Permalänk
Medlem

Stjärnkikare?

I vintras köpte jag en sån här: Länk, den visade sig vara en riktig skämtartikel som man inte ens kan få skärpa på månen med. Nu funderar jag på en sån här: Länk, är det nån som vet om den är nåt att ha?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
El-nisse

köp ifrån ett bättre ställe än teknikmagasinet

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vart det skulle vara, en kameraaffär kanske?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

ja, en fotobutik borde ha det.
Eller kolla på ställen som Expert osv,

Permalänk

hehe...leksaker!!

farsan har typ den här, 14" tror jag det va

den va inte billig kan jag lova!

så om du ska ha fina saker, och vill lägga ut 20-30000:-
kolla efter en celestron:are

Permalänk
Medlem

Om du verkligen kommer at använda det så ska du köpa ett riktigt bra. Räkna med minst 10-12000 kr för ett halvbra spegelteleskop. Glöm billiga linsteleskop helt. Stirra dig inte blind på förstoringen, du klarar dig alldeles utmärkt med 50 gångers förstoring, det viktiga är ljusstyrkan. Ju mer ljus teleskopet samlar, desto mer ser du.
Meade är ett bra märke. Celestron är lite mer budget, men deras dyrare modeller är väldigt bra.
Teknikmagasinets modeller är ingenting annat än leksaker.
Här har du en svensk försäljare av teleskop: http://www.astroteknik.nu/

Ett tips: Läs _massor_ om teleskop först, olika typer, hur de fungerar, vad som skiljer dem åt osv. Här är en introduktion: http://www.howstuffworks.com/telescope.htm

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin
Om du verkligen kommer at använda det så ska du köpa ett riktigt bra. Räkna med minst 10-12000 kr för ett halvbra spegelteleskop. Glöm billiga linsteleskop helt. Stirra dig inte blind på förstoringen, du klarar dig alldeles utmärkt med 50 gångers förstoring, det viktiga är ljusstyrkan. Ju mer ljus teleskopet samlar, desto mer ser du.
Meade är ett bra märke. Celestron är lite mer budget, men deras dyrare modeller är väldigt bra.
Teknikmagasinets modeller är ingenting annat än leksaker.
Här har du en svensk försäljare av teleskop: http://www.astroteknik.nu/

Ett tips: Läs _massor_ om teleskop först, olika typer, hur de fungerar, vad som skiljer dem åt osv. Här är en introduktion: http://www.howstuffworks.com/telescope.htm

så va det ja, meade har han...en blå sak =o)
ganska kul men det tar inte lång tid innan
man har kollat på alla sevärda saker på "våran" stjärnhimmel
så det är ett tämligen kort nöje! =o/
då ska man åka till typ australien så man kan se den "andra"
halvan...

Permalänk
Medlem

*lol* Först köper han ett teleskop för 399:- som han inte var riktigt nöjd med, sen funderar han på att gå upp lite i pris till 999:-. Sen kommer du och insisterar på nåt för ungefär 12 000:-, till att börja med?

Permalänk
Medlem

Hehe
Vad jag vill säga är att han inte kommer märka någon vidare skillnad mellan de två teleskopen (eller vad man nu ska kalla dem..).
Problemet med teleskop är att det blir så väldigt jättedyrt om man ska ha ett bra teleskop.

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men jag hade inte tänkt använda det så seriöst att jag vill lägga ut 10000+. Det är inget fel på förstoringen i det jag har nu, problemet är att det inte går att få nån bra skärpa.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

www.cyberphoto.se har en kikare eller 2 att titta på

Det här är nog en vettig sak, utan att vara tokdyr.

Ok antagligen ganska dyr, men billig för att vara ett teleskop

http://www.cyberphoto.se/astro/orion.htm

Permalänk
Medlem

Det är iaf ett spegelteleskop som gäller

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på spegelteleskop och vanligt? Det här verkar prisvärt, 1095kr: http://www.cyberphoto.se/astro/jupiter.htm

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Vad är det för skillnad på spegelteleskop och vanligt? Det här verkar prisvärt, 1095kr: http://www.cyberphoto.se/astro/jupiter.htm

refracting (enbart linser)
reflecting (spegar och linser)
catadioptric (speglar och linser) kompakt! =o)

Permalänk
Medlem

Ok, vad är fördelarna med det då, släpper det in mer ljus?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

vart det något köp?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
vart det något köp?

Jag tror att han efter så där en 2½ år fortfarande har svårt att bestämma sig

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shade6
Jag tror att han efter så där en 2½ år fortfarande har svårt att bestämma sig

Haha såg nyss att den här tråden vart rätt gammal

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Expert såg jag hade REA här om dagen med typ 30% på alla tjikare.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Det var en gammal tråd ni hittade, nej jag har inte köpt nån ny stjärnkikare.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Lika bra det.. Teleskop är dyra, och man ska nog (tyvärr) vara beredd på att lägga ut från 10kkr och uppåt för ett teleskop värt namnet. Meade och Celestron är två bra märken. Billigare saker på teknikmagasinet och liknande är endast leksaker.

Förstoringen är heller inte särskilt viktig. Många tror att alla astronomiska objekt är små, men så är inte fallet! Stor förstoring är viktig om man vill titta på planeter, eller separera dubbelstjärnor t ex. Användbar förstoring är dock beroende av teleskopets ljusöppning. (Större teleskop ger möjlighet till större förstoring med god bildkvalitet.)

Ett billigare alternativ kanske är att försöka hitta en astronomiförening i närheten och utnyttja deras observatorium? (Det finns ett antal föreningar i landet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Lika bra det.. Teleskop är dyra, och man ska nog (tyvärr) vara beredd på att lägga ut från 10kkr och uppåt för ett teleskop värt namnet. Meade och Celestron är två bra märken. Billigare saker på teknikmagasinet och liknande är endast leksaker.

Förstoringen är heller inte särskilt viktig. Många tror att alla astronomiska objekt är små, men så är inte fallet! Stor förstoring är viktig om man vill titta på planeter, eller separera dubbelstjärnor t ex. Användbar förstoring är dock beroende av teleskopets ljusöppning. (Större teleskop ger möjlighet till större förstoring med god bildkvalitet.)

Ett billigare alternativ kanske är att försöka hitta en astronomiförening i närheten och utnyttja deras observatorium? (Det finns ett antal föreningar i landet)

Ja, jag lägger ner mina planer för gott nu eftersom man ändå bara får leksaker för den prisklassen jag tänkte mig.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om man inte vill lägga flera tusenlappar på ett teleskop.
vad ska man köpa?
Hur mycket ser man i de där för ett par tusenlappar?
nåra planeter?

har total noll koll på teleskop, men tjejen vill gärna ha ett.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Köp inget, du kommer bara bli besviken. För att se planeter krävs hög förstoring, som kräver bra optik för att bli bra. Bra optik = dyr.

Gå med i en astronomiförening istället. Det är ett mycket bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjCad
Om man inte vill lägga flera tusenlappar på ett teleskop.
vad ska man köpa?
Hur mycket ser man i de där för ett par tusenlappar?
nåra planeter?

har total noll koll på teleskop, men tjejen vill gärna ha ett.

Du måste köpa ett hubble-teleskop! - Nä, skämt åsido. Är ni inga fanatiska astronomi-fantaster så _räcker_ ett billigt hobbex-teleskop. Ni ser kratrarna på månen och vissa planeter. Börja med ett sånt, finner ni det intressant så kan ni ju alltid sen köpa ett bättre. Varför gå och köpa ett för 15.000:- som någon här i tråden rekommenderat och sen ångra sig för att ni inte finner det intressant? Lite onödigt tycker jag.

Här är förresten några bilder tagna med ett Lotus EQ60, fast det kostar en del 1700 kr typ.

http://www.astropixlar.com/simon.htm

Man ser ringarna runt saturnus.

Här har ni ett ganska bra forum http://ag.cosmodrome.net/forumet/default.asp

Permalänk
Medlem

äntligen nån som ger ett vettigt svar. finns det nåt bra teleskop som kan kan koppla på en digitalkamera eller så?
var hittar man det där lotus teleskopet?

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100