Knackljud på ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Knackljud på ny hårddisk

Okej, jag är lite arg just nu. Vet inte riktigt hur det kommer gå med min hårddisk.

Jag köpte en ny hårddisk förra veckan (Maxtor DiamondMax 10 6B250R0 250Gb 7200rpm 16Mb UDMA133 IDE).
Den installerade jag som vanligt och lät den sitta som slave eftersom jag har systemet på en annan hårddisk.
Idag så satt jag med filmredigering och blev klar vid 21-tiden ungefär. Datorn hade gått ganska segt imellanåt då ett tag, men jag tänkte att det måste vara eftersom programmet tar en hel del minne (det var mycket igång just då). Drog igång renderingen och tio minuter senare så hör jag hur datorn börjar surra och knacka. Det hörs att det snurrar i hårddisken för att sedan klicka till.. sen snurrar det och klickar igen osv. Datorn låste sig såklart.

LJUD - lyssna här hur det låter

Stängde av den och tänkte att det kanske bara var något skumt tillfälligt som hänt, men när jag tryckte igång datorn igen så hörde jag samma ljud, och datorn hackar sig igenom uppstarten av windows.. väldigt segt!
Jag kontrollerade att det var den nya hårddisken som var felet genom att ta ut hårddisken och starta utan den.

Jag köpte den på datorbutiken.com

Är det läs och skrivhuvudet som hakat sig?
Kan jag få tillbaka det som jag hade hunnit lagra på disken? Det var nämligen ganska viktigt material...

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker maxtor har blivit mer och mer lyhört angående fel?

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Musikälskare

Typ så låter min seagate s-ata 200gig när jag drar stora filer från den, men jag pallar inte göra nått åt det och håller tummarna att den håller

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

det tycks som jag uppfattat samma sak. det gäller även min.

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Testade idag med SpinRite6, men den kan inte heller läsa disken.
Har upptäckt att hårddisken inte låter sådär alla gånger.. Men numera hittas hårddisken inte alla gånger av BIOS. SpinRite6 säger att den inte kan läsa diskens partition table på disk 01 sector 00.

Troligtvis så får jag nu bara ge upp den data som ligger på, och skicka iväg den för defekt vara. Kanske är det något fel som kan lagas, så man kan få tillbaka datan som ligger på disken? Eller rensar de alltid hårddisken oavsett vilket fel det är på den? Jag kanske får en ny också...
*deprimerad*

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle reklamera på 2 röda. Det där är inget bra ljud.

Permalänk

Visst låter diskar mer när de arbetar hårt (tex när jag packar upp stora rar-filer), men det där ljudet låter väl mer när en gammal disk börjar dö?

Permalänk
Medlem

Testa disken mha Maxtors diagnosverktyg, tror nämnligen du får svårt att få igenom en reklamation om du inte har en giltig RMA kod.

Att köra disktillverkarens diagnosverktyg är det första man skall göra om man misstänker att en disk håller på att braka ihop. 3e-part program i all ära men de kan inte ge den nödvändiga RMA koden som alla hårddisktillverkare kräver.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Körde PowerMax idag med min hårddisk.
Hårddisken kan inte läsas alls (fick t ex på Partition kontrollen Read Fail) och SMART funktionerna fungerar inte. Fick felkoden caa39868.
Dock fungerade allt med BIOS mm, så det är hårddisken som inte kan läsa något alltså. Läs och skrivhuvudet är väl trasigt eller så.

Jag får väl skicka iväg hårddisken.

Visa signatur

Permalänk

Jag tror att min maxtor disk har samma åkomma. Hur gick det ZD?

Fick du någon ny hårddisk?

/Henrik

Permalänk
Medlem

shena. Min hårddisk började oxå knaka och hålla på.. hittades inte i när jag startade datorn och så, nu blir skärmen svart när den ska logga in, har testat ett antal gånger. Vad ska jag göra? Jag har formaterat den ca 5 gånger igår för jag trode det var virus som gjorde felet eftersom dom strömmade in. Jag hittar inget kvitto måste man ha det om man ska få på garantin? köpte den på komplett. Hittar bara packsedeln eller vad det heter. Köptes den 9 - 2005.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB