Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

För hög värme på mitt 6800 Ultra

Tjenare!

Har ett Gainward Geforce 6800 Ultra som kommer upp i på tok för hög värme. Idle - 58c och när jag startar Battlefield 2 går den upp till hela 80c +! Spelet hackar till då och då vilket e jäkligt irriterande (dah?) :D!

Observera att ovanstående temperatur är när datorn är öppen! Med stängd lucka hackar det till tokigt tills den fryser sig helt!

Ska jag köpa en ny fläkt, och i så fall vilken?
Vattenkylning är något jag läst om mycket, men är det svårt att sätta in och hålla på med? Behöver de bästa tipsen, vill bli av med lagget i spelen!

(Har även dammat/rengjort fläktarna)

MVH

Rikard

Visa signatur

AMD 4000+ - Geforce 6800 Ultra - 1024 RAM ses @ bf2server

Permalänk
Medlem

du kanske skulle investera i en zalman vf700AlCu eller Cu
bra kylning, ganska billigt. och väldigt tyst

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

mitt 6800gt idlar på 57grader med ett nvsilencer v5 på , fulload på 65grader..
så idle tempoen blev inte bättre med min nvsilencer inte, medans fulload tempen blev bättre, och så har jag HÖGRE temp med lådan öppen än stängd, du förstör ju luftgenomströmmen med öppen låda.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ganska normala temperaturer. Fast det är klart, desto kallare desto bättre!

Permalänk
Avstängd

bf2 är en jävel att värma upp grafiken.. min acer ferrari dator (bärbar) stännger av sig efter nån timmes spelande pga överhättning... och min vanliga speldator (gainward 6800 ultra) ligger på 75 grader.. Doom 3 ligger under 65.. skumt...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
bf2 är en jävel att värma upp grafiken.. min acer ferrari dator (bärbar) stännger av sig efter nån timmes spelande pga överhättning... och min vanliga speldator (gainward 6800 ultra) ligger på 75 grader.. Doom 3 ligger under 65.. skumt...

testa fear ännu? då ska du se på temp.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

kollade inte på värmen där.. men spelet flöt riktigt perfekt på max kvaliten.. 1280x960.. gillar spel som är optimerade redan i demo stadiet...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hmm har du clockat ditt graffe kort med originalfläkten på?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med mitt 6800ultra när jag spelar BF2 och FEAR. 80grader vid load, 60 idle och jag har zalmans vf700Cu! Spelet fryser helt och jag måste starta om burken.Och kommer bara när jag spelar mera krävande spel som BF2 och FEAR, aldrig när jag spelar
t.ex. css eller generals!

Just nu har jag 2st 120mm, 1st 90mm, crossflowfan och Gigabytes Rocketkylare till cpu:n.Allt snurrar på högsta på min zalman fläktkontroll!

Men jag har zalmans fläns till mobot och den sitter ca 1mm ifrån grafikkortet så den lär ju föra vidare värme till graffet.Men chipset går aldrig över 40 grader.Det jag skulle vilja göra är att byta chipsetkylare men jag vet inte om swiftechs chipsetkylare passar på ett A8n-SLI Deluxe?

Permalänk
Medlem

mjo fick oxå dra ner klocken ite på mitt kort för det kunde bli nån grafikbugg här och där i bf2 men funkar tokfint i alla andra spel inkl. fear

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Jag såg på swiftechs sida att dom har släppt en ny chipsetkylare som ska passa på alla Asus A8N-SLI kort!Så jag slog till och beställde den via deras onlineshop (kunnde inte hitta den på någon svensk sida) :D.

Det står att den rekommenderas för överklockade chipset så den lär nya kyla betydligt bättre än min lill zalman fläns!

http://www.swiftnets.com/products/MCX159-CU.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
du kanske skulle investera i en zalman vf700AlCu eller Cu
bra kylning, ganska billigt. och väldigt tyst

Är det svårt att byta från original fläkten till en sådan Zalman?
Vad är det på 6800 Ultra kortet som man måste ta loss?

Visa signatur

[Aspire X-Dreamer II 400W] [Asus K8N-E Deluxe] [AMD Athlon 64 3400+] [TwinMOS 3200 DDR400 2x512MB] [Asus 6800 Ultra]
[IBM Deskstar 120GB, Samsung P120S 250GB SATA2] [Samsung Syncmaster 940B] [Logitech UltraX Flat Keyboard] [Win 2k Pro]