Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Student: Bärbar eller stationär?

Som student så har jag nu kommit fram till att jag skulle vilja ha en dator. Men då till den stora frågan: Ska jag köpa en bärbar eller en stationär? Jag kommer främst att använda den till att surfa och till skolarbeten. (Word, excel m.m.)

Men jag vill också kunna se dvd filmer på den och även kunna spela lite nyare spel. (Typ GTA:SA)

Vilken dator passar bäst till min ändamål?
Jag tror själv att en bärbar skulle vara bra eftersom att det är just skolarbete som jag ska göra, och att jag då kan ta med den till skolan. Men då väger det ju tungt att en bärbar är så... J0ag vet inte, det känns helt enkelt bättre med en stationär.

Jag har bättre koll på stationära, så om någon kunde visa en bra bärbar dator som passar in på mina krav så skulle jag vara tacksam.

/Gyppo

Permalänk
Medlem

Jag valde att köpa en ibm x40 för mina studier, kanon dator för det ändamålet. Jag har kunnat ha med den varje dag till skolan pga låg vikt.

Tyvärr lämpar den sig inte lika bra som hemma dator då den ej klarar några spel och har en väldigt liten skärm. Dessutom har jag börjat lida av den lilla hårddisken.

Jag har nu bestämmt mig för att byta till en stationär och har precis lagt in en beställning.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bärbar har precis köpt en bärbar och lär nog försöka sälja min stationära faktisk.

Själv kör jag Zepto Znote 4200 och Ubuntu Linux med:

Gnome skrivbordsmiljö
Open Office

Ubuntu Linux rekomenderas skarpt för studenter enligt mig. Stabilt och lättanvänt. Och du slipper köra piratWindows eller betala för dyra windows licenser...

Kolla min zepto4200 tråd för mer info...

Permalänk

Provade faktist GTA San Andreas på min nya Acer Aspire 5021 WLMi idag, flöt på riktigt fint i 1024 och med fina inställningar, i min mening.

Vet inte vad som är bäst i ditt fall men eftersom du endå ska ha datorn till plugg osv och kan tänka dig vilja ha med den till skolan så tror jag nog en bärbar med bra förhållande sett till pris/prestanda vore den bästa lösningen!

Acer 5021 WLMi har allt jag tror du kan tänkas behöva på en bärbar, mycket bra prestanda och tror nog du skulle orka kånka runt på den om du inte är allt för taning eller har för mycket böcker i ryggan (3kg). Ett mellanting på en vanlig bärbar och en "desktop replacement" i min mening. (Radeon x700 grafikort, DVD-brännare, WLAN, 15,4" skärm.. Amd turion 64-bits cpu och 80gb hårdisk osv osv).

Om du väljer stationär så tycker jag du ska köpa dig det mest prisvärda sett till förhållandet pris/prestanda. Tex någon billig A64 cpu och ett x800 XL kort om du ska spela mycket!

Ett alternativ är kanske köpa en stationär som du kan spela på och en billig bärbar, t ex en dator med den billigaste A64 Cpu:n, minst 512Mb DDR minne, Geforce 6800LE (eller radeon 9800 Pro) + en billig bärbar du kan ha till ordbehandling.

Lycka till!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Hedersmedlem

Som student så skulle jag nog föredra en bärbar, med det är ju mycket av en smaksak egentligen, om man inte är sugen på att konka på en dator så är det lika bra att satsa på en stationär eller en lättviktare, men dom är sällan billiga och ofta inte alltför bra att spela på.

Jag köpte en Aspire 5021 av ungefär samma anledning som du och personligen så har jag inget emot att bära med 3kg(blr ännu lättare om man har en rycksäck istället för en handväska.

Men som sagt så är det mycket bättre pris/prestanda hos stationära så känner du att du inte vill bära runt en dator så är det nog lika bra att köpa en stationär eller dela upp det mellan en begagnad eller billig ny bärbar som bara ska klara av dom lättare uppgifterna som ordbehandling, film och surfning samt köpa en stationär för att spela på.

Annars så kan jag rekommendera 5021an, mycket prisvärd enligt mig.

Permalänk
Medlem

Oj då! Tack för alla svar.
Ska kolla upp acer aspiren, det kan mycket väl bli en sådan.
Men hur tycker ni att skärmen känns? Är den inte lite liten?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en 15.4 tums widesceen, och det känns helt ok.

Jag är van med en 20 tummare till min stationära dator så jag var lite osäker i men den var fullt stor nog innan jag köpte den, problemet om något med skärmen är Crystalbright tekniken, den gör skärmen väldigt trevlig att kolla på med fina färger och bra betraktningsvikel(jag har i praktiken bara använt crt skärmar i mitt liv och jag lider ändå inget).
Men när saken är att detta gör skärmen väldigt högblank(nästan lite spegellikande när den är svart) och detta medför lite problem när man är ute i solen då den enkelt blir lite väl bländad.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillanden mellan dessa två? http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/details... 3002 har en processor på 2000Mhz och 5021 har bara 1600. Är det bra? Jag är inte så haj på detta...

Just nu så känns det som om jag kommer att ha med mig datorn till skolan varenda dag. Men det vet jag ju att så kommer det inte att bli. frågan är den om jag kommer att idas ta med mig den överhuvudtaget..=)

Permalänk
Hedersmedlem

Det står lite fel på pricerunner om 3002LMi, det är egentligen en sempron på 1.6ghz som har märkningen 2800+, 5021an har en Amd turion processor som är precis som en vanlig amd 64 fast att den går kallare och drar mindre stöm vilket resulterar i en tystare dator och längre batteritid.

Skillnaden i processorer är alltså att båda går i samma hastighet men den ena är en sempron och den andra en amd 64, detta innebär att 5021an är snabbare, främst i spel.
Men eftersom sempronen inte är en processor tänkt till bärbara datorer så har 3002an någon vidare batteritid heller...läste 1.5 timmar på datorbutikens hemsida, vilket i sånna fall är hälften mot 5021an.

Sedan så är ju minne och hårddisk samma storlek samt att båda har en dvd-brännare.

Men kolllar man på grafikkorten så har 3002an ett inbyggt grafikkort som delar minnet med internminnet, vilket innebär att man mer eller mindre kan utesluta något spelande på den datorn.

jag skulle rekommendera 3002an om du vill ha en bärbar som du ska göra lite lättare saker på så som skolarbete, surfning mm tillsammans med en stationär, annars är det bättre med 5021an som du kan använda till både och.

Vill du dock ha en bärbar som du vill ha till lite lättare uppgifter för att inte lägga ut alltför mycket så ska du nog kolla mer på batteritid och vikt eftersom prestanda blir mindre viktig, spelar tex ingen roll om du har en Amd 64 eller Sempron processor resp. om det är en Centrino eller celeron eftersom grafikkortet ändå kommer vara en flaskhals så fort du ska spela eller göra andra krävande saker med den.

Permalänk
Medlem

Köpte själv nyligen en bärbar för kommande studier.

Blev en sony vaio med brännare, bra skärm och tillräckligt kräm för att lira BF2, GTA SA och annat. mycket nöjd!

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Köpte själv nyligen en bärbar för kommande studier.

Blev en sony vaio med brännare, bra skärm och tillräckligt kräm för att lira BF2, GTA SA och annat. mycket nöjd!

vikken vaio klarar bf2 kraven? ser bara 6200 o x600 och det ger väl inge vidare prestanda lr ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju köpa en billig bärbar som du vet inte klarar spel och därefter köpa en lite bätre stationär för att spela spel. rice_boiler jag kan spela bf2 på mitt r9800pro så jag tror nog att ett x600 tuggar det.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande hur folk överlevde utan datorer förr i världen. Jag går i funderingar på att byta ner mig till en 12" (med 3 års garanti) inför höstens studier...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

den här tyckte jag fin, och jag blev småsugen på den själv! är väl kanske bara det att itservice är nte så himla omtyckta, men med de rätta medlen så brukar man alltid få det man vill.

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=22254...

Permalänk
Medlem

Jag är inne på Haffes lösning. Visst är det smidigt med en bärbar dator, men vill man spela spel är det nog inte att rekommendera. Det blir svårt att hitta en bra kompromiss mellan pris, prestanda, storlek och batteritid. Kolla istället på en billig laptop och en hyfsad stationär, så får du det bästa av två världar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har börjat att fundera seriöst på en Acer 5021 nu. Men så fick jag se de andra trådarna om den i forumet, och det verkar inte lovande. Har ni som har en Acer 5021 haft mycket problem med den?

Om man bara tittar i trådarna så verkar det vara något av en problemdator.

Vart har ni köpt den btw? Jag såg att den fanns på dustinhome.com och därifrån är det väl ändå säkert att beställa..?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte den från Dustinhome, kostar 300kr extra mot att köpa den på acershop men jag tyckte det va värt det och dessutom så va frakten gratis så det va knappt någon skilland i pris.

Har inte haft några problem med datorn sen jag fått den, sitter på den just nu, råkade köpa en rycksäck utan att kolla på måtten och fick därför en som inte datorn fick plats i men vad beträffar datorn så har den fungerat direkt ur lådan.

sedan ett extra + för dustin för den snabba leveransen(fick den nästa dag) och bra kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Jag valde att köpa en ibm x40 för mina studier, kanon dator för det ändamålet. Jag har kunnat ha med den varje dag till skolan pga låg vikt.

Tyvärr lämpar den sig inte lika bra som hemma dator då den ej klarar några spel och har en väldigt liten skärm. Dessutom har jag börjat lida av den lilla hårddisken.

Jag har nu bestämmt mig för att byta till en stationär och har precis lagt in en beställning.

Är man inte så kräsen gällande spel så fungerar X40 bra till RedAlert 2 och Quake3 med något tummande på grafiken i Q3, men det är det värt så liten och smidigt som den är