Ahahaha, ni suger. ;) (CRT-tråd)

Permalänk
Avstängd

Ahahaha, ni suger. ;) (CRT-tråd)

(Skippa till nästa paragraf om ni inte vill slösa er tid) Ok, så jag lät mig hypas hela gårdagen av allt prat om TFT-skärmar här på forumet, kollade en hel massa skärmar och recensioner bara för att bli disillusionerad på affären idag. Kollade TFT-skärm efter TFT-skärm med samma resultat: "Maaan, these suck :(". Aja, ska inte gå in på varför jag inte gillade dom, det är alldeles för svåra ord för mig, men jag har iaf bestämt mig för en CRT-skärm nu.

Så, jag hade alltså råd med en TFT men nu vill jag ha en CRT till vettigt pris. Vet att det finns superdyra superbra, men i området om 1500-2000kr (+-200kr?) är det jag kollar på. Den ska vara platt också. =P

De här hittade jag på buggy, kan de vara nått?

http://buggy.no-ip.com/out.php?p=2&url=http%3A%2F%2Fwww.itbut...
Mest för att den såg platt ut, vet dock inte ens om den är det.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=HYQ995
Den här måste jag ju påstå är jäkla snygg, passar resten av datorn perfekt. Ser också platt ut, sen slutar mina CRT-kunskaper.

http://www.mycom.se/produkt/27810.html
Den här såg snygg ut (läs: jag kan inget).

http://buggy.no-ip.com/out.php?p=2&url=http%3A%2F%2Fwww.itbut...
Den här såg jag på display i en affär här i stan och så tror jag jag hört folk rekomendera den här, fel?

http://buggy.no-ip.com/out.php?p=2&url=http%3A%2F%2Fwww.itbut...
Mmmmmm, Viewsonic. Hört att de är bra. Snygg som få också. Kan bli en sån.

Märk att jag bara går på utseende hittils. Är inte så mycket... uhm... visiolofil som ni kanske, men däremot undrar jag hur alla som köpte de där superdyra TFT:arna tänkte. :/ (Jag tyckte de såg rätt kassa ut.;)) Help!

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?land=46&sprog=46&land=4...

Där har du verkligt bra skärm.

*EDIT* Har du några hundra lappar till så ta denna

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&varenr=43880

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

*Two thumps up* Eyyyyyyy.
Viewsonic +1

Och ta inte illa upp för mitt "ni suger"-uttalande, försöker bara vara rolig.

Edit: By god, YES, YES I have a couple of hundralappar extra!

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

Re: Ahahaha, ni suger. ;) (CRT-tråd)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drexon
Ok, så jag lät mig hypas hela gårdagen av allt prat om TFT-skärmar här på forumet, kollade en hel massa skärmar och recensioner bara för att bli disillusionerad på affären idag. Kollade TFT-skärm efter TFT-skärm med samma resultat: "Maaan, these suck :(". Aja, ska inte gå in på varför jag inte gillade dom....

Du ogillade dom, men vill inte skriva varför... okej.

En TFT är ljusstark, en del ser det som störande, men om de råkar ha datorn i ett ljust rum där solen lyser in blir det nog ganska glada, eftersom en CRT är hopplöst dålig då. Dessutom är ljusstrålning inget farligt, det är däremot strålningen från en CRT-skärm.

Skärpan är otroligt mycket bättre på TFT jämfört med en vanlig CRT med skuggmask, och även märkbart bättre än en med Trinitron-bildrör. Svärtan är inget problem på de flesta TFT, med några undantag. Enda nackdelen är responstiden om man väljer fel skärm (med långsam bildplatta).

Jag har haft min TFT i snart 2 år, och har inga planer på att byta, och om jag byter blir det absolut ingen CRT, aldrig mer...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

Sa ju att ni inte skulle ta illa upp. Åsså får jag ett långt inlägg om vad jag hoppades skulle vara om CRT-skärmar, men icke.

