Hårddiskproblem: Maxtor MaxLine Plus II

Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem: Maxtor MaxLine Plus II

Hej,

Jag har ett problem med min Maxtor MaxLine Plus II 250Gb.
Den går inte att avläsa verkar det som...

Jag hade den först som systemdisk och allt fungerade bra i någon månad, men sedan när jag installerade ett översättningsprogram som jag beställt från nått magasin (kan översätta 50 språk eller ngt) så krashade allt typ.

När jag sedan startade om datorn, efter installationen (vilket man ombads att göra), kunde inte windows starta. Jag försökte därför installera om Windows, men filsystemet kändes inte igen av installationsprogrammet och jag ombads att formatera hela disken (Den är dock uppdelad i två partioner med Windows på den ena). Det ville jag förstås inte så jag köpte en ny hårddisk nyligen som jag ska ha som endast systemdisk (WD 10k 75Gb) och installerade Windows XP på.

Nu när jag startar datorn med den 'gamla' disken inkopplad (bytt SATA kanal förstås) hittas den som vanligt i BIOS, och i Windows syns den som disk F: När jag försöker komma in i den så börjar den låta konstigt. Den klickar och hackar ungefär som när den arbetar fast att den gör samma sak om och om igen (svårt att beskriva) tills det efter 15 sek kommer upp ett felmeddelande på skärmen; Citat "F:\ är inte tillgänglig. Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes."

Nu till den stora frågan, vad är felet?

Jag skulle vilka komma åt filerna som ligger på partition 2 och kopiera över en del av dessa till min tredje disk så att jag kan formatera om skiten och använda den enbart till att ha foton och videoklipp på.

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Ta hem senaste powermax från Maxtors hemsida och kör en check av disken.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Ta hem senaste powermax från Maxtors hemsida och kör en check av disken.

Jag har nu gjort testet (Full Scan) men det misslyckades. "Diagnostic Code: de6c6371. This Drive is failing..."

Jag skickade precis ett mail till Maxtors 24/7 support med diagnos koden. Får se om de har lösningen på problemet...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

BTW när Windows startas så kommer det upp en blå skärm som säger att disk F:/ måste inkonsekvenskontrolleras. Jag har gjort det två gånger utan resultat. Ungefär såhär ser det ut:

CHKDSK verifierar filer...

Det gick inte att läsa filpostsegmentet xxxxx.
Det gick inte att läsa filpostsegmentet xxxxx.
Det gick inte att läsa filpostsegmentet xxxxx.
... (18 minuter senare)

Filverifieringen är klar.

CHKDSK verifierar index...
Sedan räknar den upp massa fel.
Korrigerar fel i index...

Efter det försvinner allt och man kommer in i windows. Men det går fortfarande inte att komma åt filerna. Sedan när man startar om datorn upprepas samma procedur om man inte avbryter inkonsekvenskontrollen.

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för samma problem med min ATA-disk. Eller..jag är inte ensam..3 kompisar har också råkat ut för det. Dock är det 200GB diskar..men det har nog ingen betydelse. Jag har inte hört något klickande (kan bero på högljudda fläktar då jag förstört min fläktkontroll ). Fick köra checkdisk 3 ggr nu i helgen. Slapp det dock den här gången jag startade datorn. Men man blir grymt sur.
Har dock lite tur då jag har windows på min seagate-disk. Annars skulle allt gå som för min kompis som blev av med allt då windows kraschade i.o.m.a. disken gjorde det.
Ska reklamera skiten nu och köpa något annat. Seagate eller WD hade jag tänkt mig.

Hoppas det löser sig för dig. Du kan ju säga hur du gjorde då.

MvH//Erik

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Ta hem senaste powermax från Maxtors hemsida och kör en check av disken.

Visa signatur

/havoc