Telia eller BBB; 24 Mbit/s - Pest eller Kolera

Permalänk
Medlem

Telia eller BBB; 24 Mbit/s - Pest eller Kolera

Denna ständiga fråga, om jag nu ska skippa mitt 512kbit, Kabelmodem imot något av Telias eller Bredbandsbolagets 24 Mbit/s alt. Vilket är då mest "prisvärt" i längden ?

Tänker då i första hand på den tekniska termen, eller biten.

Rent prismässigt så ligger det till så här:
- Telias alt. Upp till 24 Mbit/s - 419 kr ( gratis modem, kampanj )
- Telia bas ab. anslutning: Anslutningsavgift: 675 kr. sen 125 kr/mån.

- BBB alt. Upp till 24 Mbit/s - 399 kr/månad ( modem får man låna )

Som det är i dag så betalar jag 249 kr / månaden för 512kbit hos Tele2.

Och skulle jag nu ta BBB så slutar månadskostnaden på ( inkl. telias Bas ab ) 524 kr / månad. Resp. Telias 24 Mbit/s ( inkl. telias Bas ab ) 544 kr / mån.

Så det skiljer bara några tior dom imellan.

Frågan blir ju då som följer, Telia eller BBB ?

Pest eller Kolera...=/

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Även för BBB lär du få betala lite extra om du inte redan har ett abb hos Telia, antagligen billigare än Telia men lär hamna runt 100 lappen.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Även för BBB lär du få betala lite extra om du inte redan har ett abb hos Telia, antagligen billigare än Telia men lär hamna runt 100 lappen.

"Även för BBB lär du få betala lite extra om du inte redan har ett abb hos Telia"
- Hur menar du då ?

För även om jag tar BBB så lär jag endå skaffa Telias BAS ab. för att kunna nyttja BBB 24Mbits.

Jag kommer ju inte undan Telias BAS ab. på 125 kr/månad, än hur jag gör. Då jag idag inte har någon "vanlig" telefon hemma via telefonjacket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home

Permalänk

han räknade så här
1.telia bas + telia 24Mbit = 544kr
2.telia bas + BBB = 524kr

Permalänk
Medlem

Har sett kompisars hastigheter på BBB's 24 Mbps tjänst och den är inget vidare. Inte sett en enda över 14 Mbps. Visst kan det vara dåliga kablar men hos 4 pers? Nja... Dessutom har BBB dålig peering mot utlandet.

Permalänk
Medlem

Såg nu att Tele2 oxå har Upp till 8 Mbit/sek för 289 kr/mån ( Priset avser dig som har eller skaffar Tele2 telefoni förval. Utan Tele2 telefoni förval är priset 339 kr ). Men då tillkommer en avgift för modemet på 499 kr + Frakt på 99 kr tillkommer.

Så då skulle månadskostnaden hamna på , med Tele2s 8 Mbit - 414 kr / mån.

Plus att dom bjuder på två månader under sommaren.

Rätt så acceptablet endå.

Visa signatur

Permalänk

Jag har själv BBB 24Mbit/s, men har som max fått 6,7 i download och 0,8 i uppload via tptest.
BBB skyller på avstånd och dåliga ledningar i min fastighet...
Kan tilläggas att jag bor i Sthlm i Vasastan.

Permalänk
Medlem

Efter mycket tjat på bbb så sitter jag nu med vackra 19Mbit in på 1460m avstånd till telestationen. Hemligheten är att inte ge sig. Tillsist kommer man till en person som förstår vad det beror på som fixar det. I mitt fall var det att de andra på supporten hade skruvat upp hastigheten hos mig varje gång jag ringde och klagade, men ingen hade tagit hänsyn till signalstyrkan.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
"Även för BBB lär du få betala lite extra om du inte redan har ett abb hos Telia"
- Hur menar du då ?

För även om jag tar BBB så lär jag endå skaffa Telias BAS ab. för att kunna nyttja BBB 24Mbits.

Jag kommer ju inte undan Telias BAS ab. på 125 kr/månad, än hur jag gör. Då jag idag inte har någon "vanlig" telefon hemma via telefonjacket.

Finns ett beslut från PTS att kravet på ett vanligt telefonabbonemang när man vill ha xdsl ska bort. Men att man ändå kommer att få betala "hyra" av kopparn till sitt hus eller lägenhet. Avgiften tas ut av "Skanova" från din ISP och din ISP tar ut den från dig.

Ungefär så menade jag :).

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)