Permalänk
Medlem

Väldigt högljudd moderkortsfläkt!

Mitt någolunda nya moderkort (Asus A8N deluxe) har en moderkortsfläkt som få rmig att bli galen. När man startar datorn så låter den som en döende giraff så man får ha fingret på fläkten ända tills man kommer in i windows då den lugnar ner sig. Detta kunde jag leva med. Men nu på sistone slutar den inte längre i skrivande stund tjuter den som in i. Hur löser jag detta? Finns det någon annan med liknande problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Hälften av alla A8N-användare klagar på den där fläkten. =/
Resten ogillar den nog men håller tyst som det ser ut...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ok, skulle denna fläkten http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1482&session=b9cc59...
Passa på moderkortet? Har aldrig meckat med moderkortsfäktar innan så jag har ingen kunskap om det måste vara speciella slags o.s.v.

Permalänk
Medlem

Den är nog lite för klen men den här klarar biffen!

http://www.microstore.se/VisaProdukt.asp?ProduktID=1123&Grupp...
Den passar, jag bytte till en sån på ett a8n sli-deluxe igår

Visa signatur

[AMD Athlon 64 4200+ Duelcore]-[Asus A8N-SLI-premium]-[1024mb x4]-[Seagate 200GBx4]-[WestenDigital 250GBx2]-[Arctic Cooling Freezer 64 Pro]-[Gainward 7800GTX GS]
.:DHS01:. .:DHS03:. .:DHS04:. .:DHW04:. .:DHS05:. .:DHW05:. .:DHS06:.

Permalänk
Medlem

ok tackar, fungerar de som det ska med den passiva? har hört att Nforce 4 kräver aktiv kylning på moderkortsfläkten. Var det svårt att montera av den medföljande fläkten? Var det svårt att montera den nya?

Permalänk
Medlem

En kompis till mig upplevde att fläkten på sitt moderkort(A8N-SLI Delux) levde om en hel del, så jag monterade dit en ZM-47J istället och denna lösning fungerar väldigt bra för honom.

Om du ska överklocka så skulle jag rekomendera någon annan lösning.
Skulle tro att ZM-47J fixar en viss överklockning men ska du pressa brädan till max så misstänker jag att det blir väldigt varmt med ZM-47J.

På A8N-SLI Premium har ASUS bytt ut fläkten mot en passiv kylare som fungerar väldigt bra, vet inte vart man kan få tag på den eller om den ens går att köpa separat, men skulle den finnas att köpa så tycker jag du ska testa en sådan.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Zalman ZM-47J fungerar fint. Se bara till att ha bra luftflöde över den från någon insugsfläkt eller varför inte montera en tyst liten fläkt på den som jag gjort. Det är en 40mm ADDA som blåser i sidled genom Zalmanflänsen.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Hedersmedlem

NB-47J på nforce4 @ 370HTT, mindre än 45C load. Fläkt i närheten som blåser över den (främst som hårddiskkylning men den hjälper chipsetet en del också).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Om du ringer till Asus så skickar dom en ny bättre fläkt utan kostnad. Nforce4 blir tyvärr väldigt varm så jag skulle inte rekommendera att köra utan fläkt.

Permalänk

Ta reda på vilket ställe era sensorer mäter temperaturen på innan ni påstår något om effektiviteten i era lösningar för kylningen av NForce4.

På tex asus a8n-sli dlx så mäts moderkortstemperaturen uppenbarligen på något obestämt ställe på moderkortet, detta gör att man lätt luras att tro att nForce4 chipsetet har tillräcklig kylning fast det kan vara glödhett vid närmare kontroll.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Tror ni missar en liten grej. Om nforce4 chippet var så otroligt känsligt för värme, varför har de krängt på en sån liten kass fläkt då?

Jag kör med en Zalman ZM-47J och det funkar finfint.

Som en liten jämförelse kan jag ju nämna att jag tidigare hade ett MSI K7N2 kort med en nordbryggefläkt. Den fläkten hade en rejäl fläns och en ordentlig fläkt som snurrade i ca 7000 rpm. Jag bytte ut den mot en Zalman ZM-47j och märkte en tempsänkning på ca 10 grader på nordbryggan.

När jag nu bytte ut nforce4 fläkten på mitt MSI K8n-neo3 så jämförde jag de två fläktarna från MSi korten och den från K7N2:t var rejält mycket mer tilltagen.

Påstår ni då att en fläkt & fläns, kassare än den från mitt K7N2 som kyldes 10 grader efter bytet till en Zalman, skulle kyla bättre än en passiv Zalman?

Jag får inte det att gå ihop.

Jag vet också att det inte finns någon tempsensor för nordbryggan utan går mer på känn. Min Zalman blir väldigt varm, varmare än vad orignalflänsen blev. Men jag ser det bara som ett tecken på att den leder ut värmen bättre.

Ska man klocka så är ju inte en fläkt som kyler nforce4-chippet en dålig ide, men den som sitter original är inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankenstein
Ta reda på vilket ställe era sensorer mäter temperaturen på innan ni påstår något om effektiviteten i era lösningar för kylningen av NForce4.

På tex asus a8n-sli dlx så mäts moderkortstemperaturen uppenbarligen på något obestämt ställe på moderkortet, detta gör att man lätt luras att tro att nForce4 chipsetet har tillräcklig kylning fast det kan vara glödhett vid närmare kontroll.

