde kunna se varandra.

Är du säker på att det är en korsad kabel du fått tag på? När du kopplar in kabeln mellan datorerna så borde en lampa tändas på nätverkskortet för att indikera att de har kontakt.

ja jag är säker på att den är korsad står cross-over
men om jag inte ska titta på firewire anslutningenvilken ska jag titta på då har integrerat nätverkskort i moderkortet på den datorn

Visa signatur

//Gurkah 4 Evah