Permalänk

starta datorn med fjärr

jag vet att jag behöver en dosa och ett "öga" men är det vad jag behöver för att koppla in det på start sladdarna?

plus någon ritning skulle inte sitta fel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

testat söka? sök på fjärrkontroll...

Permalänk
Medlem

klas Ohlsson elelr kjell eller vem som helst av dom säljer ju strömbrytare med vägguttag på. köp en sådan.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag köpte för ett tag sen en radiosändare och en radiomottagare på kjell.com .. då har man en liten fjärrkontroll (ungefär som larmdosan till bilen) som man kan starta datorn med. Sen kopplar du bara in den på dom 2 pins som startar datorn på moderkortet. Oftast Orange/Vit - sladd som går från chassits PowerON-knapp till moderkortet. fungerar jättebra.

Visa signatur

roses are red, violets are blue.
all of my base, are belong to you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neminis
Jag köpte för ett tag sen en radiosändare och en radiomottagare på kjell.com .. då har man en liten fjärrkontroll (ungefär som larmdosan till bilen) som man kan starta datorn med. Sen kopplar du bara in den på dom 2 pins som startar datorn på moderkortet. Oftast Orange/Vit - sladd som går från chassits PowerON-knapp till moderkortet. fungerar jättebra.

Har du någon länk till produkten?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Skaffa en iMon:

http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=19...

Har en sån till min HTPC, funkar perfekt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffster
Skaffa en iMon:

http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=19...

Har en sån till min HTPC, funkar perfekt!

Du kan inte göra en liten recension på den? Jag blev fruktansvärt sugen på den

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Avstängd

Behövs inte.. den är bra, så se till att skaffa..
dock verkar JME sälja den gamla fula versioen.. skaffa den nya istället..

http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=153354254

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Måste man inte ha en extern strömkälla till den?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Belmor, den använder ju strömmen från nät agget. Bara för datorn inte e på drar den fortf. ström. En hel del faktiskt...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

dobra fajne kurde hehe ska nog köpa en sådan

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

www.kjell.com så skriver du 50567 i sökfältet.
Då får du upp mottagare och sändare (dom 2 som jag använt).

Belmor: Det stämmer. Mottagaren kräver 12Vdc konstant för att kunna ta emot signaler. Det löser man lättast genom att ha en liten extern strömkälla.. dvs vanlig transformator alternativt kopplar till Nätagget (mitt nätagg levererar dock inte 12V när den är i PowerOff läge.)

Jag är inte så insatt i det hela, men jag har iaf en liten dosa som strömförsörjer den externt. Tjackade på ClasOhlson för 50:- eller ngt sånt.

Edit: Som jag förstod det hela med iMon så är det IR? ... Inte lika kul att man ska behöva vara 1 meter bredvid datorn samt rikta dosan mot fronten för att starta den eller? Då kan man lika gärna trycka på ON-knappen själv?!

Visa signatur

Permalänk

Jag har en sådan radiostyrd strömbrytare man tänder lampor etc med till att sätta på min htpc. Ställer bara in i bios att datorn ska gå igång när den för ström. På clas säljer de ett trepack för 200:-
clas

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Som jag förstod det hela med iMon så är det IR? ... Inte lika kul att man ska behöva vara 1 meter bredvid datorn samt rikta dosan mot fronten för att starta den eller? Då kan man lika gärna trycka på ON-knappen själv?!

Gör du så när du sätter på TVn?

Räcker betydligt längre än en meter, som en vanlig fjärrkontroll

Permalänk
Avstängd

räckvidden på imon är 15 meter... tycker att de RF fjärrar jag testat funkar mycket sämmre...

Visa signatur
Permalänk

Kan man inte installera en sån "klappare" som man kan ha till lampor? Så bara klappar man för att starta datorn

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffster
Gör du så när du sätter på TVn?

Räcker betydligt längre än en meter, som en vanlig fjärrkontroll

Nej. Men i mitt TV rum har vi en soffa och fri sikt fram till TVn ca 6 meter bort.
Där fungerar det alldeles utmärkt. Som jag förstod det så är detta ingen HTPC-tråd?
Om det skulle varit en HTPC är självklart IR-grejjen att rekommendera, men vill han bara
starta datorn från ett visst avstånd är radiosändaren dubbelt så rolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem