Permalänk
Medlem

Köp av skrivare, färglaser?

Tänkte köpa en skrivare till mitt företag / mig själv.

Innom företaget brukar vi dela ut direktreklam i form av flyers eller liknande. Därför lånar vi nu när vi ska skriva ut pappas företags färglaser. 500sidor tar en natt när dom e dubbelsidiga...

Men nu tänkte jag köpa en skrivare, och tänkte göra några flugor på smällen. Har kollat in denna :

Konica Minolta mc 2430DL DeskLaser, kostar mellan 4 och 5 tusen, färglaser och har fotokvallite. 2400dpi, så det borde ju va helt ok.
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/printers/2861...

Alt 2:
Lexmark C510, även denna färglaser och ligger runt 4000kr. Inte fotokvallite men verkar vara helt ok.
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/printers/2010...

Vad tycker ni? ska jag satsa på en färglaser eller ska jag köra på en bläck och vänta tills färglasern sjunker ännu mer i pris?

tänkte ev. på en bläck som klarar A3 också så att man kan göra afficher....

Vad tycker ni? kan någon rekomendera någon bra?

MVH
/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Om du skrive rut så mycket skulle jag definitivt köpa en laser.

Jämför driftkostnaderna vad kostar t ex ny toner och hur länge räcker dom?

Permalänk
Medlem

hm, dom kostar runt 800st, och det är 4st av dem... är detta mer ekonomiskt? att man bara byter ut färgen som är slut? Konica Minolta mc2400 Toner Black 1,5k , hur mycket räcker detta för? det finns större som kostar dubbelt så mycket med 4,5k... hmm... hur mycket räcker 1k?
Svar på den frågan någon?

hittade! 1500 resp 4500 papper. det blir... 4*800/1500= 2,13 per utskrift... är detta ett högt pris? hmm... blir alltså HÖGST 2,13 per utskrift, då alla är inte fulla med färg o så... och den svarta är större... aja... 2,13 ... är det mycket?

hmm.. om man köper de större tonerna så blir det 1,24kr per utskrift...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men du kan ju alltid jämföra mot lexmarken...

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet i huvudet hur mycket en utskrift kostar ungefär i bläck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

älgen:
när dom räknar på hur många sidor en toner räcker till så räknar dom med 20% täckning för det mesta.
2430DL har vi här jobbet, lite strul i början med gula färgtoner men har sen fungerat hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

ok, så du kan altså rekomendera den? det lutar mot den... fasst jag hittade visserligen en samsung idag, några hundralappar billigare, dubbelutskrift, 1200*1200... vilken att föredra om man bara kollar på företagen? Konica minolta eller samsung?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill åstadkomma.
Konica Minolta är kanske mer känt för grejer som foto och liknande. Har faktiskt ingen erfarenhet av samsung laser.
Dock är det ju alltid trevligt med duplex utskrift!

Permalänk
Medlem

jo exakt... men jag undrar om det inte går snabbare att köra en bunt och sen vända på pappret när man gör många... tar sån tid när pappret ska vändas automatiskt i skrivaren... hmm... tror att det kommer att bli en konica minolta... tack för visat intresse!
MVH
/Erik

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Färglaser kommer även i vaxkloss varianter istället för toner.. Mycket billigare i drift men utskriftskvalitén är inte särskilly imponerande jämfört med fotoskrivare.

Vid stora mängder av blanka färskrifter så är dock en vaxlaser för runt 8k (faderns köpe en för runt detta pris förra året någon gång, fråga mig inte om märke/modell bara)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

hm... hittade en liknande skrivare som jag tidigare dillat om, också den en kodica minolta. Grejen med denna är att den kostar 1200kr mindre, den är ett år "äldre" och har långsammare processor.
Den dyrare har 130MHZ
Den billigare har 48MHZ

Spelar knappt 100MHZ 1200kr's-stor roll? vad är det som jag går miste om om jag tar den billiga?

Edit: Webhallens service-nissar är inte på bästa service-humöret idag... såfort jag fråga nått så fräser de åt mig... hm... tur att jag har överseende med en dålig dag, annars skulle jag köpt min skrivare på nått annat ställe.....

Permalänk
Medlem

hmm... hehe... förra inlägget skrev jag..från mammas jobb... tänkte inte på att jag var inloggad så fort jag kom in på swec..hehe... coolt, FELLO måste altså jobba på mammas jobb

aja, det blev inte webhallen då dom var jobbiga. Tyvär... köpte istället på Datorgallerian... väntar med spänning på paketet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kollar också runt lite på färglaser. var inne på en datorbutik, och där vart jag rekomenderad Samsungs CLP-550. det var för att deras pulverbehållare är fullproppade från början. alltså inte som dom andra där dom bara har "halvfulla" och måste köpa nya för 4000kr inom en snar framtid... det kan vara något bra att tänka på!!

Permalänk
Medlem

Fick min skrivare för några dagar sen damn va fin o stor den e!

Men foto utskrift kan jag nog inte med gott samvete säga att det är... eller...

.... Finns det något "fotopapper" för laserskrivare? för bläck finns det ju...

gonatt!

Visa signatur

Permalänk

Har du kollat upp vad det kostar att anlita ett digitaltryckeri för utskrifterna?

Permalänk
Medlem

I dom mängderna vi ska ha det i (altså inte världen största mängder) så kostar det 5kr/sida. vadådå?

Visa signatur

Permalänk

Jobbade på ett digitaltryckeri innan och hade för mig att A4 i fyrfärg kostade typ 1,50 kr/sida.

Permalänk
Medlem

men då är väl minimum typ 1000sidor? ska kolla upp det som du säger, för det kan ju vara ett alternativ om vi ska göra någonting större... tack!

Visa signatur

Permalänk

Jepp, det är ju alltid bara att ringa och be om en offert.

Permalänk
Medlem

sökte lite på internett. Någon bra som du kan rekomendera? var jobbade du?

Visa signatur