Permalänk
Medlem

Mer prisvärd ISP

Hej och hallå!

Jag behöver lite hjälp här hemma, farsan håller på att gå i taket över telias avgifter. Vi betalar 425 (kan vara 450) kr per månad för 8mbit, vilket han tycker är på tok för mycket och han utreder alternativ efter bästa förmåga.

Problemet är att han inte känner till hur pass tillförlitliga vissa ISPers kan vara. Jag skulle därför behöva lite alternativ som är snälla mot plånboken men som fortfarande erbjuder ett ADSL, 8mbit, som är tillgängligt så nära 27/7/365 som möjligt.

Det jag menar är att det inte ska "vara nere" varannan dag och ha sig. Fast anslutning ska betyda fast, hela tiden, så lite downtime som bara är möjligt.

Tacksam för svar och rekommendationer ifrån ni som VET hur pass bra en viss ISP är

Permalänk
Medlem

Glocalnet ?

Kolla om du kan få Glocalnet ADSL... deras 8/1 ligger väl runt 279:- ???

Permalänk
Medlem

Spray 8000. De kör en drive nu om du skaffar deras telefoni tjänst också, 50% rabatt... så det landar endast på 180 i månaden.
annars 380 i månaden.. kanske lite väl safftigt då.
http://www.spray.se/abonnemang/adsl/pris_8000.jsp

Permalänk
Avstängd

glocalnet har billigaste adsl just nu

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

vägra spray!!!

"3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst."

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/villkor.jsp

Permalänk
Medlem

Om du ligger på huvudstationen i Kalmar (K) (kolla här: http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/ADSL.asp?page=ADSL_...) kan du beställa Songs ADSL (8/1) via någon av dessa ÅF: Bigstream (1295 + 247/mån), UVTC (1275 + 275/mån), Adamo (1297 + 297/mån)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
vägra spray!!!

"3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst."

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/villkor.jsp

oj, haha hade jag ingen aning om... fy fan vilka dåliga villkor med tanke på många andra isp:s erbjuder i princip samma tjänst utan några begränsningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
oj, haha hade jag ingen aning om... fy fan vilka dåliga villkor med tanke på många andra isp:s erbjuder i princip samma tjänst utan några begränsningar.

jo lagom luddig anledning o kunna fimpa kundens anslutning, oseriösa isp:er ska man inte stödja.

Permalänk
Medlem

Glocalnet är INGET att rekommendera. Det var en period jag hade det, men vill du ha en stabil uppkoppling ska du absolut hellre välja Telia än Glocalnet. De använder PP2P protokollet för uppkopplingen vilket innebär att du måste klicka (iaf det var vad jag gjorde) på anslutningsikonen varje gång du startat datorn för att du ska kunna surfa.

Sen att det bara kostar 279 nåt är rent bullshit då dom kräver att du även betalar för en säkerhetstjänst som dom erbjuder för runt 60 nåt. Kommer inte ihåg hur mycket det var exakt. Men den slutgiltiga summan för varje månad blir alltså runt 360 då. Hellre tar du BBB tycker jag. Finns vissa som klagar hela tiden på att det är dålig uppkoppling men det finns ju alltid folk som klagar på olika saker. Så det är inget att lyssna på. Om du nu vill få ner priset men inte på bekostnad av hastighet så välj BBB. Ett extra plus är att de ger dig upp till 5 ip tilldelade, dvs du kan ha 5 datorer utan att behöva investera i en router eller switch.

Permalänk
Medlem

Jag använder Tele2 det är väldigt stabilt, betalar 289:- är även telefonkund annars kostar det 339:- har jag för mig. Har haft lite problem med ppoe inloggningen annars är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

vad är dl och ul hastigheten på tele2 då?

Permalänk
Medlem

har för mig att jag läst att det är 8/0.7 på tele2.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

För 50:e elfte gången. Spray verkar inte bry sig något om gränsen på 50 GB, jag vet ett flertal personer som tankar LÅÅÅNGT över den gränsen och inte ett pip från Spray. Men, det klart är helt upp till er!

