Permalänk

Koppla samman XP-XP

Hej hopp!
Kan inte ett s-k om nätverk och tänker ställa en förmodligen dum fråga.
Jag har här två datorer med XP och vill koppla samman dom och föra över lite filer.
Kan jag använda mig utav en nätverkskabel direkt mellan dom eller måste jag koppla via en router/hubb...?

Hur går jag tillväga om det nu ska funka att använda en nätverkskabel direkt mellan dom? Har varken router eller hubb.....

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

En korskopplad kabel...

Permalänk

Då ska det funka alltså!? Vilka inställningar behöver jag göra?

Tackar för svar!

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

du ställer in en ipadress på båda burkarna, ipadressen ska inte vara exakt likadan på båda datorerna.

Exempelvis 192.168.0.1 på burk nummer 1.
Samt 192.168.0.2 på burk nummer 2.

Sen ställer du masken till 255.255.255.0 på båda datorerna, när du gjort detta kan du föra över filer mellan datorerna igenom att antingen skriva in \\ipnummer eller \\datornamn i kör på startmenyn.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Tackar så mycket!!!! Får fixa en korskopplad kabel....!

2-0 till Sverige!!!

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Sweclockers, dramaten, 1-0!

Permalänk

Äh jag får det inte att funka, jag suger på detta! Men jag har iaf en korskopplad kabel.
Ska man inte skriva i nåt på Standars-gateway, Önskad DNS-server eller Alternativ DNS-server?

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Stödjer korten Auto MDI/MDX så kan du ta vilken kabel som helst (ok, strömkabeln till micro:n är väl inte att rekommendera). Annars kör du med en korsad kabel.

DNS kan du skita i, eftersom du ändå inte har burkarna kopplade till nätet.

Burk 1:
ip: 192.168.0.2
nätmask: 255.255.255.0

Burk 2:
ip: 192.168.0.3
nätmask: 255.255.255.0

Installera TCP/IP, netBIOS och IPX/SPX så skall det funka.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
DNS kan du skita i, eftersom du ändå inte har burkarna kopplade till nätet.

Du kan skita i resten också, står korten inställda på att erhålla IP-adress automatiskt (default-inställningen) så fixar Windows adresserna själv genom APIPA. Funkar det inte trots detta skall du kolla rättigheter och eventuella brandväggar i stället för att börja labba med ytterligare protokoll.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte