Permalänk
Medlem

Men trådskaparen kan inte du fråga dom vad som gör det bättre då? varför ska BT krypteras?

Permalänk
Medlem

Enligt en artikel jag läste får man gångra siffran 750 000 med 5 då alla inte har bredband, eller man delar på familjens lina laddar folk ner till andra hur mkt som helst. Nästan 4 miljoner använder copyrightskyddat material.

Felet med alltihop är att de räknar 10 kr förlust för varje nedladdat låt, grejen är att jag aldrig skulle köpt det annars ändå, så de går inte minus på mig, tvärtom, jag kanske istället köper mer av en artist eftersom jag fått upp ögonen för den sedan jag lyssnat på mp3 av en okänd artist.

För tänk själva, hur ofta går man in på en skivbutik och tar första bästa skiva och köper. Du köper bara sådant du klassar som prisvärt.

med 1 bra låt av 20 är det inte värt 250 kr, därför köper jag inte skivan
jag laddar ner den i taskigt mp3 kvalitet, gillar jag den jättemycket kanske jag köper den då jag vill ha låtarna i bra kvalitet

Dock är skivorna sällan så bra, och de mesta jag lyssnar på är klassiska gamla låtar från 60, 70, 80 och 90-tal som är otroligt mixat, man kan inte köpa dem på en samlingscd, utan måste köpa dem på vanliga skivor från den tiden, dvs 150-250 för varje låt...

Orimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Orimligt.

Helt klart är det orimligt att räkna varje nerladdad låt som en förlust, men hur tycker du att man ska räkna? Eftersom människors köpvanor är så drastiskt olika blir det ju svårt att göra någon uppskattning av att folk köper si eller så mycket fler/färre skivor p.g.a. fildelning.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke2k
Men trådskaparen kan inte du fråga dom vad som gör det bättre då? varför ska BT krypteras?

ISPerna kommer inte att kunna trafficshapa på samma sätt då de inte har en aning om vad paketen innehåller. Sen om det är en fördel eller nackdel kan diskuteras.

Permalänk
Medlem

Tja azureus har ju numera stöd för TOR det är ju alltid något.

Citat:

Tor network take a random pathway through several servers that cover your tracks so no observer at any single point can tell where the data came from or where it's going. This makes it hard for recipients, observers, and even the onion routers themselves to figure out who and where you are. Tor's technology aims to provide Internet users with protection against "traffic analysis," a form of network surveillance that threatens personal anonymity and privacy, confidential business activities and relationships, and state security.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Edit: Eller inte ens det, BT-paket har inga speciella headers om jag minns fel så det går bara att identifiera genom portarna som används.

Den kostnaden ISPerna hade behövt lägga ner för att göra en paketanalyserande trafficshaping på BT är nog dyrare än den bandbredd det tar...

(om jag förstått det rätt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Tja azureus har ju numera stöd för TOR det är ju alltid något.

Mmm, och Tor är redan segt nog utan att en massa BT-tomtar ska sitta och förstöra. Tor-utvecklarna (och Azureus-utvecklarna också kanske?) säger att man inte ska köra BT genom Tor.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Edit: Eller inte ens det, BT-paket har inga speciella headers om jag minns fel så det går bara att identifiera genom portarna som används.

Min ISP shapar både BT och DC, oavsett port. Har sett väldigt smart progamvara för sånt, kommer inte ihåg var dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Min ISP shapar både BT och DC, oavsett port. Har sett väldigt smart progamvara för sånt, kommer inte ihåg var dock.

Hmm, jaha, då måste jag missförstått, för BT paketen har jag fått för mig är svåra att urskilja från andra.
Har du någon utförligare förklaring på hur det går till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Mmm, och Tor är redan segt nog utan att en massa BT-tomtar ska sitta och förstöra. Tor-utvecklarna (och Azureus-utvecklarna också kanske?) säger att man inte ska köra BT genom Tor.

Tja jag vet faktiskt inte om man ska köra BT igenom TOR då jag inte använder det. Såg att det fanns som en standard (ifrån början) i Azureus bara.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hmm, jaha, då måste jag missförstått, för BT paketen har jag fått för mig är svåra att urskilja från andra.
Har du någon utförligare förklaring på hur det går till?

"Ge allt vi inte känner igen lägsta prioritet" ?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hmm, jaha, då måste jag missförstått, för BT paketen har jag fått för mig är svåra att urskilja från andra.
Har du någon utförligare förklaring på hur det går till?

Det finns en hel del programvara som klarar att shapa på application-lagret (så kallad layer 7 filtering) och som säger sig klara P2P-trafik. Huruvida dessa klarar BT eller inte vet jag ej. Men det kan också vara löst så som Xaanin säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
"Ge allt vi inte känner igen lägsta prioritet" ?

he, kanske...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Det finns en hel del programvara som klarar att shapa på application-lagret (så kallad layer 7 filtering) och som säger sig klara P2P-trafik. Huruvida dessa klarar BT eller inte vet jag ej. Men det kan också vara löst så som Xaanin säger.

Jo, men hur känner den igen paketen och går det smärtfritt på dom trafikmängder det ganska enkelt blir?

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden..
Hur går antipiratbyrån till väga när dom letar upp personer?
Sitter dom med en vanlig dc klient och kollar runt, eller har dom något annat?

Permalänk

Jupp. Det är precis vad de gör. Eller snarae gjorde. De ligger nog ganska lågt just nu. Men de använde förut ett program som loggade IP nummer. När de fick en koppling mellan IPet och personen bakom annmälde de honom/henne.

Visa signatur

/TheHooligan - Holmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheHooligan
Jupp. Det är precis vad de gör. Eller snarae gjorde. De ligger nog ganska lågt just nu. Men de använde förut ett program som loggade IP nummer. När de fick en koppling mellan IPet och personen bakom annmälde de honom/henne.

