Permalänk
Medlem

Håller på och sätter upp RAID-1 slices som skall bli en RAID-0 lösning med "hjälp av" Solstice (Solaris). Allt verkar fungera bra tills emulerar en diskkrasch. Sedan fallerar allt.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Sitter förvisso i xp nu, men i ubuntu så dillar jag runt med grafikkortsdrivrutiner för mitt Ati-kort.
Inge sköj alls alltså.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawee
var kan man köpa dom?

Adlibris, Internetbokhandeln osv.

Permalänk
Medlem

Kör slackware på mina maskiner här hemma och jag går och funderar på om jag ska länga in 10.1. Annars är det som vanligt, jobbar och sliter med webb, helt sjukt att Bluefish fortfarande imponerar på mig efter några år. Blir glad av att starta det varje morgon!

jag får inte igång nwnmouse (hardware mouse till nwn) annars får man väl säga att jag är fucking pleased med mina system

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd

Det finns massor med trevliga saker jag vill göra.

- Testa Gentoo på experimentdatorn för att se om det Gentoo kan vara lämplig som OS på de övriga maskinerna. Än så länge tycker jag att det är en himla trevlig upplevelse
- Städa upp lite i min huvudmaskin. Den installerades ursprungligen som en Suse 6.1 som jag senare uppgraderat några varv till Suse 9.2. Kort sagt så ligger det en massa rester av gamla konfigurationer och inställningar kvar.
- Det börjar bli dags att kompilera en ny kde. 3.4.1 har varit ute ett tag nu.
- Sätta upp en ny lagringsmaskin/filserver. Passa på att testa med Raid
- Det börjar bli dags att experimentera med en Oracle-instans under Linux.
- Övertyga min bank att det är dags att se till att man kan använda deras e-id i linux, så att jag kan ta bort Windows totalt. Banken i övrigt fungerar bra i Linux så varför kan de inte se till att E-id funkar?
- Naturligtvis fortsätta använda Linux/UNIX till allt datorrelaterat.

Visa signatur

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Hur kan FreeBSD ingå i en "Linuxvärld"?

I den här linuxvärlden ingår också FreeBSD, du får helt enkelt finna dig i det.

Annars så är det mycket trevligt att läsa vad ni pysslar med :).
Det är så underbart vardagligt :). Posta på!

Visa signatur
Permalänk

FreeBSD 6-CURRENT ska in på min nya utvecklingsburk som anlände nyligen, en AMD64 3200+ med 4GB RAM. Jag räknar med trubbel och saker som går åt helskotta, för det är alltid något i CURRENT som våldtar mina system. Förhoppningsvis blir det inga allvarligare konstigheter, men lite problem får man räkna med. Det är priset man får betala som utvecklare.

Sedan blir det tillbaks till vardagen, läsa källkod, göra någon ändring i CURRENT, skriva en man-sida, eller pilla i någon annan dokumentation, notera att jag fuckat upp något, få lite skäll på irc, fixa igen.....blaha blaha.

Intressantare än så är det inte.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag har lite projekt på gång här hemma:
* Fixa en dedikerad firewall (blir förmodligen OpenBSD eller NetBSD)
* Bygga en filserver med 3 SATA-diskar i en RAID5:a. Ska även användas för att dumpa backuper till från min mail/webserver.
* Fortsätta fixa med min mail/webserver. För tillfället snurrar den med Postfix som MTA och Dovecot som IMAP-server, SpamAssassin för spamcheck, ClamAV för viruskoll samt Squirrelmail för webmail. Hanterar mail för 6 domäner, alla användare ligger i en MySQL-databas. Webserverdelen kör på Apache2.
* Fixa ett smidigt backupsystem för ovanstående.
* Börja snickra lite på en egen Linuxdist med hjälp av Linux From Scratch-boken. Won't be big and professional, like GNU.

Permalänk
Medlem

*har ett problem faktiskt, som jag inte vet hur man löser, det är såhär att filmer (mplayer) laggar på min server (450 Mhz, 8 MB grafik) med Gentoo och fluxbox, vill väl få det att sluta lagga så jag kan ha skärm till den o glo
*få IrDA-porten att funka på laptopen om jag behöver den...
*få xmms att starta upp med en playlist och INTE ikryssat random...
*ändra fluxbox-temat på laptopen så det passar mig
*vill ha mailserver på servern (går det med webmail av typen foo@foo.com?)
*etc etc etc
(för besserwissern: vet att det går att skapa listor )

Permalänk
Medlem

Ska testa Ubuntu Live-CD då Knoppix slutar att ladda i booten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inväntar den nya laptopen och då ska det testas om jag kan få linux att snurra på den, ska bli intresant då jag bara arbetat med stationära innan.

