Anmäl dig till Roborock Challenge!

[C++]LCD-program, vill inte fungera! [Källkod]

Permalänk
Medlem

[C++]LCD-program, vill inte fungera! [Källkod]

Har skrivit ett enkelt program till min LCD-display som skall skriva ut "Hello World".
Grejen är att displayen inte reagerar när jag kör det. och jag kan inte komma på vad som är fel. Har fungerat tidigare med lysdioder, men nu vill det inte.

tänker jag fel när jag initierar displayen???

ni kan följa tråden och får gärna försöka hjälpa till att lösa det andra problemet jag har som ni kan läsa om här:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=4454

main.cpp

#include "stdafx.h" #include <windows.h> #include <iostream> #include <dlportio.h> using namespace std; //-------------------------------------------------------------------------------------- int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[]) { int data=888; int control=889; //Initiera displayen----------------------------------- DlPortWritePortUchar(control,3); //RS=låg RW=låg E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,15); //cursor on, blinkade och understruket... Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,2);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,3);//E=låg Sleep(20); //function set----- DlPortWritePortUchar(control,3); //RS=låg RW=låg E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,56); //function set Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,2);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,3);//E=låg Sleep(20); //----------------------------------------------------- //Skriv ut Hello World--------------------------------- DlPortWritePortUchar(control,7); //RS=hög RW=låg E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,72); //H Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,101); //e Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,108); //l Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,108); //l Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,111); //o Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,16); //mellanslag Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,88); //W Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,111); //o Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,114); //r Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,108); //l Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg Sleep(20); DlPortWritePortUchar(data,100); //d Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,6);//E=hög Sleep(20); DlPortWritePortUchar(control,7);//E=låg system("pause"); return 0; }

Vore mycket tacksam för snabba svar, projektredovisning på tisdag.

Permalänk
Medlem

hur kommunicerar du med lcdn?

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

fixat det. adressen till controlregistret var fel. skall vara 890 och inte 889.

kommunicerar via parallellporten. Den skrev ut Hello World Yay!

Permalänk
Medlem

hmm jag har också tänkt på att leka med en LCD, men jag har inte haft information nog om det...
hittar nämligen inte så mycket info om de displayer jag har.
har du nå tips för nybörjare inom LCD programmering?

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
hmm jag har också tänkt på att leka med en LCD, men jag har inte haft information nog om det...

Har en hel del tips, men är redigt dragen nu och sitter hos en kompis, så PM:a mig imån så ska jag hjälpa dig

Trevlig Valborg allihopa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit

Så länge du har databladet eller vet vad det är för styrkrets du har så är det inga problem att programmera till den. Har själv suttit och lekt med lite roliga displayer, bl.a. VFD-displayer med i80 buss mode. Riktigt kul när man får sakerna att funka

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att de LCD displayerna som jag har är rätt gamla, men det är en DMC40457 och en Seiko L2102.

Vad jag vet om att använda LCDer med ett program på datorn är att vissa kopplar dem till ett par pinnar på parallel porten och sedan styr dessa pinnar. Men jag har ingen större idé om vart jag ska koppla vad för att inte smälla nånting

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770