Permalänk

Bredband till alla i Jönköping!

Läste i tidningen (Jököpings posten) att 99% av alla Jönköpingsbor skulle få tillgång till bredband via stadsnätet.

http://www.teracom.se/?page=181&display=3768:6322

Det är teracom som ska stå för anslutningen till stadnätet. Men varför? Det finns ju redan, alla som bor i Jönköping kan ju få ADSL, för det verkar som om alla ska anslutas vi DSL-teknik från stadsnätet.

Nån som vet mera om detta? Trodde för en sekund att det var fiber till alla fastigehter det gällde men där fick jag tji...

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Medlem

Statsnäten är ju fiber, vore dumt att ansluta till dsl =D

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk

Jo men det verkar som om att de enskilda lägenheterna får ansluta sig via dsl. vilket verkar totalt nonsens...

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

Permalänk
Medlem

Om du fungerar över frasen

"Nästan alla hushåll och företag i Jönköpings kommun"

Så kanske du inser att det handlar om fler hushåll än Jönköpinsstad.

/erik

Permalänk
Medlem

Yay! Såg också detta idag. Innebär detta då fiber, 10/10, eller hur är det på den punkten?
Bor i Jönköpings innerstad.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk

Det finns fiber i gatan unde de flesta hus i stan..

Men jag förstår mig inte riktigt på detta ändå.. stadsnätet är ju i stan inte ute på landsbygden.

Nån som jobbar på teracom som vet hur planerna ser ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan att det bara ska bo pensionärer i Bymarken, hade gärna sett att de grävde upp gatan och drog fram lite fiber till husen här annars.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Vill du betala 10.000 plus? då kan du antagligen få fiber om ni är 10 hus eller fler och ordnar grävning närmast husen själva.

Det värsta är att bolagen inte går vinst på sånna priser, det är så fruktansvärt med tillkommande kostnader, servituts,tillstånds, ledningrättskostnader osv.......

Stadsnäten har byggts ut för att ansluta byar och samhällen lite hör och där i landet, man drar fiber till platsen sen sprider man med dsl eller radio eftersom dessa tekniker går att installera till vettiga kostnader, dvs från ca 150000 per telestation

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Fan att det bara ska bo pensionärer i Bymarken, hade gärna sett att de grävde upp gatan och drog fram lite fiber till husen här annars.

Jo, det är synd.

Edit: I JP så verkar det vara XDSL utbyggnad

Permalänk
Medlem

Men bara för att man får stadsnät och fiber innebär det ju inte att man får 10/10 direkt. Ni som bor i Jönköping kanske känner till Traman, stadsnätet av fiber i Tranås. Ni kan ju gå in på www.calypso.net och läsa om vilka superabbonemang man kan få till det..

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk

"Alla" är inget vidare bra begrepp.. vi bor halvägs upp till gränna och fick bredband vid jul.
Enligt vad jag förstog brakade vår växel ihop så dom var tvunga att byta..
Dock är det som vanligt bara Telia som kan leverera, alla andra är bortkopplade.

Inne i Jöknöping kan väl dom flesta redan få ADSL skulle jag tro..

// Magnus

Permalänk
Medlem

Ganska många stationer har varit överbelastade som fan, men det löste sig i julas då de byggde ut flera av dem. Tex den jag ligger på som står i Dalvik/Bymarken (inte helt säker) var full, så jag fick mitt adsl först i Januari =/

*Edit. Är relativt nyinflyttad så hade man bott här i något år mer så hade det nog inte varit några problem att få det innan.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q