Permalänk

VapoChill micro!!!!

tjoohoo tjohej nu e nästa grej

se på denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310139&cks=PRL

verkar cool men i vilket avseende kan den vara den kyligaste cpu kylaren idag eller??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

den har varit oficiell i över 1 månad nu men det finns fortfarande inga tester på den (vad jag vet) så hur bra den är återstår att se

Permalänk

oki heh legat av mig ett tag

arctic coolings Freezer äre en bra cpu fläkt?

har en zalman alcu 7700 men e inte riktigt nöjd med den

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

köp en xp120 och en bra 120 fläkt typ papst så ska du nog bli nöjd

Visa signatur

Philips 22" | Antec Threehundred / Antec TRIO 650W | Pioneer DVR-215DBK| Gigabyte GA-EP45-DS3R | Core 2 Duo E8400@3.6 | Kingston 6400 2x2G | Seagate Barracuda 320-400GB | POW 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat med att köpa en XP120 eftersom jag antar det kommer en i koppar snart. Har ju kommit en XP90C som är i koppar och inte alu som tidigare.

Permalänk
Medlem

Räknade lite och fick att en XP-120 skulle väga runt 1,2kg i koppar, lär ju behövas en lyftkran i datorn för den :p.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Räknade lite och fick att en XP-120 skulle väga runt 1,2kg i koppar, lär ju behövas en lyftkran i datorn för den :p.

Hehe kanske blev en aning tung då.

XP-90 väger 360g
XP-90C väger 690g
XP-120 väger 370g
Så egentligen borde den inte väga så mkt XP-120C om det nu kommer någon.
Uppgifterna är tagna ifrån Thermalrights hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Hehe kanske blev en aning tung då.

XP-90 väger 360g
XP-90C väger 690g
XP-120 väger 370g
Så egentligen borde den inte väga så mkt XP-120C om det nu kommer någon.
Uppgifterna är tagna ifrån Thermalrights hemsida

efter att ha räknat på det kom jag fram till att xp-120c borde väga ca 710 gram

Permalänk
Medlem

Jag vet som sagt inte om jag räknade rätt, jag räknade med densiteten för aluminium och densiteten för koppar. Men jag tror vi alla fall är överens om att den skulle väga mycket :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

710g kan jag hålla med om. Om man nu går efter XP-90 och dess syskon gjord i koppar. Sen kan det även nämnas att Zalman CNPS-7000Cu väger 755g så det skiljer inte så mkt dom. Vad däremot 7700 ifrån Zalman väger vet jag inte

Permalänk

har en alcu 7700 zalman men som sagt är inte nöjd med den nu ör det iof mycke damm under "rotorn" men 72grader vid 50% belastning gör mig orolig därav vill jag ha bästa möjliga cpu fläkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
har en alcu 7700 zalman men som sagt är inte nöjd med den nu ör det iof mycke damm under "rotorn" men 72grader vid 50% belastning gör mig orolig därav vill jag ha bästa möjliga cpu fläkt

låter som en väldigt hög temp, testat att montera om den?

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Damm höjer temperaturen rejält så ta bort det först för att se vad du får för temperatur

Permalänk

mmmm
men som jag är så har jag inte rätt verktyg för det jobbet så lämna in den kostar 200kr att köpa en ny kylning 250 och uppåt

så därför letar jag efter en ny fläkt/kylning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
mmmm
men som jag är så har jag inte rätt verktyg för det jobbet så lämna in den kostar 200kr att köpa en ny kylning 250 och uppåt

så därför letar jag efter en ny fläkt/kylning

äger du inte en dammsugare? stackars pojk:D

Permalänk

Rätt verktyg? Du behöver en plattmejsel för att ta bort den eller har jag missat nåt allvarligt? Tro mig, det är nog värt att åtminstone prova att rensa den och montera om den med ny kylpasta och allt innan du inhandlar ny kylning, Zalmannen är faktiskt en riktigt bra luftkylning den också.

Permalänk

ja det är den nog

men jag är ändå lite misstänksam fösrt tänkte jag att proppen fått en törn tidigare men då den sänker tempen rätt så bra så kan ju inte proppen vara problemet men att dammet är det är ingen tvekan om dammsugare har vi men inte rätt grejjer till den tyvärr

så hade jag rätt verktyg till dammsugarn så vore det enklare att få bort dammet men då jag dse att damm kommit under hela zalman fläkten så kanske det är bättre att lämna in den för ärligt talat det är år sedan ajg pulade med data grejjer alls

så jag är lite off på detta med skruva i datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med luft på burk annars för att ta bort dammet. Bara att ta ut lådan i det fina vädret och blåsa igenom

Permalänk

umm fundera på OK/Q8 gör det själv hallen dom har ju tryckluft LOL

nä seriöst ja jag har funderat o funderat men finns det inte speciella dammsugar grejjer för datorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför jag säger luft på burk är för att med ett dammsugar munstycke kan det uppkomma elktrostatisk elektricitet som förstör komponenterna på moderkort eller liknande och ska man minska den risken när man rengör processor fläkten får man skriva bort den. Då är luft på burk bättre eftersom allt kan sitta på sin plats. Finns flera trådar sen tidigare om hur man ska få bort dammet och då nämner många luft på burk

Permalänk

Ok kanske nåt att tänka på då

men hur undviker man då att få damm över hela kitet???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se till att ha filter för fläktarna och sen täppa till så många hål som möjligt. Totalt omöjligt är det som sagt var i längden men går att förebygga. Gtek har filter men vissa kör med morsans strumpbyxor. Själv kör jag utan och med öppen sida så jag får fajtas med dammet helt enkelt. När man täpper till överallt är det också viktigt att man har bra cirkulation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Se till att ha filter för fläktarna och sen täppa till så många hål som möjligt. [...]

Det är enklare att sätta alla fläktar till att blåsa in i chassit, så du får övertryck i lådan. Förutsatt du har filter monterat på alla fläktar så kommer inget damm in i lådan någonstans.

Om du har fläktar som suger ut luften så kommer du ofrånkomligen också dra in luft i varenda tillgänglig springa.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju att ha mer luft som blåses in än luft som sugs ut...
Det är ju inte bra att bara ha fläktar som blåser in luft men om man till exempel skulle ha 2 som blåser in och 1 som suger ut luft så får man både ett övertryck och dessutom iallfall en del cirkulation på det hela...

övertrycket gör att det i alla springor i burken blåses ut luft vilket gör att dam inte kan komma in via dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du inte har rätt verktyg, så kan du alltid göra som jag och min broder gjorde för att rensa min fläkt, ta 2 st sådana... eh.. sådana som man tar bort vax ur örat med xD bara att lyfta ut dammet och slänga, gick skit bra att ta bort allt damm, testa kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mongobob
Om du inte har rätt verktyg, så kan du alltid göra som jag och min broder gjorde för att rensa min fläkt, ta 2 st sådana... eh.. sådana som man tar bort vax ur örat med xD bara att lyfta ut dammet och slänga, gick skit bra att ta bort allt damm, testa kanske

topz

Permalänk
Medlem

Thank you

Permalänk

ja lämnade in den dom blåste + satte dit en till 80mm fläkt i chassit

såg ut som ny

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lämnade in!?!

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk

hos en databutik i stan hehe heter ju just databutiken heh heh

Visa signatur