Permalänk
Medlem

batteristatus på bärbar?

Tjo!
Idag installerade jag ubuntu på min bärbara dator, en Acer Travelmate 4500. Allt ser ut att fungera perfekt förutom att den inte kan kolla statusen på batteriet. Är det någon som vet om det alls går att kolla det på den här modellen och hur gör man i sådana fall? Det känns lite käskigt just nu att datorn kan stänga av sig när som helst i princip:P

MVH / Magnus

Permalänk

Har du batterimonitorappleten igång? Vad säger "acpi" om du kör det i en terminal?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Om jag skriver bara acpi händer ingenting men om jag skriver "acpi -V" så visar den temperaturen på datorn, men inget mer. -V ska göra så att den visar all information. Det finns en "batterimätare" uppe i hörnet som installerades automatiskt men när man håller över den står det "systemet körs på nätspänning. Inget batteri tillgängligt" och detta står även när jag bara kör på batteriet.

MVH

Permalänk
Medlem

# cat /proc/acpi/battery/BAT0/state

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem

EMC: Det finns ingenting i mappen battery, det är alltså som om batteriet inte finns. Hur lägger man till det?
MVH

Permalänk
Medlem

Då har du inte korrekt acpi moduler laddade. Vad kör du för kernel version (skriv "uname -a") ?

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Det står:

Linux amdn 2.6.10-5-386 #1 Tue Apr 5 12:12:40 UTC 2005 i686 GNU/Linux

Jag har en acer 4502Wlmi dator.

Permalänk
Medlem

Ok. 2.6.10 borde vara nytt nog... Har du kompilerat acpi modulerna i kerneln? Skriv

# cd /usr/src/linux && make menuconfig

Det kräver att du har ncurses, men det borde du ha, om inte så skaffa. När du får upp menyn väljer du

Power management options (ACPI, APM) ---> ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) Support

och kollar vad som är ikryssat (M eller * ).

EDIT: När du går ur (väljer "Exit") menuconfig, kan du välja att inte spara ändringar om du är osäker.

EDIT II: Jag ser här på min ena desktop (2.6.11) att vissa acpi moduler hänger med "by default", men batteriet gör det inte. Jag har inte lagt till nån acpi på desktopen iaf. Där är nog felet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har inget "linux" i mappen "src". Och jag har ncurses installerat som det ser ut som. Vad saknas?

Permalänk
Medlem

"linux" under /usr/src är en symlänk som pekar på ditt aktuella kernel source directory, som automatiskt skapas på de flesta linuxdistar. Du kan skapa den själv så här

# cd /usr/src && ln -sd linux*2*6* linux && cd linux/ && make menuconfig

eller strunta i det och gå direkt in i kernel mappen:

# cd /usr/src/linux* && make menuconfig

Jag skulle nog rekommendera det första som standard dock.

EDIT: Jag kom just på... du kanske inte har kernel källkoden installerad alls. Isf finns den säkert i apt under kernel-sources eller liknande...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
"linux" under /usr/src är en symlänk som pekar på ditt aktuella kernel source directory, som automatiskt skapas på de flesta linuxdistar. Du kan skapa den själv så här

# cd /usr/src && ln -sd linux*2*6* linux && cd linux/ && make menuconfig

eller strunta i det och gå direkt in i kernel mappen:

# cd /usr/src/linux* && make menuconfig

Jag skulle nog rekommendera det första som standard dock.

EDIT: Jag kom just på... du kanske inte har kernel källkoden installerad alls. Isf finns den säkert i apt under kernel-sources eller liknande...

Men snälla, omkompilering av kerneln är väl ändå att ta i? Allt är inte lika osmidigt som gentoo...

Ubuntu-kerneln har allt acpi-relaterat som moduler. modprobe battery räcker.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

FunkFarfar: Jag har sökt lite om modprobe och testat köra det och även lägga in det i nån fil som laddar moduler automatiskt men det fungerar fortfarande inte. /proc/acpi/battery/BATO/state finns inte. Det är alltså BATO/state som inte finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Men snälla, omkompilering av kerneln är väl ändå att ta i? Allt är inte lika osmidigt som gentoo...

Jo, det tar ju säkert fem minuter *flämt* *skräck* :(. Å andra sidan är jag säker på att det hade varit en mycket pedagogisk erfarenhet här. "Osmidigt"... har du prövat?

EDIT: canton: Om funkfarfar har rätt, finns det en modul under /lib/modules som hittar ditt batteri. Risken finns att den inte heter precis "battery", eller att det finns en annan acpimodul som löser problemet. Kör

# modprobe -l *batt*

eller

# modprobe -l *acpi*

till exempel. Det listar förhoppningsvis en modul <nånting>.ko, som du laddar med

# modprobe <nånting>

Annars kan du enkelt lära dig konfigurera och kompilera din egen kernel här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
Jo, det tar ju säkert fem minuter *flämt* *skräck* :(. Å andra sidan är jag säker på att det hade varit en mycket pedagogisk erfarenhet här. "Osmidigt"... har du prövat?

EDIT: canton: Om funkfarfar har rätt, finns det en modul under /lib/modules som hittar ditt batteri. Risken finns att den inte heter precis "battery", eller att det finns en annan acpimodul som löser problemet. Kör

# modprobe -l *batt*

eller

# modprobe -l *acpi*

till exempel. Det listar förhoppningsvis en modul <nånting>.ko, som du laddar med

# modprobe <nånting>

Annars kan du enkelt lära dig konfigurera och kompilera din egen kernel här.

Fast finns modulen inte by default i Ubuntu so tror jag inte den finns i vanliga vanilla-sourcen.

Permalänk
Medlem

https://sourceforge.net/projects/sbs-linux/

"Linux kernel & ACPI support for the Smart Battery System found in some laptop computers."

TM4500 använder denna typ av batteri.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vet sa har Acer ett lite daligt implementerad version av ACPI som gor att Linux garna inte fungerar som det ska...

Jag kunde inte kora en Live-CD med ACPI pa over huvud taget (Ubuntu) eftersom Linux inte ens vill starta.

Acer ska tydligen anvanda nagonting som heter ACPI 1.0b och i varsta fall en speciell implementation av det...

GOOGLE:
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=Acer+acpi+implementati...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av EMC
...Om funkfarfar har rätt,...
<snip>
Fast finns modulen inte by default i Ubuntu so tror jag inte den finns i vanliga vanilla-sourcen.
[/QUOTE]

Läs posten.

EDIT: T.o.m. i vanilla sources finns extra stöd för Asus, Medion, Toshiba och IBM Thinkpad ACPI. Mycket möjligt att någon av dem fungerar, om nu inte Acer kör en nyare variant, som sagt.

Visa signatur