Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ritning till vattenblock, är denna bra/dålig?

Permalänk
Medlem

Ritning till vattenblock, är denna bra/dålig?

Har hittat en mycket intresant ritning på ett cpublock

http://www.thewarfields.com/BelgianWB.htm

verkar lite förstor men vad tycker ni?

kan visa en häftig dator oxå

http://www.daveinci.com/pages/15/index.htm

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

verkar vara ett bra block, dock kan jag inte svara på hur stort motstånd för vattnet det blir, kanske stoppar för mycket

Permalänk
Avstängd

med en stark pump så funkar det nog väldigt bra

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjunet
med en stark pump så funkar det nog väldigt bra

hur stark pump tror du behövs? jag hade nämligen tänkt att bygga en vattenkylning i sommar och blev lite sugen på denna modelen av ett vattenblock

dock ser den från komplett inte likadan ut. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301809&cks=PRL

Permalänk
Avstängd

blir nog svårt o göra ett sånt block av den flänsen.

hur stark pump kan ja inte svara på, men ju starkare desto bättre borde ju stämma

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

finns den flänsen som användes i guiden ens att få tag på?

Permalänk
Medlem

De där skruvliknande sakerna är väldigt böjliga, så med lite tålamod går det säkert att få den som den ser ut i guiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
finns den flänsen som användes i guiden ens att få tag på?

Det gör det väl, tror dom har den på gtek.
Dock så måste det väl vara lättare att göra ett eget block och framförallt billigare...det där är ju bara ett alternativ om man redan har flänsen då den kostar 500kr alla fall, då får du säkert en slutsumma på säkert 700+ och ett block som inte presterar så bra alls tror jag då den har så tjock botten.
För dom pengarna kan du ju köpa ett högpresterande block nytt.
Ska du göra ett själv så kan jag rekommendera designen som jag har på mitt egentillverkarkade block

Denna ger i princip inget motstånd alls och jag har temps på ca 30-40 grader beroende på belastning i mitt 25 gradiga rum, detta till en kostnad av 80 kr ungefär.
Dock så måste du ju ha tillgång till svarv och fräs för att kunna göra det men har du det så är det inte svårt alls... kan eventuellt räcka med fräs om du är skillad med den

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Nuclear: Vad har du mer exakt som vattensystem? Storlek? Kyler du allt med det? Kostnad? Drivssäkerhet? osv?

Visa signatur

| Grundare och ägare av Netx - För dig |

Permalänk
Medlem

Man kan ju sätta ned lite aluminium å bilda en kanal som slingrar sig från ena änden till den andra

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwarfen
Nuclear: Vad har du mer exakt som vattensystem? Storlek? Kyler du allt med det? Kostnad? Drivssäkerhet? osv?

jag kör i övrigt med 1/2" slang.
har en gammal volvo 340 kylare som är ungefär 60x35-40cm. jag har även ett hd block som jag gjort själv, till grafikkortet kör jag med aseteks vattenblock som kostade enbart 200kr.
Pumpen jag använder är en hydor Seltz L30 som jag köpte för 300kr
När allt är ihopkopplat med radiotern fristående och 5m slang från biltema så klarar pumpen av ett flöde på ungefär 5-6L i minuten vilket jag tycker duger rätt bra.
Jag kör med glycol blandat ungefär 0.5L till 3L vatten.
Vad mer finns att skriva... har kostat totalt kanske 700kr ungefär då jag fick kylaren gratis.

Storlek är väl i pricip inte så farligt får plats med alla grejer i min lanboy och sen så har jag radiatorn utanför utan fläkt den kan man ställa där den passar

jag kyler allt förutom nätagget, dock så har jag inte bestämt mig om jag ska kyla det med vatten eller köpa ett passivt

Driftsäkerheten vet jag inget om haft det en vecka och inte haft några problem, ställer man bara så att datorn stänger av sig vid för hög temp så ska nog inget kunna gå illa.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt block
tycker att Swiftech MCX är en av de snyggaste flänsarna som finns
dock så är de en anning dyra så man bygger du inte en sådan har att få ett billigt block

Edit: kollade på gtek.se nyss.. och det verkar som de har använt någon gamal version av blocket för på gtek var pinnarna "bull´s eye" formade^^

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB