Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Processorjämförelse mellan Playstation 2 och dagens datorer

Permalänk
Medlem

Playstation 2 är väl den segaste konsollen just nu, Gamecube kommer väl 2:a och Xbox 1:a om man ska se till hårdvaran. Vilken konsoll som är bäst är skit samma. Tycker man om att spela GTA spelen så skaffar man ett Playstation, Mario och Zelda Gamecube... En av sakerna som Nintendo sackat efter på är att konsollerna ej har varit bakåt kompatibla. Men dom har skärpt sig lite nu till sin kommande konsoll Nintendo Revelution som man kommer kunna spela NES, SNES, N64 och Gamecube spel på + dom nya då.

Nintendo har lätt skönast kontroller iaf.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Finns ju de som gillar NES också men säger ju inget om hur kapabel hårdvaran är.

och nej, en "vanlig" TV visar inte 1024x768.....

Jo, en "vanlig" Tv kan idag oftast visa 1024x768 utan problem...
Detta vet jag efter att ha haft min tv inkopplad till min burk i 2 år och upplösningen
som jag kör på TV:n är 1024... (och det är en billig Sanyo "32 widescreen)

Dock itne sagt att det är vanligast... vanlig TV och video går i lägre upplösningar enligt PAL standard, Men en vettig TV ska fortfarande klara av att visa mer

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det finns många speltillvärkare som släper sina spel till flera plattformar. Då är det främst xbox, PC och PS2. GC har väl några titlar som finns på de andra men inte jätte många. GC är nog den som är mest REN spelconsol av de tre. Playstation hamnar lite i mitten på grund av olika typer av media stöd (Hårdisk, nätverk, DVD, mp3 bla bla etc). Xboxen är värst (eller vad man ska säga) för det är i pricip en dator. perfekt om du har en 200Gb disk i med en massa rullar på som du kan ta med dig till farmor så du har nått att göra. Alla har sina prioriteringar, men jag vill ha lite av båda så därför är mitt självklara val PS2. Detta mest på grund av de många rollspel som finns.

Jag anser följande:
GC: Mycket larviga spel som passar bättre för folk i 5-15 års åldrar. Finns ju en del andra bra spel också givetvis.
PS2: Inte snabbast, inte snyggast (tycker fortfarande at FFX blad de snyggaste spelen som gjorts). Men den har DVD stöd och det går relativt lätt att göra backuper av spel via en DVD brännare. (*säkerhetskopiera då*) Underbart bra handkontroll. (dock så skulle jag gärna se at man sparar på en mindre hårdisk eller liknande istället för minneskort Eller varför inte USB minne?)
Xbox: En dator kort sagt. Fördel att ha som mediaspelare. Spelutbudet är inte speciellt bra då man kan köpa de flesta spelen till PC. En mer almän nöjesmaskin istället för en speconsol tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ahh...
sry, men jag bara måste...

Det är sant att att Nintendo har mycket "fjantiga" spel enligt de standarder som PS och XB sätter upp (läs: spel ska va snygga, skit samma om de är värda att spela), men ingen som kört dem kan väl säga att spel som Metroid Prime, Resident evil remake, Zero och RE4, Crystal Chronicles inte håller samma om inte bättre klass än de flesta spel till de andra konsollerna... Grafiken i RE:ReMake och 4 till exempel är fortfarande det snyggaste jag sett i ett spel (FF inkluderat), och då skall man tänka på att RE:4 dessutom är i full 3D, vilket är någonting sony och ms alltid gillat att kasta skit på GC för att det är svårt att få snyggt...

Och en annan sak... 400:- kostar det att byta skal och chippa sin GC då man kan köra DVD på den med...

Hela saken med nintendo är ju att de håller kvar sina spelare (och får nya) genom att servera en bra upplevelse i sina spel genom lag, inte bara i bland Och defenetivt inte genom att köpa så många utvecklare som möjligt för att sen släppa en miljon skitspel där 5% är värda att ha...

Så, En Donkey Konga duell någon?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Detta vet jag efter att ha haft min tv inkopplad till min burk i 2 år och upplösningen

Dock itne sagt att det är vanligast... vanlig TV och video går i lägre upplösningar enligt PAL standard, Men en vettig TV ska fortfarande klara av att visa mer

Nej, det är ditt grafikkorts tv-chip som konverterar signalen bara. Antar att du inte kör med några RGB lösning.

PAL är 625 linjer, varav 576 synliga interlaced 50Hz. Du kan inte köra en PAL TV i 768p. Vanlig tv idag (digital) kör på 720 alt 704x576i 50Hz, vi lever inte i VHS världen med 240 linjer längre. Vi har DVD upplösning på tv sändingar idag.
Du kan köra 1024x576 på en 16:9 TV och 720x576 på en 4:3 TV i interlaced 50Hz/25Hz. Via RGB, Composit eller S-VHS.

