Permalänk
Medlem

Moderkort förstörd av vattendroppe?

Hej

Jag skulle byta från vattenkylning till luftkylning så fick moderkortet nån droppe vatten på sig när datorn var av.
Aja, jag satte på luftkylarn och skulle starta datorn.. fick ambulans ljudet. Testade att byta håll på cpu-fläkten och då startade datorn. Men nu står det "Cpu is unworkable or has been change" och kan bara trycka Delete (bios) eller F1 (fortsätta). I bakgrunden är det röda prickar/ränder och vissa av bokstäverna är turkosa.
Om jag trycker F1 och försöker komma in i windows så kommer den inte långt utan skärmen blir bara svart och lampan på skärmen blinkar och det är bara att stänga av datorn.

Tror ni att moderkortet är sönder eller att cpu:n har brunnit upp?
Anledningen till att cpun kanske har brunnit eller skadadats är att när jag körde vattenkylning så stannade vattnet att cirkulera. Och datorn bara stängdes av för att cpun blev för varm.. antagligen för att det var för lite vatten i slangarna så att pumpen inte kunde driva runt vattnet. Hur vattnet försvann vet jag inte riktigt, lite hade läckt såg jag men inte på nått komponenterna..

aja.. frågan är iaf. tror ni moderkortet skadades av vattenet? eller är det cpun som är sönder? eller något annat. Ska testa sätta in grafikkortet i en polares dator, men han kör en p4 så det blir svårt att testa moderkortet o cpun :/
Får väl uppgradera moderkortet o cpu.

Permalänk

Låt kortet ligga ett par dar, alternativt ta fram hårtorken, innan du ger upp och köper nya grejer finns många som lyckats rädda sina kort, är det däremot cpun så finns det nog inte så mycket man kan göra.

Jag fick en läcka på cpu blocket för ett tag sedan då hängde sig datan och jag försökte start om flera gånger innan jag märkte att slangen inte satt riktigt i blocket men efter en kvart med hårtorken funkade det igen.

Permalänk
Medlem

Så.. Testade stoppa in mitt grafikkort (se sign) i polarens dator, samma hände för han nästan.. skärmen flimra o visa olika färger osv. men han kom till windows (gick inte för mej) där allt funkade utmärkt förutom att färgerna och flimret var kvar osv.

Fick låna hans grafikkort (geforce 3, tror jag) nu ikväll för o testa om det fungerade på min dator och till min stora förvåning funkade det!
Så det är alltså mitt grafikkortet som har pajjat..
Hade även vattenblock på grafikkortet, men det kom inge vatten på skiten men det var väll att det blev överhettat troligen.. men konstigt endå.. jag menar jag borde ju ha sett om grafikkortet blev överhettat i windows för det borde ju ha flimrat och snöat en himla massa?
Jag ska in till stan imorgon o köpa lite ny pasta o slänga på, för det är gammal pasta på grafikkortet. Och just nu kör jag utan pasta på cpun.

Nån som har en aning om vad som hänt mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem

utan pasta på cpun??? och du undara varför saker går sönder?? när du leker med vatten?!!!

seriöst, är det verkligen bra att inte använda pasta på cpun?? eller är det bara jag som inte ens skulle våga tänka i de banorna?

Permalänk
Medlem

Hehe.. när jag böt från vatten till luft hade jag ingen pasta hemma. Men den är inte så mkt varmare utan pasta endå

Sitter just nu gammal pasta på gpu-blocket, vågar inte ta bort den (pga jag inte har nån pasta hemma somsagt:)) men jag ska köpa det imorn. Då kan jag ta bort nuvarande pastan o kolla om jag ser nått svart/brännt på blocket, det är väll så man kollar om det är sönder brännt?
Annars kan man se på kortet att det är sönder på något annat sett?