Tips på förstärkare för 2x 300W högtalare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johankonradsen

....................
sen som en sa lägg pengar även på kring utrustinigen typ kablar mm en kabel kan göra jäkligt mycke ljudmässigt så om du ska skaffa så snålla inte me kablar o dylikt..

hoppas de hjälpt dej en bit på väg.

Ja lika bra att slå till på en Transparent OPUS MM på en gång
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=009,003

6meter för under en halvmille, bara att slå till

(är på skämthumör idag)

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en billigare integrerad 2 kanalsförstärkare med delbart för/slut -steg, eller en "billigare" 5.1/7.1 surround förstärkare och "rent" 2 kanals slutsteg.

Om du väljer alternativ ett så kan du köra 2 kanal tills du vill uppgradera till 5.1/7.1, och då köpa en billigare 5.1/7.1 förstärkare och fortfarande driva frontarna med 2 kanalaren.

Nad, Rotel, H/K + div kinesiska märken har trevliga 2 kanalsförstärkare som har tillräckligt med effekt för att spränga dina Genexxa för en billig peng.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Äntligen lite vettiga svar:)

Imorgon ska jag in till stan och kolla bla hos Hi-Fi Klubben och kolla vad dom säger och tycker. Därefter försöka göra ett vettigt val med tanke på vad som har sagts här och i affären.

Fortsätt gärna att tipsa, ifall jag inte skulle bestäma mig:p

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska ha en tvåkanalare så kan jag tipsa om HK675 som jag har själv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

va ska du ha en värsting förstärkare till dom där skit högtalarna ursäkta att ja säger så men kanske ska skaffa ett par bättre sen eller?

satsa på dynaudio helt kanon bra högtalare men pris klass dyrare
eller så har du ju cerwin vega om du vill ha mycke bas misstänker att du e ute efter de
kolla då på hifi klubben på cerwin vega..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Äntligen lite vettiga svar:)

Imorgon ska jag in till stan och kolla bla hos Hi-Fi Klubben och kolla vad dom säger och tycker. Därefter försöka göra ett vettigt val med tanke på vad som har sagts här och i affären.

Fortsätt gärna att tipsa, ifall jag inte skulle bestäma mig:p

Permalänk
Medlem

Det första tipset är ju att inte hänga upp dig så mycket på att "maxa" högtalarna. Vad är det för mening med 300W om det låter så illa så man inte kan vara i närheten? Mina högtalare ska klara 140W, men jag har aldrig varit uppe i närheten av det, det går inte att vara nånstans i huset samtidigt. Har man en hemmabio kommer man väldigt långt på 5x50 Watt (förutsatt att man får det).

Hade jag köpt en hemmabioreciever idag hade det blivit någon av NADs modeller, jag har en 2-kanalsförstärkare nu som låter riktigt bra och dessutom kan man lita på siffrorna, NAD-grejerna klarar oftast av mycket mer än vad de är specade till, och dessutom med båda/alla kanalerna i drift, till skillnad från vissa hastverk som bara klarar sina specs en kanal i taget.

NAD, Denon och Harman/Kardon är tre märken som jag litar på, men särskilt då Nads "no nonsense"-inriktning, H/K satsar lite mer på design och funktioner och Denon nånstans emellan.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Jag har också dom där högtalarna (tyvär) och jag driver dom med min NAD C320 2x40w förstärkare. Jag hoppas och tror att det är högtalarna som sätter stopp, för det låter tamme fan fördjävligt när man vridit 1/4 på volym ratten ungefär. Så om du nöjer dig med 2 kanals så rekomenderar jag NAD C320 eller den äldre NAD 314 (utan fjärr).

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Hm. Ja vet iaf att siba har en proson reciever för 990:- Stog verkligen ingen fakta om den men den duger nog att driva ut dom du har. Den va faktist rätt snygg också.

Köp den eller köp en vettig försärkare och vettiga högtalare

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

ja du om man hade varit rik så hade ja gjort de lätt skoj o testa sån värsting saker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Ja lika bra att slå till på en Transparent OPUS MM på en gång
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=009,003

6meter för under en halvmille, bara att slå till

(är på skämthumör idag)

Permalänk
Medlem

Varför ska allt vara så dyrt?. Varför inte köpa ett tvåkanals-slutsteg om man ändå bara ska dunka musik.
Klarar mig fint med mitt Tapco j2500 (2500W 4Ohm bryggat). Det steget kostar 2800 kr. Tycker det är ett bättre förslag. Sådana klena högtalare kräver ju inte så mycket av förstärkare.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

NAD C320BEE kostar 3695:- (stereoförstärkare) och den är riktigt bra för priset. Har vunnit i
stort sett alla tester den har varit med i. Likvärdiga komponenter hittar man ofta i dubbelt
så dyra förstärkare.

