Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Permalänk
Medlem

Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Crimson Editor är ju bara bäst, men tyvärr finns den inte till Linux :'(

Emacs är ju inget alternativ för det indenterar ju inte ens automatiskt.

NetBeans är ju trevligt med code-completion och så, men för fan man kan ju inte ens kompilera/köra ett vanligt enkelt program utan måste skapa stora bamse-projekt med massa kataloger och ant/jar-filer etc och när man sen kommer ut i terminalen och vill köra programmet manuellt med java så går det fan inte

Eclipse är ungefär samma som NetBeans....känns väldigt abstrakt och svårt för en newbie som bara gått 'Java gk 4p' (visserligen 5:a där då men ändå ).

JEdit hittade jag igår men där kan man iallafall som default inte kompilera/köra innefrån programmet. Massa plugins finns dock att tanka så jag chansade och plockade ihop några innefrån programmets menyer och valde installera men jävlar vad felmeddelanden det blev och jävlar vad stabila Linux totalhängde sig.
Svårt att skriva kraftfulla kommandon som 'kill -9' eller vad det var när man inte ens kan öppna en terminal
Logga ut gick dock via startmenyn så jag slapp köra powerknappen

Så, nån som har något tips på andra program?
Kräver inte code-completion, men vill ha indentering och highlightad kod som väl alla har iofs, och enkelt kunna kompilera/köra koden. Nåt litet och enkelt, som Crimson typ

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Emacs är ju inget alternativ för det indenterar ju inte ens automatiskt.

Hmm låter mycket märkligt Har du verkligen läst manualen? Skulle gissa på att funktionen är off som default. Annars är Vim mycket trevlig.

Permalänk
Hedersmedlem

Vim eller SciTE.

EDIT: Både Vim och Emacs indenterar automatiskt, men inte som standard.
Skriv in detta i vimrc eller .vimrc för att få automatisk indentering i Vim iaf:

set ai

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Nedit är litet och enkelt och stödjer det du ville ha. Du kan skriva makron som kompilerar och kör programmet om du vill.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Jaha, så Emacs är unikt på så sätt att det känner igen kod och highlightar och allt sånt, men har INTE indentering på som default. Ok, får väl se om man kan hitta var fasen man sätter på det i så fall och se om Emacs duger.

vim? vim är väl samma som vi...eller iallafall på mitt system.
Skit samma, vi och vim ska ju va 99% identiska vad jag läst....duger ju att skriva lite korta saker i men fan vad jobbig den är annars. Har mycket mycket svårt att tänka mig att extremt primitiva vim skulle kunna känna igen programmeringsspråk och highlighta och indentera osv.

Nedit kanske kan va nåt, men låter jobbigt om man ska behöva skriva egna macron för att få den att kompilera.
Normalt brukar det ju finnas nån fin meny där man går in och skriver i sökväg till Java och sen är det klart, i stort sett.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Re: Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Så, nån som har något tips på andra program?
Kräver inte code-completion, men vill ha indentering och highlightad kod som väl alla har iofs, och enkelt kunna kompilera/köra koden. Nåt litet och enkelt, som Crimson typ

Jag tycker gedit är bra. Kanske inte har något bra stöd för att kompilera men det kan man göra via en terminal. Du kan skapa makefiler och kompilera dina java-filer/projekt med GNU Classpath (GCC)...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag tycker gedit är bra. Kanske inte har något bra stöd för att kompilera men det kan man göra via en terminal. Du kan skapa makefiler och kompilera dina java-filer/projekt med GNU Classpath (GCC)...

gedit nedit jedit....finns det en för varje bokstav i alfabetet eller

Iallafall så kör jag KDE och inte Gnome. gedit verkar vara för gnome.

Konstigt nog står det i alla böcker och sånt att kör man KDE så har man en gnome-meny där alla gnome-program går att starta, och tvärtom för gnome. Men nån sån har jag inte kunnat lokalisera under min startmeny iallafall. Vare sig i Mandriva eller SuSE (FC3 körde jag så kort tid så där hann jag inte med att leta efter sånt).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

java är inget att hålla på med längre(stängd kod och ägt av ett korkat företag),
numer så är det python som gäller, fritt, snabbt och det finns bindningar till gtk om du behöver ett gui,

Edit: vi och vim är inte samma sak, det är två helt olika program, det finns även ett gui till vim som heter gvim,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
java är inget att hålla på med längre(stängd kod och ägt av ett korkat företag),
numer så är det python som gäller, fritt, snabbt och det finns bindningar till gtk om du behöver ett gui,

Edit: vi och vim är inte samma sak, det är två helt olika program, det finns även ett gui till vim som heter gvim,

Föredrar också Python, men Java är inte helt värdelöst. Man kan som sagt kompilera Java med GCC/GNU Classpath. Man får ut binärfiler också, vilket är "nice"...

Permalänk
Medlem

när det gäller desktoputveckling så är det definitivt python som gäller, litet enklare än c/c++ och 5-10ggr färre rader kod att skriva och därmed snabbare att utveckla i,
däremot så finns det en del miljoner nallar och andra inbäddade system som kör java så där kommer det att leva kvar under åtskilliga år,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jo men nu är det Java jag läser kurser i. Finns inte många kurser på högskolor i Python. Men om 5-10 år så kanske

vi och vim är samma på mitt Mandriva-system iallafall, samt på många andra Linux-distar (fixat med alias eller nåt alltså).
Skillnaden vad jag förstått är att vim (vi improved) visar vilket läge man är i, kommandoläge eller input-läge eller endoffile-läge eller vad det sista heter där man sparar och avslutar osv.
Big deal

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo men nu är det Java jag läser kurser i. Finns inte många kurser på högskolor i Python. Men om 5-10 år så kanske

Tja, det finns en kurs i Python på KTH i alla fall. Dock går den under namnet "Avancerad skriptprogrammering" eller liknande...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
vim? vim är väl samma som vi...eller iallafall på mitt system.
Skit samma, vi och vim ska ju va 99% identiska vad jag läst....duger ju att skriva lite korta saker i men fan vad jobbig den är annars. Har mycket mycket svårt att tänka mig att extremt primitiva vim skulle kunna känna igen programmeringsspråk och highlighta och indentera osv.

Vim är vidareutveckling av Vi.

Och skulle den inte klara highlighting osv? Tror du att jag ljuger?

Screenshot: http://xevz.mine.nu/xevz/vim.png

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vim är vidareutveckling av Vi.

Och skulle den inte klara highlighting osv? Tror du att jag ljuger?

Screenshot: http://xevz.mine.nu/xevz/vim.png

Ja jag tror att du ljuger

Nej då, det verkar ju som det går att få igång på något sätt.

Letar i min hemkatalog efter vim-filer men jag har visst bara en .viminfo (som ls -la *vim* inte hittar men skriver jag ls -la .vim* så hittas den....förklara det den som kan )

EDIT: lol, att den klarar highlighting har jag ju redan insett, eftersom jag gjorde mitt första Unix-javaprogramm i vi. Hade glömt att det blev färg då
Men indentering och radnummer får man visst fixa i efterhand.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
vim? vim är väl samma som vi...eller iallafall på mitt system.
Skit samma, vi och vim ska ju va 99% identiska vad jag läst....duger ju att skriva lite korta saker i men fan vad jobbig den är annars. Har mycket mycket svårt att tänka mig att extremt primitiva vim skulle kunna känna igen programmeringsspråk och highlighta och indentera osv.

I call bullshit!

Vim/Emacs har konstruerat hela operativsystem, långt mer komplicerade saker än triviala java-program!

Du får skapa .vimrc om den inte existerar.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

vim? vim är väl samma som vi...eller iallafall på mitt system.
Skit samma, vi och vim ska ju va 99% identiska vad jag läst....duger ju att skriva lite korta saker i men fan vad jobbig den är annars. Har mycket mycket svårt att tänka mig att extremt primitiva vim skulle kunna känna igen programmeringsspråk och highlighta och indentera osv.

Allvarligt talat var det nog det dummaste jag läst här i forumet på mycket länge.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag i min Unix-bok att man ska skapa en egen fil som heter .exrc och i den lägga till options till programmet som tex 'set nu' och 'set ai', men tyvärr får jag vanliga tabbar då och jag vill ju enligt Java-standarden ha 4 mellanslag istället...som på din screenshot.

Vad ska jag skriva till i .exrc-filen för att fixa det?

Funkfarfar, tagga ner lite va

Fredrik, ja eller hur
vi och det nästintill identiska vim (enligt min lärobok) är ju knappast att räkna som kraftfulla jämfört med standard windows-editorer...men det kanske är en orättvis jämförelse iofs. För att va helt textbaserad så är den säkert bra, ta det lite lugnt bara

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Öh, jämförde du precis vim med notepad?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

vi och det nästintill identiska vim (enligt min lärobok) är ju knappast att räkna som kraftfulla jämfört med standard windows-editorer...men det kanske är en orättvis jämförelse iofs. För att va helt textbaserad så är den säkert bra, ta det lite lugnt bara

Vim är en av de mest kraftfulla editorer som finns och funnits. Dina referenser till någon diffus "standard windows-editorer" är mer än något skum. Kraftfullhet mäts knappast av antal knappar i menyraden.

Permalänk

Det finns inget mer heligt i *nix-världen än texteditorer. Sök på "emacs vim war" så får du se.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Min .vimrc ungefär:

set nocompatible set bs=2 set ai set number set ruler set ts=4 set shiftwidth=4

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack m0REc

Ok, jag trampade visst på en öm tå här. Jag jämför inte med notepad i windows, utan med lite mer avancerade editorer där man har flera flikar där man lätt växlar mellan sina fönster. Man tar musen och drar över ett stycke på flera rader och kopierar enkelt till en annan del av programmet eller en annan fil. Man har code completion och man har snygga träd i kanten som visar hur klasser etc hänger ihop inom projektet.

