USEL service hos KOMPLETT (RMA av XFX 6800GT AGP)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
du har 14 dagars ångertid eller vad man ska säga men tror inte det gäller när varan är öppnad och använd. Så vidare de inte har öppet köp som tex elgiganten, Siba. i vissa fall erbjuder jue även nätbutiker öppet köp.

Du ska inte tro i en så pass allvarlig sak som det här när det slängs stora jordklumpar på en butik, det är en butiks anseende som kan gå åt skogen om vi "gissar" oss till saker. ta dig i alla fall tiden att se om butiken i sig har öppet köp eller liknande.

* edit: Du har testat grafikkortet och nämnt det för butiken så dom vet att förpackningen är bruten. Därmed har du kasserat din rätt till ångrat köp (såvidare dom inte drar nån ordentlig goodwill).

Kan du ge information om vad det är för problem du upplever vid dualview? Hur gör du för att få det, upplevs det direkt eller efter en stund? Vore roligt att få se din felrapportering som komplett har felsökt kortet efter.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

det där med ångrat köp när man brutit förpackningen e konstigt.
Jag fick 2 minne, provade dom, var olika rev, ringde o prata(blev dumförklarad) ringde , ringde , ringde , och efter några till så gav dom upp o ja fick pengarna tillbaka..

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Du ska inte tro i en så pass allvarlig sak som det här när det slängs stora jordklumpar på en butik, det är en butiks anseende som kan gå åt skogen om vi "gissar" oss till saker. ta dig i alla fall tiden att se om butiken i sig har öppet köp eller liknande.

* edit: Du har testat grafikkortet och nämnt det för butiken så dom vet att förpackningen är bruten. Därmed har du kasserat din rätt till ångrat köp (såvidare dom inte drar nån ordentlig goodwill).

Kan du ge information om vad det är för problem du upplever vid dualview? Hur gör du för att få det, upplevs det direkt eller efter en stund? Vore roligt att få se din felrapportering som komplett har felsökt kortet efter.

För det FÖRSTA:
Det fanns INGEN ANTISTATPÅSE, NADA! ENDAST plastlåda som går att öppna och stänga UTAN att man bryter några plomberingar! Den som har sett en plastlåda som Seagate använder för sina hårddiskar vet vad jag talar om...

För det ANDRA:
ALLA saker som kommer med graffet är INTAKTA (plastpåsar, CD-skivor, etc.)! Produkten är endast TESTKÖRD i 2-3 timmar och efter det la jag tillbaks den i kartongen precis som det var från början. Dagen efter var produkten skickad tillbaka till komplett.

Herregud, det är inte så att jag har använt kortet i 30 dagar och sen vill ångra köpet!

Jag vill(e) ångra köpet för att dualview INTE FUNGERAR hos mig. Med andra ord är jag tom beredd att komplett DRAR IFRÅN 20-30% av inköpspriset för produkten innan de återbetalar pengarna om det är nu så att de inte anser att varan är i samma skick som innan. Då kan de sälja det som demo/returvara utan att förlora på det, för jag har verkligen INGEN ANVÄNDNING av XFX kortet!

För det TREDJE:
Jag använder ALLTID ANTISTATBAND då jag handskas med datorkomponenter. Sedan anser jag mig vara ganska kunnig inom datorer och programvara då jag har en högskoleingenjörsexamen i datorteknik och är väldigt intresserad av datorer.

För ÖVRIGT:
Så fort man aktiverar dualview eller clonemode så blir det störningar på TFT:n (Sony X73). Alltså börjar bilden på TFT:n att skaka fram och tilbaka och det kommer en massa störningslinjer. Det händer även att bilden försvinner en liten stund. Så fort man stänger av dulaview så fungerar kortet som det ska.

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma. Köpte ett Geforce 6800GT av Komplett. Efter några veckor börjar det välkylda kortet visa grafikartefakter, och mina 3Dmarks sjunker från 13000 till 8-9000. Testar det på olika system, och kortet uppvisar sämre prestanda överallt. Skickar in det med en felbeskrivning som tydligt säger två saker : 1. sämre prestanda 2. artefakter.

Efter 10 dagar får jag ett mejl:

> Fel ej konstaterats. Varan återsändes.
> Tester utförda:
> Installerat drivrutiner - OK
> 3DMark 03 10 loops - OK
> 3DMark 05 5 loops - OK
> Battlefield2 30min - OK
> Far Cry 30 min - OK
> Half-Life 2 30 min - OK
> FableMark 30 min - OK
> VillageMark (OpenGL) 30 min - OK
> Drivrutin använd: 77.72

Ringer och frågar om de har testat kortet för prestanda, eller bara om det funkar. Killen säger att dom INTE kollade prestandan på kortet, eftersom jag "inte utförligt skrivit att jag fått färre 3D-marks" (är inte det underförstått om man skriver sämre prestanda?).

Kortet skickas tebax, samma fel som förut, de vill ha pengar för frakt och felsökning.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till konsument - butiksguiden*

Permalänk
Medlem
Citat:

Att man ska ha förbrukat sin ångerrätt när man har brutit förpakningnen är, om jag har tolkat lagen rätt, helt fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av http://rixlex.riksdagen.se

Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal...