Permalänk
Medlem

ska försöka få ingång min gamla dator som sen server/router. just nu har jag fått igång den, och installerat ubuntu custom. men jag lyckas inte få någon kontakt överhuvudtaget mellan datorerna, så jag vilsen. :/

Permalänk

* Installera Gentoo på min nya filserver.
* Få HL2, HL2DM, CS:S att fungera ordentligt i Cedega.
* Få widescreen tvout, inte 4:3 som jag har nu.
* Hdparm:a (tweaka) diskarna i ett antal datorer.
* Installera San Andreas och en drös andra spel när de får stöd i Cedega.
* Installera Familiar på min Dell X50v och X5 när projekten är färdiga.
* Prova någon lätt windowmanager. Har kört fluxbox, TWM, lvwm, KDE, Gnome och XFCE hittils.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag behöver mest få tummen ur, och stoppa in större och fler diskar i filservern. Annars är det mesta ganska mysigt. På laptopen får jag inte gång hårdvaruacceleration för grafikkortet, och det misslyckas jag med en stund varje gång jag orkar försöka...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

* Få upp en fungerande Asterisk-lösning på min experiment-server.
* Fixa spamfilter och antivirus för mailservern.

Kommer inte på mer för tillfället.

Permalänk
Medlem

Pilla klart med senaste gentoo installationen som gick in på bärbara för inte så länge sen. Sen kanske confa flux tills jag är nöjd.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

För mig fallerar vidare projekt p.g.a. att hårdvaran tyvärr inte är lika billig som applikationerna som snurrar på burkarna
Skulle helst av allt vilja ha en riktigt fet testserver att leka med, men det blir nog om några år då jag, förhoppningsvis, fått fart på ekonomin

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patlun

- Testa Gentoo på experimentdatorn för att se om det Gentoo kan vara lämplig som OS på de övriga maskinerna. Än så länge tycker jag att det är en himla trevlig upplevelse

Gentoo är tveklöst min nya workstation-favorit. XFCE4 med.

http://bilder.mada.h0ra.net/index.php?direc=Tech/linux-gentoo

Permalänk
Medlem

Jag ska byta ut min server mot en med massa virtuella Xen-servrar. Och sen fixa ldap och kerberos.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk

Jag väntar stora hårdvaruuppgraderingar efter sommaren. Då ska jag formatera om allt (kör xp och ubuntu) och göra om allt bättre=) 64-bitars of course!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag ska snygga upp min gentooinstallation på min laptop, eftersom jag inte brytt mig om att uppgradera något på den på väldigt väldigt väldigt länge. Någon gång ska jag testa ubuntu också, för att se om den lever upp till all hype...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk

fglrx drivare för ATI i eftermiddag förhoppnignsvis, gdbe eller dmcrypt nån gång snart.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Avstängd

väntar med iver på fedora core 4, kommer antagligen den 13:e

http://fedora.redhat.com/participate/schedule/

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag har nyss styrt upp en 2.6.12-realtidskärna, och nu fungerar mina ljudprogram rätt bra, inga fler buffer over/underruns.
Påtar med Ardour/jack-rack/sooperlooper.

Ska snart bygga ihop en begagnad burk med Fedora Core 3 (kör Debian själv, men FC3 är tydligen bättre på nyare audio-paket) för användning i studion med Delta 1010LT-kortet och min preamp/mikar.

Permalänk
Medlem

Ganska lugnt för tillfället, ska styra upp en Debian/Apache/MySQL/PHP(DAMP )-server snart, men i övrigt flyter allt fint... Bakade en 2.6.11-kärna för några dagar sen.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är själv ganska nöjd med systemet så nästa jag ska göra är att satsa lite mer på det grafiska och layouten för hur jag använder mina program.

Kör fluxbox och tänkte göra ett eget pasande tema, flytta lite lister, byta gkrellm mot adesklets och fixxa igång engage som dockapp.

Permalänk
Medlem

Försöka hitta en ny laptop med så bra linux stöd som möjligt är väll det som är mest aktuellt just nu.

Sen under sommarsemestern ska filservern på jobbet migreras från windows till linux.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med Ubuntu men ska installera Debian Sarge nu för jag vill ha lite mera att bita i

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk
Medlem

jag har just roat mig med att installera gentoo på en SGI o2, samt installera om IRIX 6.5 på en SGI Origin 200. IRIX nyttjar jag ibland att kompilera på, annars står den bara. Funderar på att testa OpenBSDs nya mips-port på o2an.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Skaffa ny HD till servern och installera OpenBSD 3.7. Kör 3.6 just nu.