NAD C320BEE:

Thule IA100, kostar 6998kr:

Naden är specad till 2x50w i 8ohm, med 0,08% dist. I tester levererar den däremot 2x100w
kontinuerligt i 8ohm, med bara 0,007% dist. NAD överdriver inte sina specifikationer direkt.

Den större modellen, C352, är specad till 2x80w, men levererar 2x120w kontinuerligt i 8ohm.

Min gissning är att de där Genexa-högtalarna inte ens pallar 50w innan de bottnar. Sen har
de ett mellanregister som är totalt "dött". All musik låter likadant, som loudness. Inte kul.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

annrs kan ju en Harman kardon hk670/675 vara någe.
petar ut 80amp! då har du tillräckligt att få lite dunk igallfall!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
annrs kan ju en Harman kardon hk670/675 vara någe.
petar ut 80amp! då har du tillräckligt att få lite dunk igallfall!

70A är det väl ändå.

Sen är ju inte styrkan i ampere allt. NADen har en ringkärnetrafo med dubbla utgångar (Powerdrive).
H/Kn har en helt vanlig trafo. H/Kn har dessutom lite loudness-ljud med förhöjd bas och diskant.
Jag gillar inte H/K, men det finns ju de som gör det.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
70A är det väl ändå.

Sen är ju inte styrkan i ampere allt. NADen har en ringkärnetrafo med dubbla utgångar (Powerdrive).
H/Kn har en helt vanlig trafo. H/Kn har dessutom lite loudness-ljud med förhöjd bas och diskant.
Jag gillar inte H/K, men det finns ju de som gör det.

okej...kanske det är minndes fel.
nää..så klart det inte är. men med tanke på va han ska ha grejen till spelar det ju inte så stor roll, barba någe som kan få han högtlare att spela disco om jag har förståt det rätt och
sen tänkte jag att hk:n borde ju kunna få en för ~1700spän beggad.

sen ljudet så är det ju lite svårt att säga någe om för låter ju inte lika dant för alla!

men är väll kanske smartare att köpa NAD:en om han ska uppgratera iframtiden. är ju onekligt en bra stärkare.
kanske en: XTZ Class A100? någon måste ju prova den!
( http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21... )

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Har en gammal Onkyo köpt ifrån Ljudklubben i Örebro på 90-talet som fortfarande gör tjänst. Den ger tillräckligt till mina högt och mina behov men den lev bara Dolby surround och inget mer dvs mono i bakkanalen.

Har ett sep slutsteg ifrån Ljudia http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7... som jag är nöjd med men basen i subben behöver bytas ut pga klåfingriga katter bl.a :p.

Det är en väg du skulle kunna gå att köra med sep slutsteg till subben och en klenare stärkare till det övriga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte vad jag tycker om NAD egentligen...
testade C372 en gång. Den är speccad till 2x150 W (vid 8 ohm) men orkade absolut inte med mina högtalare. Dessa gick f.ö. utmärkt att drivas av en gammal hk670 t.ex., även om ljudet kanske inte riktigt passade..

Min nuvarande audio fidelidy a300 (föregångaren till någonting mellan a3.2 och a5) är utan tveckan minst dubbelt så stark som NADen...Trots att den också är speccad till 2x150 W @ 8 ohm

Fick faktiskt dra upp NADen på max ibland med mina högtalare, och inte ens då blev det tillräckligt högt......det kan tilläggas att mina högtalare är rätt trögdrivna - 86 dB känslighet

Med MS:n har jag aldrig vågat gå över klockan 10 ^^

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Jag vet inte vad jag tycker om NAD egentligen...
testade C372 en gång. Den är speccad till 2x150 W (vid 8 ohm) men orkade absolut inte med mina högtalare. Dessa gick f.ö. utmärkt att drivas av en gammal hk670 t.ex., även om ljudet kanske inte riktigt passade..