...
17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan
eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten.

Enligt min mening är det ytterst svårt att undersöka ett grafikkort utan att bryta förpackningen, själv anser jag att det även är nödvändigt att koppla in kortet i en dator för att undersöka det ordentligt. Det är därför inte "ordentlig goodwill" att ta tilbaka kortet, det är svensk lag. Detta gäller naturligtvis endast om det är den brutna förpackningen som är anledningen till att returen inte godtas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kompletts Ångringspolicy
*Tänk på att en produkt som ni vill ångra köpet på ska befinna sig i samma skick som varan gjorde vid ankomst till er. Detta gäller även eventuella manualer, påsar mm. Produkter som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad på 200kr exkl. moms utan undantag. Komponenter som skyddas med en teknisk plombering måste ha en intakt sådan för att ångrat köp ska medges (Detta innebär att t.ex. ett minne eller grafikkort där den antistatiska påsen varit öppnad, inte går att returnera till oss för ångrat köp)

Detta är en friskrivning som inte har någon verkan, jag citerar från samma lag som tidigare:

Citat:

...
8 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i
denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot
denne, om inte annat anges i lagen.

Den bit av lagen som Komplett möjligtvis skulle kunna hänga upp sin policy att inte godta returer vid bruten förpackning är biten om undantag:

Citat:

...
14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om
avtalet gäller...

...
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,

Punkt 3 är den punkt som Komplett antagligen har lättast att visa på vid om deras Ångringspolicy skulle ifrågasättas. Detta eftersom ett grafikkort lätt försämras vid öppning av antistatpåsen. Dock så förandras ju inte grafikkortet fort utan det är snarare felaktigt handhavande av kortet som orsakar eventuella problem. Därför tror jag det skulle vara svårt att hävda att ett grafikkort skulle vara en sådan produkt.

Punkt 4 är den punkt som mest liknar Kompletts formulering. Här framgår det dock väldigt tydligt vilka produktgrupper undantaget häller. Och inegn hårdvara av något slag finns med under denna punkt. Denna punkt finns där för att hindra koppiering av data samt stöld av serial keys.

Av detta kan vi dra slutsatsen att plombering av hårdvara är ett begrepp som inte finns, och därför inte går att använda för att friskriva sig från distansavtalslagen. Kort sakt är det, om jag har tolkat lagen rätt, helt okej att köpa en produkt, öppna den, testa den och ändå returnera den.

Som avslutning av detta inlägg vill jag klargöra att detta är helt och hållet min tolkning av lagen samt att jag varken har utbildning eller djupare kunskap i området. Om någon som är mera påläst på ämnet och ser några fel i min tolkning får han/hon gärna framföra sin kritik.

/OlaJoh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olajoh

citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Att man ska ha förbrukat sin ångerrätt när man har brutit förpakningnen är, om jag har tolkat lagen rätt, helt fel.

citat:

...
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som

Enligt min mening är det ytterst svårt att undersöka ett grafikkort utan att bryta förpackningen, själv anser jag att det även är nödvändigt att koppla in kortet i en dator för att undersöka det ordentligt. Det är därför inte "ordentlig goodwill" att ta tilbaka kortet, det är svensk lag. Detta gäller naturligtvis endast om det är den brutna förpackningen som är anledningen till att returen inte godtas.

citat:
Ursprungligen inskrivet av Kompletts Ångringspolicy
*Tänk på att en produkt som ni vill ångra köpet på ska befinna sig i samma skick som varan gjorde vid ankomst till er. Detta gäller även eventuella manualer, påsar mm. Produkter som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad på 200kr exkl. moms utan undantag. Komponenter som skyddas med en teknisk plombering måste ha en intakt sådan för att ångrat köp ska medges (Detta innebär att t.ex. ett minne eller grafikkort där den antistatiska påsen varit öppnad, inte går att returnera till oss för ångrat köp)

Detta är en friskrivning som inte har någon verkan, jag citerar från samma lag som tidigare:

citat:

...
8 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i
denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot
denne, om inte annat anges i lagen.

Den bit av lagen som Komplett möjligtvis skulle kunna hänga upp sin policy att inte godta returer vid bruten förpackning är biten om undantag:

citat:

...
14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om
avtalet gäller...

...
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,

Punkt 3 är den punkt som Komplett antagligen har lättast att visa på vid om deras Ångringspolicy skulle ifrågasättas. Detta eftersom ett grafikkort lätt försämras vid öppning av antistatpåsen. Dock så förandras ju inte grafikkortet fort utan det är snarare felaktigt handhavande av kortet som orsakar eventuella problem. Därför tror jag det skulle vara svårt att hävda att ett grafikkort skulle vara en sådan produkt.

Punkt 4 är den punkt som mest liknar Kompletts formulering. Här framgår det dock väldigt tydligt vilka produktgrupper undantaget häller. Och inegn hårdvara av något slag finns med under denna punkt. Denna punkt finns där för att hindra koppiering av data samt stöld av serial keys.

