next gen windows (longhorn)

Permalänk
Medlem

next gen windows (longhorn)

Nån som provat? Verkar det bra. Eller vilka skäl gäller för att uppgradera denna gång?

Permalänk

Ööh, har Longhorn släppts? Jag trodde att det var någon gång runt 2006 det skulle släppas.

Permalänk

Det finns en Alpha version.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Medlem

Det finns ett par betaversioner för "Microsoft Subscription Team" dock kostar den en summa varjemånad..

Jag fick ett sådant konto gratis i en månad.. Jag har Longhorn Beta 1 lr nåt sånt på cd..

Dock skulle jag verkligen rekomendera att uppgradera när det väl släpps.. Longhorn är inne på sitt SJUNDE (7) utvecklings år..

Enligt nyhetsberv osv. kommer nästan allt att vara ändrat, allt från skrivbordsmiljö till format på hdds..
NTFS2 eller något sånt utvecklas..

Läs mer på:
http://msdn.microsoft.com/longhorn/

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Jag läste i Microdatorn att Microsoft skulle strunta i att utväckla ett nytt filsystem av tidsskäll. Men det var ju för ett tag sen så de kanske har ändrat sig.

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk

De har ju bara haft 7 år på sig och de behöver minst 10 för att utveckla ett nytt filsystem. Det roliga är att det redan finns liknande filsystem i opensource-världen.

Vad jag har sett av betaversionen som jag har testat och diverse rykten på nätet så verkar det bara vara en vidareutveckling av XP. Även om de gör om 80% av systemet så tycker jag att de kan ta tjuren vid horen (longhornen och skriva om hela skiten. XP har ju som bekant kvar kod från 80- och början av 90-talet, och det känns inte bra i ett modernt operativsystem.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

det sista där om att de har gammal kod... linux och unix skrevs ju för ett tag sedan har jag för mig

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Golliwog: Jo, första verren av linux/unix skrervs ju för väldigt länge sedan! Men vad får dig att tro att de inte skrivit om "skiten" från grunden flera gånger? Dessutom är ju unix bara en gren av operativsystem. Under unix kategorin så återfinnes en hel jävla massa operativsystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUlan_el_karv
Jag läste i Microdatorn att Microsoft skulle strunta i att utväckla ett nytt filsystem av tidsskäll. Men det var ju för ett tag sen så de kanske har ändrat sig.

Det kommer, men hinner inte släppas från start med Longhorn. Dessutom kommer även Windows XP få stöd för formatet (WinFS). Samma sak med Avalon, det nya GUI:t, som dock kommer finnas med i Longhorn från start.

Permalänk
Medlem

Ni som hänvisar till att det är betor har fel, Det är fortfarande inte betor som släppts.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Vad jag har sett av betaversionen som jag har testat och diverse rykten på nätet så verkar det bara vara en vidareutveckling av XP.

Av vad du har sett? Hur vet du villka säkerhetsprinciper som tillämpas när du kör program? Hur vet du att minneshanteringen är densamma som återfinns i XP? Något säger mig att du, likt så många andra, tittar på utseendet, som - då det nya interfacet ännu inte är implementerat - ser ut som XP.

Hänvisa gärna till något "rykte" som antyder på att det är en vidarutveckling av XP, eller för all del, presentera någon av dina iaktagelser, som styrker detta.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft har slängt upp en Longhornavdelning nu -> http://www.microsoft.com/windows/longhorn/default.mspx

Permalänk
Medlem

Senaste versionen av Longhorn är b5048 32bit. Microsoft visade upp denna versionen den 25 april på 2005 WinHec Convention i Seattle.

Rekommenderade krav: CPU 1,5 GHz+ / RAM 512 MB+ / HD 6GB+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Nån som provat?

Det ...... vågar jag inte svara på

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Av vad du har sett? Hur vet du villka säkerhetsprinciper som tillämpas när du kör program? Hur vet du att minneshanteringen är densamma som återfinns i XP? Något säger mig att du, likt så många andra, tittar på utseendet, som - då det nya interfacet ännu inte är implementerat - ser ut som XP.

Hänvisa gärna till något "rykte" som antyder på att det är en vidarutveckling av XP, eller för all del, presentera någon av dina iaktagelser, som styrker detta.

Ehm, varför skulle minneshanteringen behöva vara densamma i XP bara för att den är en vidareutveckling? Win2k är en vidare utveckling av NT4, mycket som skiljer där, XP är vidareutvecklat från Win2k, har bättre minneshantering, Win2003 är en vidareutveckling från XP och även där skiljer sig minneshanteringen.

Det är en vidareutveckling, NT 6.X?