Mjo, men förklara då att temperaturmätaren som heter "chipset" i programmet ändras beroende på vad man har för kylning på nForce4-chippet?
Dessutom så kan man känna på den med fingrarna och inse att det stämmer.

Jag förstår inte varför det är så svårt att tro på. En 1cm hög kylfläns med en fläkt på 40mm, jämfört med en ~5cm hög kylfläns med en 120mm-fläkt på lågt varv, varför skulle den senare kyla så jäkla dåligt?
Självklart så kyler det bättre, och låter i princip ingenting (en 26dB-fläkt på 5 volt).

Visa signatur

Permalänk

Jag har tänkt köpa ett Asus A8N-E moderkort för 1000 kr på komplett.se. Plus att jag tänkte köpa den passiva Zalman-kylningen. Kommer det vara lagom temp, eller måste jag ha en fläkt också?

Permalänk
Medlem

Jag har en tempgivare från en Aerogate II direkt på basen av flänsen och den går upp till 43 grader under last.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

ZALMANS PASSIVA KYLNING FÖR NORDBRYGGA KYLER BÄTTRE ÄN STANDARDKYLNINGEN PÅ A8N-korten

Capish?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp

Capish?

Lycka till att få någon som inte testat att tro på det där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förklarade ju precis samma sak. Så svårt kan det väl inte vara att fatta, eller?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Ja ringde asus och dom sa att jag var tvungen att montera av fläkten å skicka den till dom å sedan får jag en ny, han var en dansk som talade otroligt dålig engelska så ja kunde knappt höra vad han sa. Så adressen jag fick av honom är bara olika bokstäver i mina öron... ja testar en zalman Zalman NB47J . Den var inte för dyr häller! Tackar

Permalänk

Äger snart ett SLI-deluxe...

Är det bara att ringa så får man en fläkt gratis, eller måste man pröjsa en massa så det ändå lönar sig att köpa på annat håll?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att bli galen på den där fläkten. Har haft ett A8N-SLI sedan i april och den har varit jobbig hela tiden. Inte nog med att den har VÄLDIGT lätt för att bli obalanserad och därmed låta förjävligt, så låter den också en hel del då den går "normalt" iom att den är så högvarvad.

Att få en ny fläkt gratis av ASUS vore förstås trevligt, men om man måste skicka in den gamla och därmed kan få vara utan fläkt i över en vecka innan man får den nya så vet jag inte om det är värt det.

Kanske är en bättre idé att beställa en sådan där Zalman-kylare då. Är det krångligt att byta ut fläkten mot en sådan eller är det bara att skruva loss fläkten och skruva fast flänsen?

Permalänk
Medlem

Det som kan vara jobbigt med att byta till zalmans passiva (har gjort det på tre moderkort) är att man i de flesta fall måste ta loss moderkortet så att man kommer åt baksidan av moderkortet, eftersom orginalkylningen sitter fast med sprintar som vecklar ut sig på baksidan (det gör zalmanskylare också) så man måste komma åt och kunna trycka ihop dom så att kylaren lossnar. Det andra problemet är väl att få de små armarna i rätt position men det brukar gå rätt så bra bara man tar och skruvar åt lagom hårt så att man kan ta och justera, annars är det inte så mycket problem med att sätta på passiv kylning dock ska man ju givetvis se till så att flänsen inte kommer att störa till exempel cpu-kylningen eller nåt liknande eftersom den är rättså hög.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgul
Kanske är en bättre idé att beställa en sådan där Zalman-kylare då. Är det krångligt att byta ut fläkten mot en sådan eller är det bara att skruva loss fläkten och skruva fast flänsen?

Inte speciellt, tar en 30 minuter kanske.

Permalänk

vad är normal temp på nforce4 chipsetet?

Permalänk

Satte i en Zalman NB47J igår, datorn började skrika och efter ett par sekunder lät den som en ambulans. Skärmen verkar inte svara heller. Någon som vet vad felet är?

Permalänk
Medlem

Om man, liksom mig, föredrar aktiv kylning på chipset:et men även vill ha det tyst så har thermalright en kylare som är mycket bra.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40296

Denna tillsammans med en tyst papst 40mm-fläkt ger ett mycket trevligt slutresultat. Kan sitta lite trångt på vissa moderkort pga fläktfästena. Delta-fläkten som följer med är dock allt annat än tyst såvida man inte har ett moderkort som kan regulera chipset-fläkten

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av attackdykare
Satte i en Zalman NB47J igår, datorn började skrika och efter ett par sekunder lät den som en ambulans. Skärmen verkar inte svara heller. Någon som vet vad felet är?

Tja, antingen har du monterat flänsen felaktigt så den inte ligger an plant mot nForcechipet eller så har det blivit något annat fel när du grejade.

Permalänk

Har ett EP-8RDA3+ moderkort.

Tvättade inte av limmet riktigt noga från den förra fläkten, kan det påverka? Måste den ligga exakt rätt över nordbryggan?

Och varför påverkas skärmen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo just det, stäng av kontrollen av "Chip fan" i BIOS också.

Ang. ingen videosignal så kanske nForcechipet eller grafikkortet har skadats på något sätt.

Permalänk

Ok tack, blir lite svårt dock när jag inte ens får komma in i BIOS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok tack, blir lite svårt dock när jag inte ens får komma in i BIOS

Har du tryckt i grafikkortet ordentligt i sockeln? Hur exakt låter felsignalen?

Clearat CMOS?