Alla nya konsoller som kommer för den delen kan köra upp till 1080i om man har något som klarar att visa det dvs (projektor, lcd-tv, plasma-tv, backprojektionstv etc). Äldre har kört i upplösningar som 640x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv

Ps2 har även kraftigare processor samt mycket kraftigare grafikkort än Gamecube.

HA! Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaa?!?!

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man får sig ett gott skratt då och då.

radioactiv har nog en PS2:a

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fantasi har han då

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

hehehehe...
den där missade jag... lol

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Playstation2:

Processor: 128-bit "Emotion Engine"
Processor clock speed: 300 MHz
Floating point unit (FPU) co-processor operating at 6.2 gigaflops
Bus speed: 3.2 GB per second
Original Play Station CPU core as I/O processor

Gamecube:

The GameCube is powered by a 485-megahertz (MHz) IBM microprocessor, an extension of the IBM PowerPC architecture. It has a maximum bus transfer rate of 2.6 GB per second. The Gekko also features a whopping 256 kilobytes (KB) of level 2 (L2) cache memory.

Det var processorerna, sedan finns det säkert olika tester där processorerna presterar olika bra mot varandra. Men i vilket fall som hellst har ps2ans processor högre bandbredd. Det är inte bara antal "mhz" som avgör kraften.

Grafik:

Playstation 2

Graphics: "Graphics Synthesizer"
150 MHz
Embedded cache
4 MB VRAM
Resolution: 640x480 or 320x240 interlaced
Colors: 24-bit (16,777,216) maximum, as well as 16-bit (65,536) mode
Geometry engine:
Alpha channel
Anti-aliasing
Bezier surfacing
Gouraud shading
Mip mapping
Perspective correction
Z-buffer
Polygon rendering: 75 million polygons per second

Gamecube:

An ATI 162-MHz graphics chip, called "Flipper," allows the GameCube to produce about 12 million polygons per second. Polygons are the building blocks of 3-D graphics. Increasing the number of polygons results in sharper, more detailed images. In comparison, the Nintendo 64 produces 150,000 polygons per second.

Källor:
http://stuffo.howstuffworks.com/gamecube1.htm
http://stuffo.howstuffworks.com/ps22.htm

Antingen är gamecubens grafikprocessor slö eller så är polygonerna mer avancerade i gc-spel. I övrigt tror jag att de presterar ungefär lika bra.
Btw var det nästan ett år sedan jag skrev det inlägget och sen tråden skapades;)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

varför ska dom då skära ner grafiken på resident evil 4 då det släpps till ps 2 ? om nu ps2 är starkare läste i nått forum att nån model på gc har 10 000 polygoner när den på ps2 skulle ha 6000 får se om jag orkar söka länken senare ikväll..

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Oavsett vad du säger så är det nedskalat till PAL med max 625 horisontella linjer i upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv

...

Antingen är gamecubens grafikprocessor slö eller så är polygonerna mer avancerade i gc-spel. I övrigt tror jag att de presterar ungefär lika bra.
Btw var det nästan ett år sedan jag skrev det inlägget och sen tråden skapades;)

Saken är den att de mäter antalet polygoner på olika sätt och därför är det så stor skillnad, 75 miljoner för PS2 och 12 miljoner för GC:n.

För Ps2:an är 75 miljoner det teoretiska taket för antalet polygoner som kan ritas upp per sekund.. På Gamecuben är 12 miljoner det ungefärliga antalet polygoner som kan ritas upp vid drift av ett riktigt spel, med en massa effekter som skuggor och annat...
Därför verkar det som att PS2:an är mycket kraftigare, när det egentligen är två siffror som inte kan jämföras.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair Vengeance LP 16GB | Asus P8Z77-V | Gigabyte GTX 670 2GB OC Windforce | Intel 520 240GB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Newton R2 650W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Oavsett vad du säger så är det nedskalat till PAL med max 625 horisontella linjer i upplösning.

Jag sa aldrig att jag körde PAL, jag sa att PAL inte kör så högt, precis som du.

Citat:

Btw var det nästan ett år sedan jag skrev det inlägget och sen tråden skapades.

Det faktum att PS2 suger på att hantera texturer/ljus spelar också en ganska stor roll.
Du kan bygga en boll med hur många miljoner polygoner du vill... så länge den har samma färgläggning och ljussättning som nått från MS paint kommer den fortfarande se skit ut...
Att sen PS2 fortfarande är bäst på papper spelar mindre roll, för precis som med datorer
så går det inte fortast/bäst när man har det bästa/kraftigaste, utan när delarna funkar bra ihop.
Att det sen dessutom är groteskt svårt att utnytja all kraften i PS2 gör ju inte det hela bättre... GC däremot gör det mycket lättare för programmerare att utnytja all den kraft som finns tillgänglig (även om det som helhet är krångligare att utveckla till)

Ta en Titt på Residen evil 4 och Zelda:Twillight princess så får du se precis hur mycket
bättre GC är på partikel och ljuseffekter än PS2 och varför antalet polygoner som sony skryter med inte är varda ett jota när det sen kommer till att göra snygga spel...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Avstängd

Skiljer ganska mycket mellan en PC-processor och processorn i en PS2.
PS2-processorn är uppbyggd lite på samma sätt som Cell. Grejen är den att det är enklare att göra processorer på det viset om man vill ha hög teoretisk kraft. För processorerna är simplare. Sen kan man mycket sällan uttnytja den kraften.
En P3 733MHz är definitivt betydligt kraftfullare än en PS2 processor.
Har själv såväl GC som PS2. Men måste ändå säga at PS2 är teoretiskt sämst av de tre.
Men det är spelutbudet som avgör för min del iaf.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant att göra en konsoll med DEC's/Compaq's Alpha EV7z processor ihop med någon lämplig grafikprocesor. EV7z sopar mattan med allt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

Emotion Engine (PS2:ans CPU) är en RISC (Reduced Instruction Set Computer-processor) dvs. att den klarar färre instruktioner gentemot en CISC (vanlig PC-processor) men kan då i sin tur köras mycket snabbare (300 MHz kanske blir uppemot runt 700 Mhz). Mer info finns på http://susning.nu/RISC
Det är därför det är så svårt att emulera PS2:an som spelkonsol. = (

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk
Medlem

Jag skaffade min gamecube för Metroid Prime 1 och 2 endast. och endast de 2 spelen är det bärt att köpa en så pass billig gamecube för.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Xboxen har ingen riktig P3 733MHz, den har bara 128kB L2 cache.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Xboxen har ingen riktig P3 733MHz, den har bara 128kB L2 cache.

Celeron...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Celeron...

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

precis... ingen riktigt prolle...
Jag har nog alrig vart med om att en celeron faktiskt presterat som den lovat att göra... lol

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, instämmer..
Det blir nerskalat..
Sen kan man ju tro att man har feting upplösning på sin 32" widescreen..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_Squid
Emotion Engine (PS2:ans CPU) är en RISC (Reduced Instruction Set Computer-processor) dvs. att den klarar färre instruktioner gentemot en CISC (vanlig PC-processor) men kan då i sin tur köras mycket snabbare (300 MHz kanske blir uppemot runt 700 Mhz). Mer info finns på http://susning.nu/RISC
Det är därför det är så svårt att emulera PS2:an som spelkonsol. = (

Jahaaa, så det var det dom snackade om i filmen "Hackers", när dom började snacka om "RISC Architecture"
Där ser man...

Permalänk
Citat:

Jag sa aldrig att jag körde PAL, jag sa att PAL inte kör så högt, precis som du.

?
Även om du kör NTSC så får du inte 1024...
Inte ens om du kör RGB... förutsatt att du inte tummar lite på vad som hamnar utanför skärmen eller att din sanyo är en HDTV...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
?
Även om du kör NTSC så får du inte 1024...
Inte ens om du kör RGB... förutsatt att du inte tummar lite på vad som hamnar utanför skärmen eller att din sanyo är en HDTV...

Kör han med grafikkortets composit/s-video så är den oavsätt vad han kör nerskalad.

RGB kan inte köras i mer på en PAL-tv än som jag tidigare skrev 720x576 eller 1024x576 (16:9).
Grafikkorten skalar definitivt om allt över 640x480 om man kör via deras tv-ut. Dessutom brukar konverteringen till en pal-signal vara åt helvete dålig.
NTSC har lägre upplösning på 640x480 eller 852x480.. (525 linjer varav 480 synliga).
Det finns tekniska anledningar till att de inte skulle tillverka en tv som klarar högre upplösningar. Man vill inte ändra frekvensen för horisontal scanning och när man inte gör det så skulle en upplösning på 768 linjer bli 19Hz/38Hz.

Permalänk
Medlem

Att ni orkar...

För att få veta precis vad som stämmer eller inte så ringde jag sanyo o kolla...
Och ända fram till man fick snacka med en tekniker så hette det att "det ska gå så bra så med 768"... Sen när man fick snacka med killen som faktiskt vet hur skiten är byggt fick jag veta att den _teoretiskt_ klarar av att visa 768, bara det att de yttersta 96 på varje sida inte visas...

så jag erkänner mitt misstag, skiten e skalad...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Celeron...

Nej det är en P3 med halva L2 cachen.

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=1561&p=2

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Nej det är en P3 med halva L2 cachen.

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=1561&p=2

Eh... P3:orna som inte hade fullgod cache gjordes om till celeron och såldes till ett lägre pris.
Så i den bemärkelsen så kan man kalla de celeron processorerna för P3:or med halv cache...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eh... P3:orna som inte hade fullgod cache gjordes om till celeron och såldes till ett lägre pris.
Så i den bemärkelsen så kan man kalla de celeron processorerna för P3:or med halv cache...

Bortsett från att cachen i en Celeron är 4-way set associative. I en X-box är det precis som i en fullvärdig P3 8-way set associative.

Dom har använt olika metoder när dom tagit bort cachen på en Celeron och på en XBOX-P3.

Så en X-Box P3 är mer av en P3 med Halv Cache än en Celeron med 133MHz Buss.