Permalänk

Varmt GeForce 6600 Gt

har köpt ett nytt grafikkort geforce 6600 GT coh det blir ca 60 grader när man spelar e d ok eller vad kan d vara för fel ?? Tack på förhand

Permalänk

Det är helt ok, en fullt rimlig temperatur och absolut ingenting att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Hur kan man få se tempen på sitt grafikkort ? Med något program ? Skulle behöva ett sådant!

Visa signatur

My ass.

Permalänk
Medlem

jag lyckades få ner tempen en liten bit när jag bara bytte kylpasta, mitt xfx gf 6600gt var jämt på 48-50 grader idle och nåt med 60 i load, sen när jag bytte till as5 pasta så var tempen 41 grader idle och 57-58 load, så liten skillnad blev det

edit: med oringal kylare då

Visa signatur

Abit AN7 uGuru | XP-M 2600+ 45w @ 2.8Ghz (prime stabil), mer kommer =) | Corsair TwinX1024 - 3200XL 2-2-2-5(sync) | 200GB Maxtor | XFX Geforce 6600GT @ 650/1280 Vmod| Maze4 Cpu

Permalänk
Medlem

Vet någon temperaturgränsen för ett Nvidia GeForce 6600 GT?
Jag har just nu inga chassifläktar i datorn (!), och då stiger temperaturen till ca. 72 grader när jag spelar ett spel med avancerad grafik.

Är detta för varmt?

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <NE>
Jag har just nu inga chassifläktar i datorn (!), och då stiger temperaturen till ca. 72 grader när jag spelar ett spel med avancerad grafik.

Är detta för varmt?

Är väl ganska normalt. Nvidias drivrutiner är inställda på att stänga av kortet vid ca 120-140 grader så det är nog lungt. Däremot så bör du nog inte gå upp på 90 grader då jag kan tänka mig att kortet inte gillar det så hemskt mycket.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Är detta för varmt?

72* är varmt, men inte för varmt, egentligen, även om det ligger väldigt nära smärtgränsen. Jag skulle dock se över min kylning, för ju varmare elektroniska komponenter blir desto kortare blir deras livslängd. En GPU ska väl tåla ca 80*, men jag skulle som sagt personligen inte tillåta mitt kort att gå i 72*.

Permalänk
Medlem

köpt zalmans vfu 700.
Satte det på mitt 6600gt, 39/40 idle och 50 i load.
Överklockat 590/1150 och fläkten går i silent mode dessutom.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Xerial: Är den fläkten du köpte ungefär lika som en Zalman VF700-Cu? Det är kanske inte en så dum ide att köpa en fläkt, som enbart kyler grafikkortet...
Är det lätt att montera av fläkten från kortet, om man skulle köpa ett nytt? Tack för tipset

(ska även skaffa chassifläktar)

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Citat:

Tack för era svar!

Xerial: Är den fläkten du köpte ungefär lika som en Zalman VF700-Cu? Det är kanske inte en så dum ide att köpa en fläkt, som enbart kyler grafikkortet...
Är det lätt att montera av fläkten från kortet, om man skulle köpa ett nytt? Tack för tipset

(ska även skaffa chassifläktar)

Han menar att han köpte en Zalman VF700-Cu, han skrev bara lite fel. Jag har själv en sådan kylning på mitt 6800GT och har 59 grader i load med klocken i min sign. Mycket bra kylning. Att montera är inte överdrivet svårt, det följer med anvisningar, plus att det finns en väldigt bra flash-film som visar hur du monterar fläkten. Ta det bara lugnt och försiktigt, så ska nog allt gå bra. Tänk på att garantin upphör när du byter kylare på kortet.

Permalänk
Medlem

Sprätter: Okej. Jo, jag funderade om han skrev fel eller nått. Vet du om man kan ta bort fläkten från kortet? Om man köper ett nytt nån gång kan det ju vara bra att kunna flytta fläkten, den kostar ju endel ändå.

Rags: Mitt program som man kollar grafikkortets temperatur i följde med kortet, har du ingen cd-skiva med drivrutiner, etc. till ditt grafikkort? Kolla där i så fall.
Jag vet inte om man kan ladda ner ett, men du kan ju alltid kolla på "download.com" eller nån liknande sida om du hittar ett där.

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Citat:

Sprätter: Okej. Jo, jag funderade om han skrev fel eller nått. Vet du om man kan ta bort fläkten från kortet? Om man köper ett nytt nån gång kan det ju vara bra att kunna flytta fläkten, den kostar ju endel ändå.

Rags: Mitt program som man kollar grafikkortets temperatur i följde med kortet, har du ingen cd-skiva med drivrutiner, etc. till ditt grafikkort? Kolla där i så fall.
Jag vet inte om man kan ladda ner ett, men du kan ju alltid kolla på "download.com" eller nån liknande sida om du hittar ett där.

Vet inte vad du menar med "ta av fläkten" men om du menar "montera av flänsen när man har monterat den" så är svaret ja. Själva fläkten går säkert också att byta. Det som man kan skruva fast i någonting kan man i de flesta fall skruva lös igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Det som man kan skruva fast i någonting kan man i de flesta fall skruva lös igen.

Så länge man inte använder Adhensive-kylpasta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Så länge man inte använder Adhensive-kylpasta.

Haha, sitter den hårt eller? Kylpasta/superlim?

Permalänk

Har själv bra erfarenheter av VF700-Cu, det var lätt att byta kylning bara man följer anvisningarna. Dessutom blev kortet väldigt mycket tystare (har ett Sparkle och orginalkylningen var väldigt högljudd)

Om du är intresserad har jag en Arctic Cooling NV6 ver2 kylare över, den fick inte plats i min Shuttle . Finns i under marknad.....du kan få den för 150 spänn, aldrig använd. (obs, passar endast till PCI-e)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Du tar loss den gammla genom 2 klips på baksidan. På mitt leadtek så är "klipsen" vita. Dom trycker du helt enkelt ihop samtidigt som du trycker mot flänsen.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

jag har me ett 6600gt som ligger på 90 i load och 60 i ide med orginal kylningen. jag har fyra chassifläktar kortet är lite klockat

Är detta för varmt?

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
jag har me ett 6600gt som ligger på 90 i load och 60 i ide med orginal kylningen. jag har fyra chassifläktar kortet är lite klockat

Är detta för varmt?

Svar ja, 90* är VÄLDIGT mycket, mitt 6800GT är inte ens lika varmt i load som ditt är i idle. Kolla så att kylflänsen sitter på som den ska och att fläkten snurrar ordentligt. Det kan vara så att du måste ställa in att fläkten ska snurra snabbare med ett program som följde med kortet.

Permalänk
Medlem

hehe okej har expertool blir ingen temp förändring när jag höjer fan speed till 100 procent kör normalt på 50. och kylningen sitter bra vad jag kan se kanske är bäst att köpa en ny kylning lr? och om villken pasar och är bäst?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
hehe okej har expertool blir ingen temp förändring när jag höjer fan speed till 100 procent kör normalt på 50. och kylningen sitter bra vad jag kan se kanske är bäst att köpa en ny kylning lr? och om villken pasar och är bäst?

VF700-Cu är en av de bästa kylarna, jag har en sådan på mitt kort, har 50* i load. Så själva kylaren i sig är det inget fel på. Snarare kan den vara tokigt monterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
VF700-Cu är en av de bästa kylarna, jag har en sådan på mitt kort, har 50* i load. Så själva kylaren i sig är det inget fel på. Snarare kan den vara tokigt monterad.

mm men tror inte att går att byta kylning min model http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307193&cks=PRL kylflänsen sitter fast på minnena oxå

Visa signatur