Med detta i bakhuvudet så är mitt första intryck av vi, där man måste gå tillbaks till kommando-läge och trycka logiska kombinationen 'yy' för att kopiera en rad tex och för att kopiera ett valfritt stycke snabbt till en annan fil vetefan hur man gör, att detta känns ganska primitivt

Men som sagt, orättvist att jämföra med grafiska applikationer, och som min kursbok antyder är vi extremt viktigt att kunna för på vissa servrar finns inte ens X (eller ja, ingen grafik finns iallafall, det borde betyda att X inte finns alls va?) och då måste man använda sitt vi eller emacs eller liknande så jag förstår att det är viktigt.

EDIT: m0REc, jag la till set ts=4 och set shiftwidth=4 och då kortade den ner tabbarna, men det är ju ändå tabbar och inte mellanslag. Så öppnar jag filen nån annanstans så är det gigantiska tabbar.
Kan man inte ställa in att indenteringen ska vara 4 mellanslag och inget annat?
Eller är det måntro någon av dina andra kryptiska rader du lagt till som sköter det

Vägrar programmera med tabbar som indentering

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vägrar programmera med tabbar som indentering

Tog 10 sekunder att googla fram:

set expandtab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tog 10 sekunder att googla fram:

set expandtab

Ok. Jag vet inte riktigt var man hittar info om vim och alla dess options man kan sätta, men då antar jag att det finns en del info om det att söka fram enkelt på nätet

Tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

vim på google. första träffen;

http://www.vim.org/

Permalänk
Medlem

här har du litet att leka med,

set nocompatible " We're running Vim, not Vi! filetype on " Enable fieltype detection filetype indent on " Enable filetype-specific indenting filetype plugin on " Enable filetype-specific plugins "searching related" "set ignorecase "Ignore case in searches --opposite is: set noic "sset incsearch "highlight word while searching "set nohls "does not highlight searches "set smartcase "unless they contain upper-case letters "indexting related" "set noexpandtab "Don't want tabs replaced with spaces set expandtab set ts=2 "tab stop set softtabstop=2 "use the same value as shiftwidth set shiftwidth=2 "use 4 spaces when using autoindent/cindent "set smarttab "smart tabs?? set autoindent "Autoindentation set smartindent "set nosi "turn off smart indenting set nowrap "do not wrap lines set bs=2 "allow backspacing of lines set statusline=%F%m%r%h%w\ [FORMAT="%{&ff}"]\ [POS="%04l,%04v"][%p%%]\ [LEN="%L"] set laststatus=2 "set ruler "set rulerformat=%55( [%5l,%-6(%c%V%)]\ %P%) "display" set title "Put title in title bar syntax on "Enable syntax highlighting "et showmatch "show matching parenthesis,brackets,etc set showcmd "show current uncompleted command set showmode "show current mod (ie insert or not) set ttyfast "Smoother changes "misc" "set noerrorbells "no beeps "set visualbell "visual bell instead of beeping set nobackup "no backup copies.. set nomodeline "don't have files trying to override this .vimrc set nostartofline "don't jump cursor around, stay in current column set backspace=2 " Allow backspace to back over lines set shell=bash "set number "show line numbers

och du behöver inte köra vim direkt i en terminal som morec, det finns ett gui som heter gvim som jag skrev innan,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

OT men kan ingen förklara varför ls beter sig såhär.

ls -la *vim* hittar inte min .viminfo
ls -la .vim* hittar min .viminfo

Borde inte bägge hitta den? * är väl ändå godtyckligt antal tecken, så även om punkten i början inte räknas så borde den ju ändå få träff :S

Edit: Tack Jonos

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
OT men kan ingen förklara varför ls beter sig såhär.

ls -la *vim* hittar inte min .viminfo
ls -la .vim* hittar min .viminfo

Borde inte bägge hitta den? * är väl ändå godtyckligt antal tecken, så även om punkten i början inte räknas så borde den ju ändå få träff :S

Edit: Tack Jonos

Beror nog på att filen är dold. *vim* söker efter filer som inte dolda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Beror nog på att filen är dold. *vim* söker efter filer som inte dolda.

Nej samma sak med icke-dolda filer.
la -l *test hittar inte mina test.java-filer. ls -l test* hittar dom.

Edit: ls -l *est hittar inte heller test.java. Alltså betyder * i början något särskilt, alternativt finns inget stöd för det alls.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Nej samma sak med icke-dolda filer.
la -l *test hittar inte mina test.java-filer. ls -l test* hittar dom.

Edit: ls -l *est hittar inte heller test.java. Alltså betyder * i början något särskilt, alternativt finns inget stöd för det alls.

Men ls -l *est letar ju efter en fil som slutar på est. Typ den hittar filen asdasdqwdest

ls -l *ava kommer alltså hitta din test.java fil.