Permalänk

Vilken Router passar BBB Fiber bäst!

Jag och en kompis har nu båda testat 2 olika sorter a d-links Routrar och båda sorterna som är 604 och 624 har blivit brända av BBBs hastighet i full duplex.
Enligt d-link support så har dessa 2 routrar (kan vara specifikt för dessa två) inte stöd för BBBs full duplex. Utan bränner chip i boxarna.
Dock har vi fått nya och samma sak har hänt igen.
Vilken router ska man då välja? Det måste vara fler som använder routers och har BBB fiber (inte adsl) ?

Finns det någon som har fått det att fungera eller vilka märken använder ni?

Vi är intresserade av Trådlös router som klarar minst 54Mbit.

Visa signatur

/ScarfaceJL

Permalänk
Medlem

Sitter med en Netgear WGT634U som fungerar utmärkt mot BBB fiber!
Haft lite strul med det trådlösa (paketförluster mm) vilket numer ordnat sig.

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Varför router?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför router?

han har kanske fler datorer som vill dela på internet?

Permalänk
Medlem

krill3: Man får väl 5 ip-adresser av BBB? Då räcker det ju med en switch, såvida han inte ska ha fler än 5 datorer inkopplade.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

jag har 10/10mbit BBB-lan och jag kan säga att det bäästa routern är 3com officeconnect 11G. Du kan äva stänga av routingfunktionen (DHCP server),

Jag är supernöjd

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
krill3: Man får väl 5 ip-adresser av BBB? Då räcker det ju med en switch, såvida han inte ska ha fler än 5 datorer inkopplade.

trådlös?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
trådlös?

Aha, lade inte märke till det. My bad.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Ett tipps vore ju att inte köpa den billigaste skiten som går att hitta som du verkar ha gjort nu. De där plastbitarna klarar ju knappt av en lite snabbare adsl-lina i vissa fall.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Klar fördel att ha en router för att dela av mot eget LAN. Du kan styra allt själv.
Även hårdvarumässig brandvägg mot nätet är rätt bra.

604:an klarar utan problem av BBB's 10/10 fiber.
Skall du köra 100/100 bör du dock skaffa en snabbare router.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör med dlink 804hv och den fungerar klockrent.
Denna går inte att jämföra med den billigare 604.
Den blir bara ljummen om den är igång 24/7 och
väldigt stabil.

Jag gav 1300:- för nåt halvår sedan, men nu har den
gått ned i pris.
Kostar 695:- på Dustin H exempelvis.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf...

Permalänk
Medlem

Re: Vilken Router passar BBB Fiber bäst??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scarfaceJL
Enligt d-link support så har dessa 2 routrar (kan vara specifikt för dessa två) inte stöd för BBBs full duplex. Utan bränner chip i boxarna.

Låter snarare som om det är supporten som fått en rejäl härdsmälta om man påstår något sådant.

Citat:

trådlös?

Accesspunkt - kompletterad med switch om det skall blandas trådlöst - kabelbundet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag kör Linksys WRT54GS, som fixar i princip 10/10. Bra router med open source firmware. Lite speciellt utseende iofs.

Hade en Netgear WGR614v5 en kort tid som lyckligtvis gick sönder, den fixade bara 80% ungefär vilket även de på supporten bekräftade. Ofta blir det en liten förlust när själva brandväggen ska analysera och filtrera men 20% är för mycket för att det ska vara skoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

trådlös?

Eftersom det finns trådlösa routrar bör det rimligtvis finnas trådlösa switchar?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också har BBB LAN:
Jag kör en Netgear router (wgt 624) + Netgear switch (fs108) , funkar bra för mig.
Några burkar sitter i routerns lanportar och de som inte fick plats hamnade i switchen.
Är det bättre att bara dra en kabel från routern till switchen och använda samtliga lanportar i switchen istället för både i router / switch .
Jag menar : vinner man någon prestanda på det ?
Jag tänkte investera i en 16-ports gigabit switch snart.

Edit : stavning

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

De enda maskinerna som jag skulle sätta "utanför" routern är servrar där man vill slippa strul med portforward, passive mode etc.
Resten (alla?) av maskinerna sitter innanför i LAN. Att köra alla burkar direkt mot bbb blir ofta strul med ditt LAN, bättre dela av med en router.

Prestanda mot internet blir det ingen skillnad på, så länge routern klarar högre throughput än din internet-uppkoppling.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

oki , thx for svaret ..

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Hrm

Connection Time 141:14:02

Det där är min D-Links uptime utan disconnect från internet, vi skickar mängder med trafik genom nätverket dagligen. Inga som helst fel. Supernöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom det finns trådlösa routrar bör det rimligtvis finnas trådlösa switchar?

Accesspunkter. Fast dom är mer att jämförbara med hubbar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jag har läst igen alla svar och nu kommit fram till att jag skulle välja
NetGear WGR614
Tack vare att den är den enda som blivit nämn och fått enastående betyg från köpare på ett par olika bäst i test sidor.
Tycker ni annat så säg gärna till.

Jag tycker oxå det låt konstigt det som d-links support sa och har pratat med flertal andra om det och konstaterat att personen i fråga måste sagt helt fel.

Tack för ert arbete med ett svar!

Visa signatur

/ScarfaceJL

Permalänk
Medlem

Netgear FWG114P
54mbits WLAN samt har en throughput på runt 50mbps har jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H