Samsung 710T - inte alls så bra som alla säger?

Permalänk
Medlem

Samsung 710T - inte alls så bra som alla säger?

Fick min Samsung 710T för några veckor sedan. Var till en början rätt nöjd med skärmen men nu när jag vant mig tycker jag inte alls att den fungerar speciellt tillfredsställande.

Färgerna tycker jag inte alls är bra, de tonar förskräckligt. Det känns som att det är nån blandning mellan 16 bitar och 8 bitars färg nästan..

När jag lirar CS och hastigt drar musen åt sidan upplever jag det som att skärmen inte hinner med. OBS! Jag pratar inte om ghosting för det är inte så att bilden blir blurrig eller så, det känns snarare som att det tar typ 30 ms innan bilden svarar. Väldigt irriterande och det gör i princip spelet ospelbart om man vill lira någorlunda seriöst.

Jag undrar om det är fler som upplever dessa problem med 710T. Vad kan det vara för fel?

Jag kör skärmen i DVI-läget.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk

Installerat skärmens drivrutiner?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Din skärm stöder endast 16,2 milj. färger inte 16,7. Därav sämre färghantering.

Permalänk
Medlem

Provat att stänga av v-sync?

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i en annan tråd så är den inte så rolig att spela CS på...

Om du ska spela CS seriöst på en platt skärm får du nog vänta på OLED.

Och det är bara i filmer jag upplever det som för lite färger.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte problem med färgerna på min LG L1740P men å andra sidan har jag jue F-Engine vilket jag tyckte gjorde vit vit och inte att den drar åt grått som jag har sett många tft göra sen är svart svart. sen tester med nokia monitor test ser kontrastskalan iaf bra ut. Väldigt fina och starka färger dessutom.

Jag har hört att vissa klagar på 710T färg att den känns blek bla pc för alla i ett bildskärmstest sen klagar en kompis också. och han har hållt på ställt in skärmen i menyn i ca 2tim men han e inte nöjd.

Fördelen 710T har mot min L1740P är jue att samsungen har Pivot vilket min saknar.

Men fördelen L1740P har är jue 0 döda pixlars garanti samt F-Engine.

Men du tordes kunna ställa in din 710T så du nästan blir nöjd med färgerna min kompis lyckades jue nästan men vit drar lite åt grått hos honom sen känns den röda och gröna väldigt dissiga övriga färger verkar ok.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

en fråga bara: hur många färger är det i en crt, 16,7 milj eller? fortfarande lite osäker om jag ska köpa en crt och vänta på oled eller köpa en tft och sen en oled :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Installerat skärmens drivrutiner?

Jag tror jag gjort det i alla fall. Jag lade in lite grejjer från nån skiva som följde med. Har det betydelse?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem

Är inte heller nöjd med min :<<<

Visa signatur

tutte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mengele
Är inte heller nöjd med min :<<<

Upplever du samma problem som jag?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk

Upplever inga problem med min 710T.

Permalänk
Medlem

skärmen ÄR bra, men man får givetvis vad man betalar för.. den kostar under 3000kronor, ett mkt bra pris för en 12ms panel med dvi.. betraktningsvinkeln är det enda jag är lite missnöjd med, men att färgerna skulle vara dåliga förstår jag inte.. möjligen för någon som inte fattat vitsen med drivrutiner eller att ställa in skärmen (9300 i färg-osdn +lämpliga justeringar i övrigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
skärmen ÄR bra, men man får givetvis vad man betalar för.. den kostar under 3000kronor, ett mkt bra pris för en 12ms panel med dvi.. betraktningsvinkeln är det enda jag är lite missnöjd med, men att färgerna skulle vara dåliga förstår jag inte.. möjligen för någon som inte fattat vitsen med drivrutiner eller att ställa in skärmen (9300 i färg-osdn +lämpliga justeringar i övrigt)

Vad bra att du är nöjd. Jag kanske har missat nån väldigt viktig inställning/drivrutin då med andra ord?
Du som verkar ha koll på läget, skulle du kunna förklara för mig hur jag ställer in för bästa prestanda?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem

Folk tycks bara titta på antalet ms när det gäller TFT. Det finns så mycket mera än just den delen för att det finns orsaker till varför en skärm kostar 2000kr eller 15000kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
Folk tycks bara titta på antalet ms när det gäller TFT. Det finns så mycket mera än just den delen för att det finns orsaker till varför en skärm kostar 2000kr eller 15000kr.

jo det är klart att det är skillnader.
Men för 3000:- får man en rätt bra 17tums tft eller en 19tums tft utan dvi.
de flesta jag känner skulle klara sig med en skärm för max 3000:-

visst man har skärmen länge men 15000:- skulle jag inte ge. min smärtgräns går kring 3000-4000:- för en skärm. och då kan man i dagsläget få en väldigt bra CRT skärm eller en bra tft skärm.

samsung 710T Har en 13ms panel.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro

Visst tittar jag på antalet ms. Det är ju det som spelar roll i spel. Givetvis tittar jag även på recensioner. Tror inte jag sett någon TFT som fått så bra kritiks om gaming-skärm som just 710T. Jag känner mig lurad, om det nu inte är så att jag inte konfigurerat den rätt, eller att det är någon drivare som strular.