Ok, anledningen till att jag inte gillade dom var dels att färgerna på de flesta såg rätt så mycket kassare ut (även på de dyrare (5000kr). Sen gillade jag inte.. tja, det är typ här jag inte får fram några ord, men det var som en sorts effekt som TFT-skärmarna gav som jag la märke till på alla, typ som att det var mellanrum mellan pixlarna. Visst, de är säkert ljusare, och strålar mindre, men det stör inte mig så mkt. Tror starkt på att en 2000krs CRT ändå ger bättre bild. Har f.ö. aldrig haft problem med att titta på min CRT.

Däremot så var det lite dåliga förhållanden jag kollade under, hade sol bakom mig, och såg därför inte hela skärmen förutom när jag satte skugga på den, men jag har ändå inte nämnt det som nackdel.

Har ändå bara 2-3 ställen här i stan (Umeå) som säljer TFT-skärmar, antar jag kan gå tillbaks imorn innan de stänger och kolla igen.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

Gå inte på typ Elgiganten å den typen av affärer, dom har inga höjdarskärmar, dessutom är dom väldigt dyra.

Permalänk
Avstängd

Gick på en.. *trumvirvel* datoraffär, är det dåligt? De hade tom. den där samsung 913N (tror jag den hette), men jag blev inte så jäkla imponerad. :/ Ska som sagt kolla i andra affärer igen imorn, som förhoppningsvis har bättre ljusförhållanden.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem

Alla dom TFT skärmar jag har kollat på (även väldigt dyra nya skärmar med låg responstid) så är det ett ständigt släpande med färgerna vid spelande. spelar ingen roll vilken responstid skärmen har jag har alltid sett släpande av färgerna vilket jag tycker är sjukt irriterande, därför tycker jag CRT är bättre. Nya CRT skärmar är strålingen väldigt liten och ofarlig, och vem bryr sig om den tar lite utrymme? Skaffa större skrivbord bara

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Några hundralappar till så har du en CRT 19" samsung 959NF.
Dem bästa skärm under 10000spänn jag ägt.
Borde gå att hitta för nånstans mellan 2500-3000.

1600x1200@85Hz
1280x1024@100Hz

Permalänk
Medlem

Inget hindrar dig att köra med gamla Cathode Ray Tube,

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Vad står TFT för? (orkar inte kolla upp, så nån får säga )

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Avstängd

Kan jag få några till plus på de där Viewsonicarna? Plz?

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vad står TFT för? (orkar inte kolla upp, så nån får säga )

Thin Film Transistor...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Och CRT (duh)?

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drexon
Och CRT (duh)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Inget hindrar dig att köra med gamla Cathode Ray Tube,

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Aldrig mera CRT efter min första TFT som jag inskaffad för ca 6månader sedan. BenQ 937s med 12ms i respjnstid. Värsta gaing skärmen måste jag medge då jag är väldigt kräsen på ghosting osv vilket jag aldrig märkt NÅGOT ifrån denna

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Min LG L1715SS med 12ms ghostar också som ett anus. Aldrig TFT till gaming, däremot är den underbar till film

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Alla dom TFT skärmar jag har kollat på (även väldigt dyra nya skärmar med låg responstid) så är det ett ständigt släpande med färgerna vid spelande. spelar ingen roll vilken responstid skärmen har jag har alltid sett släpande av färgerna vilket jag tycker är sjukt irriterande, därför tycker jag CRT är bättre. Nya CRT skärmar är strålingen väldigt liten och ofarlig, och vem bryr sig om den tar lite utrymme? Skaffa större skrivbord bara

Håller med faktiskt, även om jag gärna skulle ha en TFT p.g.a. platsen, har inte råd att skaffa en större LÄGENHET..!:p

Har testat Hyundai LD90+ (och diverse andra 'långsammare') och det ser ut som om hela skärmen blir lite suddig när saker börjar röra sig fort, testat med SWAT4 och Rome: Total War och ja, det är inte lika kristallklart som när allting står stilla. Känns som det är för mycket pengar för mig att lägga på att få en skärm som presterar "sämre" (psykiskt eller faktiskt) än en CRT-skärm för mindre än halva priset.

Permalänk
Medlem

Om du nu ska skaffa en CRT måste jag rekommendera Samsungs NF-serie. Själv äger jag SyncMaster 757NF. Den är riktigt skarp och har hög uppdateringsfrekvens.