Av detta kan vi dra slutsatsen att plombering av hårdvara är ett begrepp som inte finns, och därför inte går att använda för att friskriva sig från distansavtalslagen. Kort sakt är det, om jag har tolkat lagen rätt, helt okej att köpa en produkt, öppna den, testa den och ändå returnera den.

Som avslutning av detta inlägg vill jag klargöra att detta är helt och hållet min tolkning av lagen samt att jag varken har utbildning eller djupare kunskap i området. Om någon som är mera påläst på ämnet och ser några fel i min tolkning får han/hon gärna framföra sin kritik.

/OlaJoh

Ångerrätten gäller bara om varan hålls i väsentligen oförändrat skick, dvs testa och hantera klassas inte som oförändrat skick. Butiken har ju ingen aning om hur kunden hanterat varan efter att den tagits ur förpackningen. DVS kunden kan ha elchockat varan mha 230V från ett vägguttag eller varit otroligt försiktig, antistatarmband, speciellt golv/kläder mm.

OM den antistatiska påsen/plombering av något slag öppnats så är ju inte varan i väsentligen oförändrat skick, se ovan.

Hårdvara till datorer är något som i allra högsta grad åldras/föråldras snabbt, så punkt 3 skulle mycket väl kunna gälla för denna produkt. Grafikkortet förändras visst vid (felaktigt) handhavande och borde därmed falla under kategori 3.

Sen så är det ju faktiskt så att den plastlåda som kortet låg i kan räknas som plombering likvärdig med antistatpåse och därmed gäller samma sak. Den har ett sorts klicklåsning som gör att den inte öppnas, därmed borde det väl räknas som plombering.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Ångerrätten gäller bara om varan hålls i väsentligen oförändrat skick, dvs testa och hantera klassas inte som oförändrat skick. Butiken har ju ingen aning om hur kunden hanterat varan efter att den tagits ur förpackningen. DVS kunden kan ha elchockat varan mha 230V från ett vägguttag eller varit otroligt försiktig, antistatarmband, speciellt golv/kläder mm.

OM den antistatiska påsen/plombering av något slag öppnats så är ju inte varan i väsentligen oförändrat skick, se ovan.

Detta skulle kunna ha varit sant, men det finns undantag från kravet på att varan ska vara i oförändrat skick. Så återigen citerar jag det jag citerade i förra inlägget.

Citat:

...

Detta är ett citat direkt ur distansavtalslagen. Här står det klart och tydligt att om varan har förstörts eller förändrats på grund av åtgärder som har varit nödvändiga för att undersöka varan så kan man bortse från kravet på att varan ska vara i oförandrat skick. Och att öpnna antistatpåsen är i alldra högsta grad nödvändigt för att göra en fuktionskontroll av t.ex. ett grafikkort. Naturligtvis kan de neka återlämning om de undersöker kortet och kommer fram till att kunden har skadat det på ett sätt som med största sanolikhet inte sker vid kontroll/test av kortet, t.ex. om det är grillat med 220 V. Men själva öppnandet kan inte i sig vara anledning till en nekad återlämning, det står nämligen rakt ut i lagen och det kan inte Komplett på något sätt kringå.

Kort sagt, kortet är inte i oförändrat skick när förpackningen är bruten men man har lagstadgad rätt till retur trots det.

Citat:

Hårdvara till datorer är något som i allra högsta grad åldras/föråldras snabbt, så punkt 3 skulle mycket väl kunna gälla för denna produkt. Grafikkortet förändras visst vid (felaktigt) handhavande och borde därmed falla under kategori 3.

Sen så är det ju faktiskt så att den plastlåda som kortet låg i kan räknas som plombering likvärdig med antistatpåse och därmed gäller samma sak. Den har ett sorts klicklåsning som gör att den inte öppnas, därmed borde det väl räknas som plombering.

Vad som faller innom ramen för att försämras/bli gammalt fort är otydligt, men jag skulle gissa att det rör sig om betygligt snabbare försämring. Ett grafikkort i sig försämras ju inte märkbart under de 14 dagarna som ångerrätten är. Det enda som egentligen förändras märkbart på ett grafikkort, förutsatt att det hanteras korrekt, är fläkten i kylningen. Men inte heller den hinner förändras märkbart på 14 dar. De varor som jag tror faller in under denna punkt är färskvaror som t.ex. frukt, kött och torris. Dessa är varor som man lätt kan märka skillnad på om de är nya eller två veckor gamla. Min gissning (ska se om jag orkar kolla upp den sen) är att snabb försämning/föråldring är om en varorna förändras så att den inte går att sälja som samma sak efter de 14 dagarna. I det ingår det naturligtvis att varorna hanteras korrekt, t.ex. att grönsakerna ligger i kylen och att grafikkortet inte utsätts för ESD-chocker.

Jag kan hålla med dig om att en plastlåda är precis lika duglig plombering som en esd-påse. Dock så har man rätt att bryta blomberingen för att kontrollera kortet och därmed spelar det ingen roll om det är plombering eller inte.