Som någorlunda duktig/seriös spelare är det ospelbart. Med ospelbart menar jag då att i kritiska situationer där man behöver göra snabba musrörelser svarar skärmen på tok för långsamt. Riktigt riktigt tråkigt.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem

Spelar man seriöst ska man inte ha en tft skärm.
Med oled så lär väll inte det finnas någon anledning att ha crt längre.
Har själv 710t spelar lite för skoj skull, å märker av att den blir lite suddig.
Men tycker det jämnar ut sig, med att man får stort skrivbords utrymme.
Har inga problem med färgerna heller direckt.

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe 2.0 Rev 1005 | AMD 2800+@2204 Mhz idel 45 full load 55 | Slk 947U | Sapphire 9800 Pro Stock speed | 2x512 Mb PC3500 TwinMos Speed Premium BH5 | WD raptor 74.3 Gb | Maxtor 120 Gb | Seagate 200 Gb | Samsung 710t |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoobler

Har själv 710t spelar lite för skoj skull, å märker av att den blir lite suddig.
Men tycker det jämnar ut sig, med att man får stort skrivbords utrymme.
Har inga problem med färgerna heller direckt.

Det konstiga är att jag tycker inte att suddigheten är något problem. Problemet med spelande jag upplever är att det känns som att det är en lång fördröjning från det att jag snabbt "tittar" åt sidan i ett spel med musen, tills det att det kommer fram på skärmen. Alltså.. jag upplever inte det de flesta kallar "Ghosting", däremot en lång fördröjning. Det är därför jag misstänker och framförallt HOPPAS på att det måste vara någon inställning eller drivrutin som är galet (o)installerad.

Ingen som vågar sig på en gissning på vad det kan bero på?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av salig
Det konstiga är att jag tycker inte att suddigheten är något problem. Problemet med spelande jag upplever är att det känns som att det är en lång fördröjning från det att jag snabbt "tittar" åt sidan i ett spel med musen, tills det att det kommer fram på skärmen. Alltså.. jag upplever inte det de flesta kallar "Ghosting", däremot en lång fördröjning. Det är därför jag misstänker och framförallt HOPPAS på att det måste vara någon inställning eller drivrutin som är galet (o)installerad.

Ingen som vågar sig på en gissning på vad det kan bero på?

Ställ av vsync och skriv "fps_max 101" eller "max_fps 101"... låter precis som om det är problemet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Ställ av vsync och skriv "fps_max 101" eller "max_fps 101"... låter precis som om det är problemet..

Tackar så mycket för tipset, jag ska i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet testa.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem

När kommer OLED-skärmarna börja komma?

Visa signatur

Athlon 64 2800+, Epox 8kda3j, Kingston 1GB Ram, Sapphire 9800pro, LG L1740P, Antec SLK3700BQE

Permalänk
Medlem

Har du testat se ifall det blir bättre om du har 75Hz på skärmen när du spelar?

Permalänk
Medlem

FinCrasp: Jag är också intresserad av när OLED-skärmar kommer, men starta isåfall en ny tråd om det ämnet. Jag vill att denna tråd ska handla om mitt problem. Hoppas det är OK.

Kooler: 75Hz kan jag inte köra i DVI-läge. Jag har inte testat att köra skärmen analogt.

Testade lite grejjer nu. Avinstallerade gamla drivrutinerna.. installerade senaste 5.6 satte alla grafikinställningar på low och körde 800x600. Vertical Sync av. Nu tycker jag mig inte uppleva den konstiga fördröjningen jag gjorde förut.
Jag spelade dock bara en liten stund.. ska testa mer sedan och komma med ett säkrare utlåtande.

Noterbart är att problemet med dålig färgtoning är detsamma. Toningarna i en blå himmel t.ex.. det ser inte bra ut. Man ser fyrkanterna hur de tonar. Ser riktigt B ut. Förhoppningsvis är det väl också nån inställning.

Det som gör mig glad är att nu känns det inte som att skärmen är flaskhalsen i upplevelsen, det är grafikkortet. ATI Radeon 9500 non pro.

Visa signatur

saliga äro de förnäma