Riktigt bra skärm.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4nk3r
Min LG L1715SS med 12ms ghostar också som ett anus.

Varför köpte du den långsammaste LG-skärmen om du ska använda den till spel? L1710S är snabbare även om den är specad till 16ms.

Diagrammet är ihopklippt av testresultat från Xbitlabs skärmtester.

LG L1730B och Samsung 710T är snabbare än alla dessa, men diagrammet funkade inte på Xbitlabs hemsida...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har en Viewsonic G90F+ vilket jag tycker funkar ypperligt bra.
klara fina starka färger ljusstark om så behövs via ultrabright funktionen.
en nackdel dock uppvärmningstid ca 15min innan bilden går ända ut till kanterna ca 5mm på höger och vänstersidan. I övrigt en kanonskärm.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Kolla in hyundai q995, den är snygg och fungerar mycket bra enligt mig.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Jag har en Viewsonic G90F+ vilket jag tycker funkar ypperligt bra.
klara fina starka färger ljusstark om så behövs via ultrabright funktionen.
en nackdel dock uppvärmningstid ca 15min innan bilden går ända ut till kanterna ca 5mm på höger och vänstersidan. I övrigt en kanonskärm.

Ok, men är det inte lika bra jag tar en ViewSonic E92f+ då? Verkar ju ha bra rykte ändå, och jag är som sagt ingen visiolofil.

Edit: Vart på stan nu och kollat en mass TFT-skärmar, och jag står för mitt ord, TFT suger fortfarande. Så kan ni inte bara rekomendera lite fler CRT-skärmar, plz? Har asigt svårt att hitta recensioner på CRT-skärmar på nätet. :/

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drexon
Edit: Vart på stan nu och kollat en mass TFT-skärmar, och jag står för mitt ord, TFT suger fortfarande. Så kan ni inte bara rekomendera lite fler CRT-skärmar, plz? Har asigt svårt att hitta recensioner på CRT-skärmar på nätet. :/

Det ska till en hjärntumör innan jag rekommenderar en CRT till någon. Man kan undra om du har fel på synen när du säger att en TFT har dålig bild. Även de sämsta TFT har skärpa som en CRT aldrig kommer i närheten av.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Det ska till en hjärntumör innan jag rekommenderar en CRT till någon. Man kan undra om du har fel på synen när du säger att en TFT har dålig bild. Även de sämsta TFT har skärpa som en CRT aldrig kommer i närheten av.

Word!

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Varför köpte du den långsammaste LG-skärmen om du ska använda den till spel? L1710S är snabbare även om den är specad till 16ms.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/respons.gif

Diagrammet är ihopklippt av testresultat från Xbitlabs skärmtester.

LG L1730B och Samsung 710T är snabbare än alla dessa, men diagrammet funkade inte på Xbitlabs hemsida...

--

Jag visste inte mycket om tft-skärmar vid den tidpunkten. 12ms lät bra tyckte jag, sen var priset helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4nk3r
Jag visste inte mycket om tft-skärmar vid den tidpunkten. 12ms lät bra tyckte jag, sen var priset helt perfekt.

Aja, det är ju ingen dålig skärm, men det finns snabbare.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

-=AgV=- snälla kan du bara ge dig? Vissa finner inte LCD/TFT mogna ännu för att ersätta CRT, däribland jag (har iofs en TFT som sekundär skärm för IRC etc). Går fan inte att spela ordentligt med en TFT

Ontopic: Har en Viewsonic P95F+ för tillfället. Är väldigt nöjd med den, ultrabrite när man spelar är kungligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
-=AgV=- snälla kan du bara ge dig?

Varför?

Om folk köper "fel" skärm och sen klagar får de skylla sig själva. Vill man spela med en TFT är det TN+film som gäller. De som säger att gamla 25ms skärmar funkar i spel ljuger. Det ser hemskt ut i spel som t ex Farcr, Doom3 osv - men, det gör det inte med en snabb TFT.

Drexon: Och det gör du, eller? Skriver en provocerande tråd full med skitsnack.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

För att du inte tillsätter något till konversationen?

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]