/OlaJoh

Permalänk
Medlem

Men vad är då nödvändiga åtgärder för att funktionstesta hårdvaran, det är nog här det är störst utrymme för olika tolkningar. Komplett har en tolkning, kunden en annan.

Vi vet ju inte vilka kriterier som komplett/datorbutiken/<vilken datorbutik som helst> bedömmer detta efter. Tror inte komplett gör tolkningen pga öppnad plombering, tror dem har andra skäl än det till att neka återköp av varan.

"Kort sagt, kortet är inte i oförändrat skick när förpackningen är bruten men man har lagstadgad rätt till retur trots det."

Då är vi överens om den saken.

"Vad som faller innom ramen för att försämras/bli gammalt fort är otydligt, men jag skulle gissa att det rör sig om betygligt snabbare försämring. Ett grafikkort i sig försämras ju inte märkbart under de 14 dagarna som ångerrätten är. Det enda som egentligen förändras märkbart på ett grafikkort, förutsatt att det hanteras korrekt, är fläkten i kylningen. Men inte heller den hinner förändras märkbart på 14 dar. Min gissning (ska se om jag orkar kolla upp den sen) är att snabb försämning/föråldring är om en varorna förändras så att den inte går att sälja som samma sak efter de 14 dagarna. I det ingår det naturligtvis att varorna hanteras korrekt, t.ex. att grönsakerna ligger i kylen och att grafikkortet inte utsätts för ESD-chocker."

Du kan ju ha köpt dubbla 6800ultra för t.ex. en vecka sedan, vad hände när 7800gtx lanserades? Bättre prestanda till bättre pris + att man får en ledig plats för ytterligare kort i framtiden. 6800U går ju inte sälja som "marknadens ledande kort" mera, är inte det samma sak.

Varan fungerade med dualview/clonemode hos dem. Alltså räknas det som ett fungerande kort. Sen att det inte fungerar hos dig är ju ett kompatibilitetsproblem som man kan bortse ifrån ifall den stora massan har fungerande kort. TruePower 380W är ju inget toppnätaggregat i dagens läge. Dagens produkter drar en större del av strömmen från 12Vs railen och där har TruePower-serien en svag punkt, då de är undermåliga på den punkten.

Spelar ingen roll om sakerna som följer med kortet inte är använda eller inte, det är inte dem returen handlar om.

***Har en egen erfarenhet, dock inte från komplett, där jag fått TRE eller om det var FYRA trasiga MP3spelare, samma fel på allihop. Dem sa prova annat batteri, andra låtar mm. Det slutade med pengarna tillbaka efter en otrolig tid. Den stängdes av slumpmässigt bara, vilken låt som spelades hade ingen betydelse mm. Begärde återköp efter att jag fått tillbaka den andra gången, trots det så envisades de med att skicka ytterligare spelare till mig. ***

Nog gnällt på dig, tror du råkade ut för något undantag när personen var otrevlig, i alla mina kontakter med support/rma så har komplett varit trevliga. Undantag finns säkert, dem är inte annat än mäniskor.;)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@olajoh:

Tack så jätte mycket för den utmärkta informationen! Nu har man lite mer kött på benet då man kontaktar den trevliga komplett supporten.

@Henrik21:

Ja, jag har grillat kortet med 220V. Därefter tillsatte jag lite ketchup och senap på den. Sen slängde jag ut den genom fönstret från 12:e våningen. Väl nere på gatan körde jag över kortet med en tung lastbil ett antal gånger.
Jag menar, ska man RMA:a så ska man RMA:a ordentligt....:)

PS Ja, så fort man aktiverar dualview (och har inga program igång förutom windows) så drar 6800GT maxeffekt! Det räcker att man aktiverar dualview och flyttar på muspekaren så drar kortet mer ström än när man har singel skärm och spelar BF2, DOOM 3 eller HL2.
Give me a break...börjar tro att du jobbar på komplett....DS

Permalänk
Medlem

1: Vem vill köpa ett kort som kreti och pleti varit och nallat på?

2: Varför måste man "testköra" en vara? Tar man inte reda på produktens prestanda innan man köper?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det brukar alltid bli lite strul med returer om man handlar via internet, höll själv på och returnerade några UPS'er som inte höll måttet. Jag har för mig det tog nästan 2 månader innan jag fick byta till UPS av annat märke.
Själv har jag nästan dubbla uppsättningar av alla datorprylar så för mig är det ingen panik om något går sönder. Jag tycker helt klart fördelarna med lägre pris och större utbud är överväger nackdelarna med lite sämre service jämfört med den lokala butiken. Det är inte heller säkert att man får så jättebra service i en vanlig butik.
Om det verkligen är fel på ditt grafikkort får du väl skicka in det igen och få ersättning för fraktkostnaden har dom dessutom lovat dig att få återköp borde dom stå för detta om du har det skriftligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vad är då nödvändiga åtgärder för att funktionstesta hårdvaran, det är nog här det är störst utrymme för olika tolkningar. Komplett har en tolkning, kunden en annan.

Vi vet ju inte vilka kriterier som komplett/datorbutiken/<vilken datorbutik som helst> bedömmer detta efter. Tror inte komplett gör tolkningen pga öppnad plombering, tror dem har andra skäl än det till att neka återköp av varan.