Permalänk
Hedersmedlem

Av vad allt jag läst så ska longhorn bli NT 6.0 och Blackcomb (om det blir ett eget serverOS) NT 6.1. Men de kanske ändrar sig.
Jag förstår inte varför det är dåligt med gammal kod, om den skrevs bra. Det finns ju inte "bäst före"- på kod. Men den måste leva upp till dagens krav på t.ex. säkerhet också.

Allra mest troligt är väl att det är en utveckling av windows server 2003 i kärnan och XP i lull-lull för hemmaanvändare.
Windows xp x64 är ju server 2003 kod "under the hood". Att de tagit gamla XP-koden är ju bakvänt isf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ehm, varför skulle minneshanteringen behöva vara densamma i XP bara för att den är en vidareutveckling? Win2k är en vidare utveckling av NT4, mycket som skiljer där, XP är vidareutvecklat från Win2k, har bättre minneshantering, Win2003 är en vidareutveckling från XP och även där skiljer sig minneshanteringen.

Det jag vill ha sagt är att han troligtvis bara går på designen och resten av guit när han bestämmer sig för att tro att det handlar om en vidarutveckling. Jag tycker att det framgår ganska väl av mitt inlägg.

Om det är en vidarutveckling eller inte har jag ingen aning om, jag ifrågasatte bara hans metoder för att fastslå det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det jag vill ha sagt är att han troligtvis bara går på designen och resten av guit när han bestämmer sig för att tro att det handlar om en vidarutveckling. Jag tycker att det framgår ganska väl av mitt inlägg.

Om det är en vidarutveckling eller inte har jag ingen aning om, jag ifrågasatte bara hans metoder för att fastslå det.

Mjo, men "Vad jag sett" används väl i lika hög grad om vad man läst sig till och vad man upplevt själv?

Permalänk
Medlem

Dem har numera sagt att allt ska släppas till WinXP inkl "nya" grafiken så fort den är klar...

Det som ska sparas till LongHorn är fullt Trusted Computing stöd.... Dvs där dem styr din dator inte du.... Slutsats: Uppgradera aldrig till möget!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Längtar någon obeskrivligt efter Longhorn

Visa signatur

eun tae ko `

Permalänk
Medlem

jag längtar efter "möget" då jag ska ha det i en dator som ändast används till spel, och möjligtvis photoshop. (köpta, vad anars?!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Det som ska sparas till LongHorn är fullt Trusted Computing stöd.... Dvs där dem styr din dator inte du.... Slutsats: Uppgradera aldrig till möget!

"Dem styr din dator"... Snacka om att verkligen ha förstått vad det handlar om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Dem har numera sagt att allt ska släppas till WinXP inkl "nya" grafiken så fort den är klar...

HAHA Du gjorde min dag asså. Tack!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Allra mest troligt är väl att det är en utveckling av windows server 2003 i kärnan och XP i lull-lull för hemmaanvändare.
Windows xp x64 är ju server 2003 kod "under the hood". Att de tagit gamla XP-koden är ju bakvänt isf.

Vad jag läst baseras senaste Longhornversionen på Windows 2003 SP1 (som XP Pro x64). De har bytt kärna några gånger, så det är inte konstigt att det tar sån tid att få det klart. Antagligen byts inte kärnan igen utan de lägger bara till allting Longhornspecifikt.

Permalänk
Avstängd

testade det... sög k*k

Visa signatur

Workstation:: DFIut NF4 SLI-D - Radeon x850 - AMD 64 venice 3800 - 2048mb ram - NEC 3520A - Maxtor extern 160gb - Seagate baracuda 200gb - Windows pro x64
Server/lek:: Intel p4 2000+ - Geforce 3 Ti 200 - 512mb ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammekiller
testade det... sög k*k

1. Det kan betecknas som en alphaversion...
2. Fint språk du har

Permalänk
Medlem

Dom har skrivit om 80% av originella windows koden.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Longhorn Beta 1: Late July
As for Longhorn Beta 1, that milestone release is still on track for "this summer," although Microsoft officially missed the original internal release date of June 30. My sources say that Microsoft now plans to ship Longhorn Beta 1 in late July. The beta 2 release is still scheduled for November. Internally, most Longhorn product groups have already shipped their beta 1 code to the Windows team, and Microsoft is now prepping various 5200-series builds (post-beta 1) for internal rollout and testing. My sources describe Longhorn Beta 1 as one of the most stable beta 1 OS releases in Microsoft history, although it will lack most of the UI niceties the company plans for future releases. Beta 2, I'm told, is going to be "incredible" and "far more impressive than people now realize." We shall see.

http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/46901/46901.htm...