Permalänk
Medlem

Det är principen och det faktum att det öht STÅR i avtalet, det kvittar ju om de kontrollerar det till 100% eller ej.

FÖ vet jag flera med Spray som också spräckt gränsen och därigenom fått aningen fetare fakturor.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Avstängd

ja, man ska inte röra spray....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Det är principen och det faktum att det öht STÅR i avtalet, det kvittar ju om de kontrollerar det till 100% eller ej.

FÖ vet jag flera med Spray som också spräckt gränsen och därigenom fått aningen fetare fakturor.

Man får INTE högre fakturor om man spränger gränsen, sitt inte och ljug, dessutom så har INGEN fått påbackning på detta heller. Det är inget Spray kollar, men visst, det står i avtalet och om du inte vill ha det så köpt det inte. Men det brukar så många saker i avtalen som inte stämmer, speciellt när det gäller Spray!

Permalänk
Medlem

Varför byta ISP när det fungerar problemfritt för dig? Visst det är billigare men du kan ju få problem med linan.

Ju länge allt fungerar perfekt så tycker jag man inte ska byta...

"Du får vad du betalar för" som alla andra säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Glocalnet är INGET att rekommendera. Det var en period jag hade det, men vill du ha en stabil uppkoppling ska du absolut hellre välja Telia än Glocalnet. De använder PP2P protokollet för uppkopplingen vilket innebär att du måste klicka (iaf det var vad jag gjorde) på anslutningsikonen varje gång du startat datorn för att du ska kunna surfa.

Sen att det bara kostar 279 nåt är rent bullshit då dom kräver att du även betalar för en säkerhetstjänst som dom erbjuder för runt 60 nåt. Kommer inte ihåg hur mycket det var exakt. Men den slutgiltiga summan för varje månad blir alltså runt 360 då. Hellre tar du BBB tycker jag. Finns vissa som klagar hela tiden på att det är dålig uppkoppling men det finns ju alltid folk som klagar på olika saker. Så det är inget att lyssna på. Om du nu vill få ner priset men inte på bekostnad av hastighet så välj BBB. Ett extra plus är att de ger dig upp till 5 ip tilldelade, dvs du kan ha 5 datorer utan att behöva investera i en router eller switch.

Allvarligt talat vad pratar du om, du har fel angående priset (jag betalar 249 kr i månaden för 8mbit då jag även är förvalskund, annars är priset 289 kr se deras hemsida http://www.glocalnet.se/tjanster/bredband/prices.jsp), säkerhetspaketet är inte obligatoriskt heller. Det måste ha varit ett tag sedan du hade dem heller hur?

Vidare är jag helt nöjd med min uppkoppling

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hmm då var det skumt. Det var exakt för ett år sedan jag använde Glocalnet. Då hade dom priset på runt 350 kr eftersom det då vad obligatoriskt med säkerhetspaket. Nu verkar dom har tagit bort det kravet. Måste du koppla upp dig varje gång du startar datorn?

Permalänk
Medlem

Verkligen jättekul att se så många svar och att disskutionen gått framåt.

Personligen hade jag gärna stannat med telia, trots att det ibland "rebootar" sig så är det faktiskt tillgängligt i stort sett hela tiden. Men det är farsan som står för det och han vill inte riktigt det när han bombas av reklam ifrån Glocalnet och Net-at-once.

Men efter vad ni skrivit har jag uteslutit spray, står det i avtalet så står det där av en anledning, och även om en del tankar mer utan ett pip från Spray så är det ingen garanti varför det skulle funka så för mig.

Någon som kan ge lite reflektioner på glocalnet och Tele2? vill gärna ha lite mer åsikter innan jag kommer hem till farsan och ber honom byta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Hmm då var det skumt. Det var exakt för ett år sedan jag använde Glocalnet. Då hade dom priset på runt 350 kr eftersom det då vad obligatoriskt med säkerhetspaket. Nu verkar dom har tagit bort det kravet. Måste du koppla upp dig varje gång du startar datorn?

Nej jag använder det modem som glocalnet sålde (speedtouch 510) och det är alltid uppkopplat --> jag är på nätet så fort operativsystemet kommer igång

Visa signatur

| Errare humanum est |