"Kort sagt, kortet är inte i oförändrat skick när förpackningen är bruten men man har lagstadgad rätt till retur trots det."

Då är vi överens om den saken.

Den biten är vi väldigt överens om, tror inte (och hoppas inte) heller att Komplett (eller annan datorbutik med lita klass) nekar bara pga att plomberingen är öppnad.

Citat:

Du kan ju ha köpt dubbla 6800ultra för t.ex. en vecka sedan, vad hände när 7800gtx lanserades? Bättre prestanda till bättre pris + att man får en ledig plats för ytterligare kort i framtiden. 6800U går ju inte sälja som "marknadens ledande kort" mera, är inte det samma sak.

Jag tycker inte att det det är samma sak, varan är ju fortfarande likvärdig med nya varor som säljs nya under samma namn. Detta till skillnad mot (för att ta mitt tidigare exempel) frukt som efter två veckor inte alls ser ut som de som säljs nya (förutsatt att butiken inte säljer rutten frukt). Det som kan hända med ett grafikkort på två veckor, förutsatt att det inte skadas fysiskt på något sätt, är att det blir lite dammigt. Dammet går lätt att blåsa bort med tryckluft och efter det så är grafikkortet i nyskick igen. Och att priset för grafikkort av den sorten har gått ner är i frågan alldeles ovesäntligt (det tas iofs upp i en annan paragraf i lagen). Det är fortfarande värt lika mycket som alla andra likadana grafikkort.

Citat:

Varan fungerade med dualview/clonemode hos dem. Alltså räknas det som ett fungerande kort. Sen att det inte fungerar hos dig är ju ett kompatibilitetsproblem som man kan bortse ifrån ifall den stora massan har fungerande kort. TruePower 380W är ju inget toppnätaggregat i dagens läge. Dagens produkter drar en större del av strömmen från 12Vs railen och där har TruePower-serien en svag punkt, då de är undermåliga på den punkten.

Att varan fungerade i deras tester behöver inte betyda något, det vet jag tyvär av egen erfarenhet. Jag köpte CPU, moderkort och minnen innnan jul och naturligtvis fungerade sakerna inte. Datorn hängde sig på olika ställen under boot, det var helt slumpmässigt och moderkortet klagade på olika saker varje gång. Jag kontaktade Komplett för att se vad de rekomenderade. Först uppdaterade jag, på deras rekomendationer, bios. Det hjälpte inte. Jag testade olika kombinationer av hårdvara utan någon lycka. Det enda jag inte bytte mellan gångerna var CPU, moderkort och minne.

Komplett rekomenderade då att jag skickade in alla tre delarna så att dom kunde kolla på det. De testar (eller påstår att de testar) sakerna och kommer fram till att det inte är något fel och skickar tillbaka sakerna. Efter några fler tester från min sida så kommer jag fram till att sakerna inte alls fungerar nu heller och skickar in dem igen.

Efter ett tag får jag veta att det är minnena som är inkompatibla med moderkortet (skummt att det fungerade förra gången, om det inte gör det nu) och att de ska skicka tillbaka sakerna fast med andra minnen. Här säger de att de har testat sakerna och att allt fungerar med de nya minnena. Men det fungerar inte (samma fel som innan).

Det blir en retur till och nu tar de tag i saken och kommer på något sätt fram till att det trots allt är fel på moderkortet och byter ut det. Trots att det har fungerat två gånger tidigare, märkligt. Då funkar allt helt plötsligt. Skulle nästan kunna slå vad om att de gamla minnena hade fungerat med det nya moderkortet.

Då kan man ganska lätt dra slutsatsen att de inte kan ha testat och fått sakerna att fungera första vändan, andra vändan kommer dom fram till att samma saker inte fungerar och kommer fram till att det är minnena som är inkompatibla, sedan bestämmer dom sig antagligen för att det funkar med andra minnen. Sen helt plötsligt vid nästa retur fungerar helt plötsligt inte sakerna (vilket de inte heller gjorde när dom skickade iväg sakerna, men det vet dom ju inte för dom testade ju inte då). Felet kan inte heller ha uppkommit under vägen eftersom de, när de väl hittade ett fel, hittade samma fel som jag.

Nu kommer vi i alla fall till poängen: Att de säger att de har testat sakerna och att det funkar behöver bevisligen inte betyda något alls.

Nu vill jag dock framhäva att detta inte är något försök att smutskasta komplett, jag är trots alla dessa returer och stundtals felaktig behandling av ärendet nöjd med kompletts support. Detta för att de hela tiden var serviceinriktade och försökte lösa problemen. Troligtvis var det bara någon svag länk i kompletts trevliga servicekedja som fick ha hand om testerna av mina saker. Jag har fullt förtroende för komplett och tänker fortsätta att handla där.

