Permalänk
Medlem

Skillnad mellan .ogg och .mp3?

Vad är skillnaden mellan de 2?...tar ogg mindre plats eller ngt?
Är det värt att lägga till några extra kronor på mp3 spelare för att få med .ogg? Kommer .ogg att ta över?

många frågor =D

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ogg är ett bättre format än mp3, men det är långt ifrån stanadard på mp3-spelare och det är inte särskillt spritt format. Därför tror jag att mp3 kommer regera i ett antal år framöver. Sedan tar Flac över

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre och bättre.. Vad jag vet så är mp3 fortfarande bättre rent kvalitetsmässigt eftersom det är ett mer moget format än ogg. Ogg är ju fritt å andra sidan vilket inte är helt fel. Flac är bäst så klart.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vad gör flac bättre då?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Ingen komprimering kanske = 100% bra kvalitet, dock filer som är ca 30mb per låt

Permalänk
Medlem

FLAC = Free Lossless Audio Codec

FLAC är specialdesignat för musik, men kan jämföras med t.ex. ZIP för datafiler. FLAC och ZIP förlorar ingen data i kompressionen. MP3/OGG förlorar data i kompression. Typ.

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

intressant när kan börja FLAC användas riktigt tror ni?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

okej, jag hade fel, det var komprimerat med dock utan förlust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonestar
FLAC = Free Lossless Audio Codec

FLAC är specialdesignat för musik, men kan jämföras med t.ex. ZIP för datafiler. FLAC och ZIP förlorar ingen data i kompressionen. MP3/OGG förlorar data i kompression. Typ.

Kompression och kompression.. Klippning mer skulle jag bedömma det som eftersom man klipper bort register som vi inte uppfattar lika bra som dem närliggande (2Hz-4kHhz). Så praktiskt taget så är Mp3 en cut från .WMA (oftast) då WMA innefattar hela 2-20KHz registret.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

För det första heter det Vorbis, OGG är bara en container, som tex .avi. En .avi-fil tex kan vara komprimerad med DivX, XviD, HuffYUV etc. Samma sak med ogg. Du skrev iofs .ogg, vilket inte är fel, men bara för att klargöra (och för att få skriva en lite längre post och öka min 1337-het )
För att svara på dina frågor i ordning:
Skillnaden är att de är två olika ljud-codecs. Vorbis är nyare och effektivare vid lägre bitrates. Det drar dock lite mer kraft, så batteritiden på mp3-spelare blir lägre. Vid samma bitrate tar alla codecs upp lika mycket plats. Vissa behöver dock en lägre bitrate för att låta lika bra. Men en 128kbps mp3 och en 128kbps vorbis-fil är lika stora.
Om det är värt extra pengar är upp till dig. Jag tror inte att Ogg Vorbis kommer ta över. mp3 kommer att vara standard, eventuellt kan aac eller wma börja ta över pga nätmusiken, men det är snarare lossless codecs som kommer att bli nästa stora grej imo.

Piilo: FLAC kan användas redan idag. Foobar, WinAmp, QCD (tror jag), ja tom WMP kan spela upp FLAC, antingen via plugins eller som standard.

MsPaint: Vilken codec som klipper av var är irrelevant, det är hur de låter som är viktigt, och där utklassar LAME mp3 wma.
Test i 128kbps:

Permalänk
Medlem

OGG Q9

Hade tänk skaffa en MP3 spelare med ogg stöd nu är frågan:

Nån som vet vad syftas när det står OGG upp till Q9?

Står så både på JOS spelar och iAudio G3 (den senare hade jag tänkt köpa)

Har encodad hela min CD samling med oggenc utan några direkta parametrar så man vill ju gärna att det ska gå att spela upp på spelaren.

Så kort sagt vad står Q9 för???

Permalänk

Re: OGG Q9

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tielie
Hade tänk skaffa en MP3 spelare med ogg stöd nu är frågan:

Nån som vet vad syftas när det står OGG upp till Q9?

Står så både på JOS spelar och iAudio G3 (den senare hade jag tänkt köpa)

Har encodad hela min CD samling med oggenc utan några direkta parametrar så man vill ju gärna att det ska gå att spela upp på spelaren.

Så kort sagt vad står Q9 för???

Q9 är ett kvalitetsläge på OGG. Du väljer en kvalite vid rippningen ungefär som du väljer bitrate när du t.ex. rippar med lame

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Re Q9

-q n, --quality=n
Sets encoding quality to n, between -1 (low) and 10 (high). This
is the default mode of operation, with a default quality level
of 3. Fractional quality levels such as 2.5 are permitted. Nor‐
mal quality range is 0 - 10.

hmm då borde alltså IAudio klara filerna eftersom de rippats med standard kvaliten 3

IAudio G3 specs:

OGG (Currently support up to Q8)

Då får det nog bli den IAudio har ju fått bra kritik för ljudet vad jag förstått...