Vad du menar är att NADen inte ökar volymen tills det distar. Det finns mätningar som visar
att vid full volym har NADs förstärkare inte mer än 0,008% distortion. Bättre det än att paja
högtalarna pga otillräcklig kraft (distortion dödar snabbt diskantelement).

86dB kräver mycket av förstärkaren, och C372 går att bryggkoppla. Men till de flesta
högtalare behövs det inte.

Får man fråga vad du har för högtalare?

Är du ute efter "kärnkraftverk" är NAD S300 grym, sparar själv till en sån eller lillebror S200
(begagnat då, svindyra nya)

S300:

Får väl lägga till en källa angående distortionen, så ingen tror att jag skojar
http://www.hifiklubben.com/files/Test/NAD/352HFW0904.pdf

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ligger något i det du säger, men det betyder bara ännu mer att den faktiskt inte orkar särskilt långt med mina högtalare. Hursomhelst klarar min Musical Fidelity biffen problemfritt. (helt klart utan dist
http://www.musicalfidelity.com/mf/en/Products/archive.jsp?pid...

Högtalarna är som signen säger Magenpan 1.6qr med modifierad elektronik och ordentliga kuddar att stå på.

http://www.magnepan.com/img/models/MG16_01.jpg

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Det ligger något i det du säger, men det betyder bara ännu mer att den faktiskt inte orkar särskilt långt med mina högtalare.

Det kan mycket väl vara så. Fast sen ser Musical Fidelityn ut att ligga i en "lite" högre
prisklass, ungefär som S300an nåt mer ska man ju få för det högre priset hehe.

Det går hand i hand, dyrare högtalare har ofta lägre känslighet, och kräver en kraftig,
dyr förstärkare

edit: Hittade en bild på A308

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

a300:n görs inte längre, men när den väl såldes ny så varierade priserna helt tokigt.

Först fick svenska butiker in den för 20-25 kkr, sedan tokdroppade den i USA till $1700, och så fick de svenska butikerna smita efter.

Själv köpte jag den begagnad för knappt 10 kkr.

Vad går S300an på?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa in här med ett liknande dilemma, har fått ett par McIntosh XL10-högtalare samt nån passiv "fin" sub (tror jag iallafall). Subben agerar även som ett passivt delningsfilter har jag för mig så McIntosh högtalarna kommer jag koppla in genom den. Har inte kollat upp exakt vad det är för sub men kan göra det om någon vill det.

Här har vi lite siffror på högtalarna: http://www.roger-russell.com/speakers2.htm#xl10

Personen som jag fick högtalarna av sa att de behöver en relativt kraftig förstärkare för att driva dom (2x120W eller nått sa han?)
Vad tycker ni jag ska skaffa för förstärkare till högtalarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Vad går S300an på?

Den kostar 15995:- på fyndborsen.se, men gick på över 20000:- hos Hifiklubben.
De kunde nog inte matcha priset, för den säljs inte på Hifiklubben längre

http://www.fyndborsen.se/search.php?produkt%21filter%21Produk...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag visste inte ens att fyndbörsen sålde så dyra saker

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Den kostar 15995:- på fyndborsen.se, men gick på över 20000:- hos Hifiklubben.
De kunde nog inte matcha priset, för den säljs inte på Hifiklubben längre

http://www.fyndborsen.se/search.php?produkt%21filter%21Produk...

För en 7000-9000 tusen så skulle du få en beg NAD 208 istället.

Den är kanske inte lika estetiskt tilltalande som S serien, men den slår S200 och 300 på fingrarna när det kommer till effekt, enligt folket på LTS forumet så levererar 208:an runt en 600W per kanal kontinuerlig effekt och runt 2KW per kanal peak, detta i 8 ohm.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Harman Kardon gör ju lätt bästa ljudsystemen i världen, så en av deras recievrar är nog att rekommendera, om du har cashen, dvs..

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
För en 7000-9000 tusen så skulle du få en beg NAD 208 istället.

Den är kanske inte lika estetiskt tilltalande som S serien, men den slår S200 och 300 på fingrarna när det kommer till effekt, enligt folket på LTS forumet så levererar 208:an runt en 600W per kanal kontinuerlig effekt och runt 2KW per kanal peak, detta i 8 ohm.

Jo, 208an är väldigt kraftfull, men som sagt rätt ful sen är S200/S300 lite mer åt "finlir"
hållet ljudmässigt. Sen klarar ju S300 precis som 208an mycket mer effekt än den specade.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.