/OlaJoh

Permalänk
Medlem

Köpte en minnessticka för ett tag sen från komplett som funkade, sådär... Körde Memtest och fick över 6500 eller 65000 errors Testade dessutom på flera datorer... Skickade in på RMA och nån vecka senare fick jag tillbaka ett paket och i fanns ett meddelande att "Fel ej konstaterat"?! Bleb lite orolig men de hade bytt stickan iaf till ett nytt och det funkade klockis... Sjysst att de bytte iaf men jag är lite skeptisk till deras serviceavdelning... Men angående 40 dagar innan betalning, tydligen så är ju han som är ansvarig för återbetalningarna på semester så det förklarar 30 dagar... Och sen är sen får de nog in lite claims så man ska ju inte inbilla sig att man är ensam i världen om att få service Lite hänsyn till semsterar får man nog ta...

Permalänk
Medlem

Att påstå att kortet skulle försämras av att det kommit nya modeller känns orimligt. Kortet presterar ju precis likadant för det.

Dock ska man ju ha rätt att ångra köpet oavsett om varan fungerar eller inte (förutsatt att man inte förbrukat sin ångerrätt). Och jag tycker åtminstone att det låter som att du borde haft möjlighet att ångra köpet.

Jag tycker att det låter ju som att det ställde till saker och ting var att du först returnerade kortet för att det var defekt (för att få det utbytt) och sedan meddelade att du istället ville ångra köpet. Av allt att döma fortsatte ärendet att behandlas som en retur av defekt vara, inte som ångrat köp. Om detta är en brist i Kompletts system eller om det är någon på Komplett som gjort fel kan vi bara spekulera i.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Här ska bli spännade att se hur mina två RMA som skall skickas in om några dar blir behandlade... Ett felplock samt ett trasigt modekort... Tumme upp lr tumme ner? Den som lever får se...

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hammarslag
Tror du dom stressar ihjäl sig för en kund inte är nöjd, när de förmodligen har hur många som helst om dagen.

Det är den typen av attetyd som gör att man får ett kasst rykte. Alla kunder skall ha prio 1 hela tiden om man skall ha en respekterad rörelse.

Citat:

deus
De tar helt enkelt RMA-ärendena i tur och ordning oavsett vad det är för fel. Med tanke på hur stort Komplett är så får de säkert i flera hundra RMA-ärenden varje vecka så nej jag tycker inte att det är lång tid med tanke på hur mycket de har att göra.

Då får man väl anställa fler personer då. Det är lamt att skylla på att man inte hinner med. Det kallas att expandera utan att nyanställa och det är bara snålt av företaget.

Som egenföretagare av just Dataprylar så vet jag att distansavtalslagen kan inte tolkas på olika sätt. Det är vi som företagare som torskar. Man MÅSTE enligt lag ta emot en vara som har ångerköpts trots attden är testkörd. Det står klart och tydligt som olajoh sa:

Citat:

olajoh

Detta är inte en tolkningsfråga. Det kan ju inte vara ord mot ord när det är en lag vi snackar om. Skulle detta gå till rätten så skulle komplett förlora. Garanterat.
Dock så kan man försöka att gardera sig som komplett har gjort....många lättlurade personer finns det ju. Men vet du vad du talat om och konfronterar företaget med detta så brukar (måste) de backa.

Permalänk

Vad jag ser så ska ångerrätten funka i 14dagar om man har obruten förpackning. Detta ska skydda kunden mot fel köp, då kan fortfarande produkten säljas för samma pris efter som dom då vet att kortet är ok. Jag ser det inte som ok att bryta en förpackning testköra kortet i ngn dag och sen skicka tillbaka det. Kortet är då beg och inte värt ett dyft. Kortet kan ha på vägen utsatts för esd mm som gör att kortet pajar om flera månader. Esd skador kan komma fram efter flera månader. Sen så att bara blåsa bort dammet från kortet med tryckluft är ju inte rätt det häller. Har kortet hunnit bli utsatt för dam om du bara har "test kört" kortet så måste varan inte ha blivit hanterad som den ska samt att den inte har varit i rätt miljö. Inga elektronik komponenter mår bra av att vara dammiga / var i en dammig miljö. Sen så kan jag förstå dig varför du är sur över att du inte får dina pengar direkt. Har själv varit i samma sits för ngn månad sen fast då gällde det ett annat företag. Sen att det bara finns 1 som kan göra återbtealningar verkar absurt. Sen så är ju alla rma:er i ett data system där dom kan se vart kortet är. Att ändra det från rma till ångerköp kan ofta gå snett för att det blir alltid ngt fel.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så har komplett godkänt ångrat köp. Även om jag erbjöd komplett att dra ifrån 30% av inköpspriset så är det hela beloppet jag kommer få tillbaka! Plus att jag slipper stå för felsöknings och fraktkostnaden!

SCHYSST av KOMLETT!

Var nog lite för hård mot dem innan (skyller på värmen ). Fortsätter att vara kund hos komplett.