Okej, men då borde man väl sitta hyfsat säker på en privat rar-hub med 100gb min share?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det spelar ju ingen roll om filerna eller trafiken krypteras peers måste ju veta IP:n till andra peers för att kunna ladda ner / upp alls, och torrentfilerna själva brukar ju vara väldigt informativa med vad det är man kan ladda ner. Prova att gå till torget och ropa att du vill köpa knark. Om du hittar någon som säljer det börjar du prata rövarspråket. Hjälper inte så värst mycket... Det enda ett krypterat BT kan vara bra till är att försvåra traffic-shaping eller liknande.

Edit: Eller inte ens det, BT-paket har inga speciella headers om jag minns fel så det går bara att identifiera genom portarna som används.

No. Time Source Destination Protocol Info 285 23.717832 192.168.1.3 67.169.96.2 BitTorrent BitTorrent Handshake Frame 285 (122 bytes on wire, 122 bytes captured) Ethernet II, Src: 00:50:da:41:48:eb, Dst: 00:13:10:06:68:0b Internet Protocol, Src Addr: 192.168.1.3 (192.168.1.3), Dst Addr: 67.169.96.2 (67.169.96.2) Transmission Control Protocol, Src Port: 1462 (1462), Dst Port: 6881 (6881), Seq: 1, Ack: 1, Len: 68 BitTorrent Protocol Name Length: 19 Protocol Name: BitTorrent protocol Reserved Extension Bytes: 8000000000000000 SHA1 Hash of info dictionary: 9229EFFC79E73E89670E40DA1D0AE073540EDA57 Peer ID: 2D415A323330342D5A3356547453704864394F6D 0000 00 13 10 06 68 0b 00 50 da 41 48 eb 08 00 45 00 ....h..P.AH...E. 0010 00 6c 92 8a 40 00 80 06 02 ab c0 a8 01 03 43 a9 .l..@.........C. 0020 60 02 05 b6 1a e1 43 81 94 5b ec 3f f6 3c 50 18 `.....C..[.?.<P. 0030 ff ff 65 b5 00 00 13 42 69 74 54 6f 72 72 65 6e ..e....BitTorren 0040 74 20 70 72 6f 74 6f 63 6f 6c 80 00 00 00 00 00 t protocol...... 0050 00 00 92 29 ef fc 79 e7 3e 89 67 0e 40 da 1d 0a ...)..y.>.g.@... 0060 e0 73 54 0e da 57 2d 41 5a 32 33 30 34 2d 5a 33 .sT..W-AZ2304-Z3 0070 56 54 74 53 70 48 64 39 4f 6d VTtSpHd9Om

ett bt handshake paket fångat med ethereal, kan inte vara några problem att känna igen det

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Tycker allt sånt här är otroligt lustigt, skulle dom
1. Sänka priserna
2. Lansera globalt/öka tillängligheten
3. Sluta tro att deras sätt är bäst, ex "alla gillar ju att gå på bio".
-så skulle antagligen nerladdningen minska, tid är pengar alltså vill ingen vänta på något dom kan få direkt.
Hade själv aldrig hört talas om animen "Berserk" förrens en polare laddade ner den av misstag, idag äger jag boxen eftersom den nu (drygt 3år senare) går att köpa i sverige (import från USA). En stor undersökning visade att låtar/filmer har en direkt anknytning mellan nerladdning och och säljantal (så stort att det inte enbart beror på populäritet). Dvs, ju större nerladdnings antal, ju större försäljnings siffror. Den undersökningen glömdes väldigt snabbt bort, trots att den var väldigt seriöst utförd av en oberoende forskargrupp.

Såg någon förövrigt debatten på 1:an (drygt halvår sedan) angående nerladdning, där en herre som representerade SF proklamerade att "alla älskar ju att gå på bio", alltså gör inte SF något fel. Han hävdade också att "så här har det fungerat i alla tider". Alltså, han vet mer om vad jag vill ha, än vad jag själv vet om, att jag vill ha.
På något magiskt vis tycks bolagen ha glömt en av de mest fundamentala grundreglerna som marknaden bygger på, "tillgång och efterfrågan". Säljer dom något jag inte vill ha köper jag det inte. Säljer dom något som är skräp, köper jag det inte. Säljer dom något till hutlöst pris, köper jag det inte. Simple as that

Permalänk
Medlem

ante84, jag vill inte leka polis eller så men så att du inte får problem med din ISP så vill jag ge dig rådet att fråga din internetleverantör (förutsatt att det är från internet du har fått paketet) om de tillåter packetsniffing som det heter. Själv läste jag en kurs i kommunikationssystem och skulle använda ethereal och fick då reda på att de flesta leverantörer inte tillåter packetsniffing.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ok. Tillåter TELIA det lr kommer du inte ihåg?

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

det jag vet är att "många" inte tillåter det och att Glocalnet (som är min ISP) inte tillåter det då jag ringde och frågade. Vill du veta om din specifika operatör så får du ringa till dem och fråga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
ante84, jag vill inte leka polis eller så men så att du inte får problem med din ISP så vill jag ge dig rådet att fråga din internetleverantör (förutsatt att det är från internet du har fått paketet) om de tillåter packetsniffing som det heter. Själv läste jag en kurs i kommunikationssystem och skulle använda ethereal och fick då reda på att de flesta leverantörer inte tillåter packetsniffing.

haha, så han får inte ens kolla vad han får för paket till sin dator? självklart får man det..

Permalänk
Medlem

precis, och det är inte precis så att dom kan göra ett skit åt det om dom skulle vilja

Visa signatur

flippy @ Quakenet