Permalänk
Medlem

Router problem

Jag har uppkopling Teila 8000 och en Router modell Netgear MR315. Problemet är att när jag surfar så kan plöstligt nätet "dö". Msn och DC++ fortsätter att funka men att surfa går inte. För att internet ska fungera igen startar jag om routern och då funkar det igen.. ett tag. Någon som vet vad det kan vara för fel.

MvH KiWi

Permalänk
Medlem

..

Låter mer som dns'en dör lite då å då.. har du testat att "ip surfa" när internet dör ??

Visa signatur

Miklen

Permalänk
Medlem
Permalänk

Knappra in ip-numret till den adress du skall nå. Om nu inte det är det som är felet. Kolla om du kan nå routern. Pinga routern, kolla dess grafiska gränssnitt etc. Fungerar inte detta heller?

Finns ny firmware till routern?

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Jag har ju exakt samma problem.. måste starta om den jävla routern hela tiden

Permalänk
Medlem

samma problem här. började i fredags.

Permalänk
Medlem

verkar inte funka men äldre fiemware

det verkar som det bara dör när jag kör dc++ i bakgrunden :

det går inte att nå routern när det dör heller..

Permalänk
Avstängd

hehe.. min router dog oxo när jag körde DC++. men sedan bytte jag till ny firmware och då funkade det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har Telia ADSL 8000 och HAR haft samma problem med att uppkopplingen "dör".

I mitt fall så var det routern som spökade. En billig DI-514 som troligen blev för varm.

Löste problemet genom att använda en gammal dator som router och den gamla routern som switch. På router-datorn har jag Monowall.
Det var inte alls så svårt att fixa så en dator aggerar router. Har du möjlighet att prova så gör det. Jag kan hjälpa till med beskrivning av hur du ska gå tillväga.

I övrigt så finns det en rad tips som inte fungera hos mig, men som kanske går hos dig:
* Kyl routern, krävs förmodligen att en fläkt byggs till. Provade jag aldrig, alldelles för komplicerat.
* Använd endast brandväggen i routern, skippa att ha en i datorn också (tips från D-Link).
* Ändra MTU värdet i routern till 1400.
* Se till att modemet är kopplat till förstajacket! Ha inte telefoner eller liknande i samma jack.
* Uppdatera firmware!

Testa att köra internet direkt från modemet till datorn. Fungerar det? Då är routern troligen problemet.

Många av mina vänner använder betydligt dyrare routrar, de har inte upplevt problemet.