Permalänk

ok, var snällt av dom att fixa det och bjuda på frakt mm...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Fan vad gnällig den där A1200 är, såna som han är anledningen till varför man ska jobba med företag och inte privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vad jag ser så ska ångerrätten funka i 14dagar om man har obruten förpackning. Detta ska skydda kunden mot fel köp, då kan fortfarande produkten säljas för samma pris efter som dom då vet att kortet är ok. Jag ser det inte som ok att bryta en förpackning testköra kortet i ngn dag och sen skicka tillbaka det. Kortet är då beg och inte värt ett dyft. Kortet kan ha på vägen utsatts för esd mm som gör att kortet pajar om flera månader. Esd skador kan komma fram efter flera månader.

Du ser det inte som ok.
I lagen så står det trots allt att det är ok.

Så ser det faktiskt ut. Företag som startar i den här branchen vet om det och måste räkna med det. De får leva med det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Du ser det inte som ok.
I lagen så står det trots allt att det är ok.

Så ser det faktiskt ut. Företag som startar i den här branchen vet om det och måste räkna med det. De får leva med det helt enkelt.

exakt.. Som egenföretagare i denna branch vet jag att det är precis så det är.

Permalänk
Medlem

Re: RMA av XFX 6800GT AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
4/7: Paketet kommer till postkontoret i Göteborg. Skickar ett mail till komplett där jag talar om att jag vill ÅNGRA köp istället (oavsett om dualview funkar hos dem eller ej).

Ännu ett exempel på folk som klagar på en butik när det faktiskt är de själva som krånglar till det.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att det nya kortet fungerar perfekt (Gigabyte 6800GT). Dualview fungerar klockrent så som den alltid har gjort. BF2, HL2 och DOOM III flyter på hur bra som helst.
No problem what so ever.

Alltså var det inga fel på mitt nätaggregat som vissa här antydde.

Efter uteslutnings metoden kan man dra för slutsats att antigen kortet var inkompatibel med mitt system eller trasig.

I varje fall så hade jag rätt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill bara meddela att det nya kortet fungerar perfekt (Gigabyte 6800GT). Dualview fungerar klockrent så som den alltid har gjort. BF2, HL2 och DOOM III flyter på hur bra som helst.
No problem what so ever.

Alltså var det inga fel på mitt nätaggregat som vissa här antydde.

Efter uteslutnings metoden kan man dra för slutsats att antigen kortet var inkompatibel med mitt system eller trasig.

I varje fall så hade jag rätt hela tiden.

You go girl

Permalänk
Medlem

Re: RMA av XFX 6800GT AGP

Citat:

Är bara tvungen att avreagera mig någonstans och berätta hur jag blev behandlad av komplett .

Så här gick(går) det:

28/6:
Köpte "veckans erbjudande" ett XFX 6800GT AGP för 2700:-.

30/6: Hämtar kortet den 30/6 på postkontoret. Testar kortet hela dagen i två olika OS (WinXP Pro samt Win2k Server). Fungerar bra i spel och 3D mark 03/05 MEN dualview/clonemode (TFT + TV) ger störningar på TFT skärmen. Går i princip ej att använda dualview/clonemode. Förra kortet (6600GT) fungerade perfekt i dualview/clonemode.

1/7: RMA:ar kortet och i ansökan skriver jag att det är endast dualview som inte fungerar och att det är det som behöver testas.

4/7: Paketet kommer till postkontoret i Göteborg. Skickar ett mail till komplett där jag talar om att jag vill ÅNGRA köp istället (oavsett om dualview funkar hos dem eller ej).

5/7: Komplett hämtar paketet från postkontoret. Får ett svar på mitt mail skickad 4/7:
Hej X

OK, då lägger jag in information i din RMA om att du vill ångra köpet istället.

Behandlingstid för RMAer är cirka 1-1,5 vecka.

MVH
X
Komplett.se

Skickar ett mail till om hur lång tid återbetalningen tar:
Svar:
Hej X

En återbetalning tar normalt cirka 14 dagar, men i värsta fall kan det
ta upp till 30 dagar beroende på belastning på ekonomikontoret.

MVH
X
Komplett.se

Worst case scenario: 10 dagar för RMA ansökan + 30 dagar för återbetalning = 40 dagar INNAN man får pengar på kontot!
WAY TO GO KOMPLETT!

11/7:
Får ett LEVERANSBEKRÄFTELSE från komplett! De skickar tillbaka kortet till mig då de ej hittat några fel! Inte någonstans nämns ångrat köp!
Mailet:
Varor:

Fel ej konstaterats. Varan återsändes.
Tester utförda:
Installerat drivrutiner - OK
3DMark 03 5 loops - OK
3DMark 05 5 loops - OK
Battlefield2 30 min - OK
FableMark 30 min - OK
Spelat upp DVD film - OK
Drivrutin använd: 77.72

Det blir inga störningar på skärmen när
man använder vare sig clone mode eller dualview.

Alltså tog det 7 dagar (168 timmar) för komplett att testa en så enkel sak som dualview! WAY TO GO KOMPLETT!

I mailet som komplett skickade står det att jag ska betala 365:- för att få tillbaka kortet (ÅNGRAT köp..hallå...). 250:- för felsöknings avgift + frakt. Redan betalt 120:- i frakt 1/7.

Kortet kostar mig i nuläget 2700+120+120+365= 3305:-. Märk väl att jag inte har någon användning för XFX kortet då den är uppenbart inkompatibel med mitt system.

