Byte av RAID-controller, fungerar hårddiskarna då?

Permalänk
Medlem

Byte av RAID-controller, fungerar hårddiskarna då?

Om man har ett Asus A8N-SLI Deluxe (med integrerad Silicon Image RAID-controller) och sedan byter till ett moderkort med nForce4 integrerade RAID controller; går det att flytta över hårddiskarna till det systemet och behålla all data på dem?

Undrar detta eftersom mitt moderkort dog för några dagar sen, och det enda jag kan hitta i affärerna här i stockholm är just det senare kortet som inte har "Silicon Image".

Snabbt svar uppskattas då jag behöver min datar att fungera asap!

Permalänk
Antielefant

Kan inte säga exakt, men det fungerade iaf när jag bytte från mitt gamla Asus nForce4 till mitt nya MSI nForce4.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej, men det finns väl ingen chans att nvRAID tar bort informationen på diskarna bara för att jag byter setup från "silicon Image RAID" till "NVRAID"? Vore katastrofalt om detta hände! (!)

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska aldrig säga aldrig =/
Själv skulle jag nog vänta tills jag fick svar av någon med lite erfarenhet av liknande prylar. Du kan ju alltid fråga på några andra forum också, speciellt de större som t ex xtremesystems/anandtech.

Edit: Varför körde du inte på nvraid-kontrollern på A8N-kortet förresten?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Man ska aldrig säga aldrig =/
Själv skulle jag nog vänta tills jag fick svar av någon med lite erfarenhet av liknande prylar. Du kan ju alltid fråga på några andra forum också, speciellt de större som t ex xtremesystems/anandtech.

Edit: Varför körde du inte på nvraid-kontrollern på A8N-kortet förresten?

Varför köra nvraid när kortet har Silicon Image?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte helt säker, men rätt så, att nForce4-kontrollern är PCI Express och Silicon image gammal vanlig PCI.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

hmm.. båda stöjder SATA2, så det borde väl egentligen inte göra någon skillnad. MEN jag känner att om dom lägger ner tid på att implementera någon annan kontoller än den som följer med själva "chipset" (nForce4), så borde det vara bättre!

En sak jag tänkte på som kan strula till det. Om jag byter kontroller och väljer annan form av "striping block" ex; 64-bitars om jag tidigare körde på 128, då borde det ju bli helt fel.. Eller så kanske den konverterar! hmm..

Måste reda ut det här innan klockan är 21! (då slutar jag) Köpte nämligen precis en A8N-E på min "kafferast"

Permalänk
Medlem

Det beror på om dom olika till verkaran använder samma standar för att formatera diskarna till en raid. För att göra en raid, så formaterar man dom i raid biosen. Där skriver kontrollern en samman hängande partition med en egen fat tabell. sedan kan man formatera disken i operativet.
om kontrollerna anv samma sätt att skriva raid partitionen.