En fråga om Final Fantasy

Permalänk
Medlem

De bästa FF-spelen i min mening (utan att då ha spelat X och X-2) är FF6, FF7 och FF9.

Börja med FF7, sedan FF9 och sist FF6.. :):)

Permalänk
Medlem

jag upptäckte spelserien iom 7:an så jag skulle väl rekommendera det. Sedan så kan nog 4-6 till SNES vara kul att lira, om man nu inte klagar på grafiken. Började lira 5:an igår ^^

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jag upptäckte spelserien iom 7:an så jag skulle väl rekommendera det. Sedan så kan nog 4-6 till SNES vara kul att lira, om man nu inte klagar på grafiken. Började lira 5:an igår ^^

jag har verkligen inga som helst problem med super nintendo grafiken. Den är evig för mig. Däremot har jag svårt för gammla 3d spel. Då tycker jag att det blir helt hemskt. Men grafiken till super nintendo kommer nog alltid att funka

btw, 5:an är kung. 4:an, och 6:an också iofs...

Permalänk

Maingate, vet ett ställe som kan ha det kvar kan kolla idag när jag sticker till stan om du skulle vilja det

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla som ska börja spela FF spel: hoppa inte över del 4, 5 ,6 bara för att dom har dålig grafik för dom är mycket bättre spel än t.ex FF8, även om det helt klart är värt att spelas det med.

Jag spelat föresten också FFV nu.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barracuda_87
Maingate, vet ett ställe som kan ha det kvar kan kolla idag när jag sticker till stan om du skulle vilja det

ja tack, det vore trevligt, kolla priset och att det är pal-utgåvan så kan jag jämföra med tradera.

Visa signatur

If today was perfect there would be no need for tomorrow.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips till ni som kör det på konsol är att skaffa "International" versionerna till FFX/FFX-2 samt NTSC versionerna för de andra i spelserien. Det är riktigt usla palkonverteringar vi pratar om.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pirateKING
1-2 till NES kan du ju glömma på en gång egentligen. Finns inget nöje i att spela igenom dom. Det är bara en plåga Men i och med 3:an till NES så börjar serien ta form. Jag tycker du ska börja där, men tänk på att det är lååååångt ifrån dagens standard.

Hoppa 8:an också. Det är sämst! ^^

btw. 9:an är bäst

1:an var ju lagom rolig och definitivt kult att spela. 2:an är ju så pass originell så att man måste spela det pga det! Vill man bli en fin gamer får man lida pin.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

blir imorrn eftersom jag kom in ganska sent till stan men ska iallafall kolla det

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

lugnt det, auktionen slutar på fredag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppa 8:an också. Det är sämst! ^^

Jag tyckte det var helt ok.. inte som 7an, men absolut inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Jag tyckte det var helt ok.. inte som 7an, men absolut inte dåligt.

håller med dig, förstår inte riktigt hur folk kan tycka 8an var dålig...
kan iaf säga att jag tyckte det var ett väldigt roligt spel, inte lika bra som 7an men endå väldigt bra.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk

själva storyn och musiken i 8:an var ju helt ok enligt mej,men det som gjorde så jag inte föll för det här spelet så som jag gjorde med ff7 var nog hanteringen utav materian/magin och alla dessa kombinationer man kunde göra med vapnen osv,det fastnade man inte för,ingen skön kännsla,sen fanns det vissa andra små grejjor som man störde sej på.
men spelbart är det garanterat och rekomenderas trotts sina brister.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
själva storyn och musiken i 8:an var ju helt ok enligt mej,men det som gjorde så jag inte föll för det här spelet så som jag gjorde med ff7 var nog hanteringen utav materian/magin och alla dessa kombinationer man kunde göra med vapnen osv,det fastnade man inte för,ingen skön kännsla,sen fanns det vissa andra små grejjor som man störde sej på.
men spelbart är det garanterat och rekomenderas trotts sina brister.

Exakt! Spelet tappade sin känsla vid hanteringen av vapen/utrustning och magier. Själva storyn var bra, och film-snuttarna var suveräna! (De kan man aldrig klaga på).
Tycker dock att FFX kändes likadant i början men materie och magi-systemet (hade ett speciellt namn) var mycket enklare. Själva spelet är ett av de bästa, får verkligen inte missas. Uppföljaren till FFX, FFX-2 sög dock ordentligt. Girlpower-temat och det nya kläd-systemet var tråkigt och spelet i sig hade inte en story utan man fick bygga upp den genom att göra jobb... Har inte klarat X-2 än, står och dammar på hyllan <- Borde åtminstone visa hur kass den är. Har själv lirat FF i över 7 år och jag har aldrig sett något så pass dåligt.

Trådskaparen: Börja med FFVII, sedan kan du fortsätta med FFVIII (även om det inte är en tio poängare) och till sist FFIX. För PS2 är det FFX som gäller. Gamla SNES och NES spelen är inte värt att lira. FF Trilogy, 1 och 2:n samt 5 och 6:n finns att köpa till PSX (?).

www.ffuniverse.nu - Här kan ni hitta allt möjligt om FF/SquareEnix, svensk sida.

PS. Fuska/Läs inte FAQS för att klara ett FF spel, bara efter att ni har klarat av det på egen hand.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maingate
lånar tråden lite och ställer en fråga:

hade tänkt att beställa final fantasy VII platinum från webhallen och undrar då om det behövs ett ps1 minneskort för att kunna spela spelet på min pstwo?

såg att det fanns nåt billigt på webhallen för 29:- men det går väl lika bra, antar jag?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=26517

(minneskortet)

Tja

Har du nära till Täby Centrum så har EB Games ett kort med savegames till sportspel för 5kr, jag köpte 2 stycken.

By the way, vet någon hur man byter ett spanskt FFVIII som förövrigt är ett underbart spel till en engelsk PAL-version?

Visa signatur

" Det är en Epademi " - Aftonbladet

Permalänk

det hjälper om du verkligen kollar var han bor annars...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga angående minneskortet är tyvärr ja. Själv kör jag med ett 4mbit kort som jag köpte för 79:- på games någonstans, rymmer alla savningar som jag har till mina gammla ps spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barracuda_87
det hjälper om du verkligen kollar var han bor annars...

hehe, ja det kan bli lite jobbigt, känns så mycket skönare att klicka hem spelen än att åka 20 mil eller nåt.

men som sagt, kolla gärna upp priset idag om du har tillfälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken del i serien var det där det fanns en flygande stad, jag spelade det nog i slutet av 90-talet om jag inte minns fel, men spelade aldrig klart(till PC).

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vilken del i serien var det där det fanns en flygande stad, jag spelade det nog i slutet av 90-talet om jag inte minns fel, men spelade aldrig klart(till PC).

Låter som Lunar serien

nämen om det var till PC så måste det ju vara FF7 eller FF8. Mitt minne sviker mig. Kan du förklara närmare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som Lunar serien

nämen om det var till PC så måste det ju vara FF7 eller FF8. Mitt minne sviker mig. Kan du förklara närmare?

Det är i 8:an man får Garden(staden) som en vehicle. Det är nog det han syftar på

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Skaffa en xbox, chippa, köp FF7 (PSX versionen), kör på en emulator! Vad vore livet utan "Quick-save"?

Permalänk
Medlem

Ett förstört FF7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprite
Skaffa en xbox, chippa, köp FF7 (PSX versionen), kör på en emulator! Vad vore livet utan "Quick-save"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Ett förstört FF7.

Exakt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Kör genom Chrono Cross och Chrono Trigger när du ändå håller på. Ungefär samma stuk.