Ringer upp komplett och vill ha en förklaring till varför ångrat köp inte är godkänd. Får svaret att det står ingenstans noterat att jag ville ångra köpet! OBS se under 5/7 OBS. Efter 20 minuters diskussion kontaktar han killen som skickade mailet 5/7 och de går med på att SE OM det går att ångra köpet! Märk väl att de har redan skickat kortet till mig idag (eftersom jag ringde efter 12.00) och kortet är på väg till min postkontor....WAY TO GO KOMPLETT....

När jag ställde frågan via telefon varför jag inte kan se NÅGONTING ALLS om hur lång de har kommit i RMA processen på "min konto" sidorna får jag till svar att de BYTER SYSTEM och att DETTA STÅR I MAILET från komplett! Vid det här laget är killen riktigt otrevlig mot mig och idiotförklarar mig i princip.

Så här står det i mailet:
Vi har mottagit din retur.
Komplett.se åtgärdslista:
· RMA mottagen, ej ännu testad· Behandlingstiden för lösa
komponenter är normalt mellan 3 till 14 dagar. FÖRFRÅGNINGAR
gällande STATUS på er RETUR BESVARAS EJ under denna period UTAN HÄNVISAS till FUNKTIONEN KONTO/RETURER på www.komplett.se. Vid insändning av "Komplett PC" så kan behandlingstiden variera något beroende på fel samt eventuell lagerstatus på reservdelar.
· Du kommer att få meddelande vid senare tillfälle om vidare
åtgärd/åtgärder.

Var någonstans står det att Konto/returer sidan inte fungerar ?!

På frågan hur lång tid det kommer ta för de att bestämma om de ska godkänna ångrat köp eller ej får jag svaret 3 till 14 dagar:
Worst case scenario: 7+14+30 = 51 dagar innan jag får tillbaks pengarna OM de godkänner ångrat köp!

Även om jag inte har brutit några plastpåsar eller CD-skivor informerade mig killen i telefon att det är i PRINCIP omöjligt att ÅNGRA ett KÖP OM datorkomponenten FUNGERAR! GO FIGURE...

BTW, själva kortet ligger (låg) i en plasförpackning (ingen antistatpåse)!

Puh...det blev riktigt lång post...ville bara berätta hur det kan gå till hos Sveriges "bästa" datorbutik.

Efter att ha jobbat på Computer City i 5 år (fick nog till slut) så ska du veta att ditt problem inte ligger hos din butik/kedja. Utan mer i ditt omdöme av inköps-ställe.

Billig butik/kedja = Kass service (vad annars spara pengar på?)

Dyr/Efter vad man har råd med = Förvänta dig bättre service, p.g.a. att du inte "kostar" lika mycket i effektiv tid.

Så, sluta köp "skit-billigt"

Spara några hundra, och välj med omsorg.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Angående Ångerrätten så jobbade jag förut med ett företag där ånger enligt konsumentköpslagen var väldigt vanligt så vi fick gå igenom vad som gällde ganska ordentligt med kunderna.

Enkelt förklarat är det så här: Packa upp, prova, testa, använda i 14 dagar helt okej så länge man inte skadar varan. Minsta lilla repa så har man förbrukat ångerrätten. Men även om man har öppnat påsar och förpackningar och skadat dessa så spelar det ingen roll, det är varan som ska återlämnas i oförändrat skick.
Detta kan ju skapa en del problem då elektroniska komponenter lätt kan skadas av ESD och annat. Det är därför de flesta datorbutiker har dessa tilläggsregler som Komplett har angående ESD-påsar. Men enligt konsumentköpslagen gäller de alltså inte.
Vi hade också såna fall i det företag jag jobbade i. Företaget ansåg att en väl använd vara inte kunde säljas till fullt pris, vilket var riktigt. Men man visste också att om kunden gick till konsumentverket skulle man förlora, så man tog tillbaka varan.
Något som antagligen komplett också är medvetna om.

Visst kan det kännas fel på olika sätt att ett företag ska tvingas ta tillbaka en vara som en kund använt. Men detta är något som företagen räknar med och budgeterar in i sina priser. Så gråt inte för dom. Dessa varor kan säljas som nya men säljs oftast som demoprodukter.
Mest för att ingen vill få en vara som kan ha använts av någon annan om man betalar för en ny. Men oftast är demoprodukterna de säljer nya varor.

Det verkar som om komplett har tappat lite på sistone. Vi får väl hoppas att de skärper sig då jag alltid ansett de vara den bästa onlinebutiken för datorer & tillbehör och vill ogärna ändra den inställningen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Dom snuva också mej på 120+120+365(eller va de 500) för ett moderkort som inte fungera som det skulle. Under tiden dom hade kortet inne på felsökning, så kom det en BIOS-uppdatering som (tydligen) avhjälpte problemet... varav dom troligtvis testande om med nya versionen och skickade tillbaka igen och fakturera mig på felsökingskostand..

Dom e lite elaka dom dära komplett

Permalänk

Jag väntar på RMA nu och får se vad som händer.

Visa signatur