Permalänk
Medlem

"Ljuddiod"

Tjena!
Är det någon som vet hur man får en ljus-diod att reagera på ljud från surroundutgångarna på ljudkortet? Tänkte försöka mig på att kunna "se" var ljudet i spel och liknande kommer ifrån då min riktningshörsel är kass...
Finns det någon som gjort nåt liknande?
Så kan det ju vara fräckt med lite disco hemma när man lyssnar på musik...

Spaatseebaa...

Permalänk
Medlem

en ide är ju att sätta dioderna på högtalarna... eller dra dem från förstärkaren...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

quasili: fan va nice idé!

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

Jepp... inte alla hörlurar och liknande som kan ge surround...
fast nåt just kopplingsschema eller liknande hade hjälpt till. Förslag?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så extremt insatt i hur surroundet funkar
men jag är rätt säker på att uppdelningen mellan kanalerna
sker i förstärkaren till högtalarna och inte i datorn så man
lär nog få modda i själva högtalarna lite om man vill ha det
fungerande... hur man skall koppla är dock lite lurigare...

teoretiskt skulle man kunna koppla dioderna på signalsladden till högtalarna
men då är frågan hur det påverkar ljudet... förlorad ljudstyrka och/eller
ljudkvalité är nog inte omöjligt... nått som skulle funka är nog om man
fixar en separat försörjning av dioderna och sedan övervakar signalstyrkan
på signalkabeln till högtalaren så att dioden lyser när det går signaler genom
kabeln till högtalaren... men vad man skall använda till det vet jag inte...

ett annat sätt är att hitta ljudsensorer och koppla till en diod, då går ju
visserligen dioden på ljudstyrka vilket kan vara lite ostabilt men det är
nog enklare att få till...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

VU meter
sök efter "vu" på elfa så hittar du några stycken

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

i en gammal radio/sterio så finns det bara 3 kanaler en fram en te baka

men i dagen sourunds så är vänster tex -1, font 1 , höger +1
då är det dom bakre som vänster -2, front 2, höger +2

sen så är basen där imellan på något vis .. men det hela började med att man kunde ha 3 kanaler 2 fram 2 bak men då de 2 bak kopplas ihop så är det bara 3 ändå.. många artister spelade ganska dåliga skivor då man bara la el gitaren i -1 och rösterna i +1

sen så har man bara lagt till fler kanaler men dock så vet jag ej hur man har löst det med vänster front höger 3 sladdar fram en bak troligen då man behöver ett ljudkort som klarar 2 kontaker till sourond främre och bakre..

hoppas du fick en liten bättre in blick sen så kommer det nog bli svårt att koppla in lysdioder då spänningarna kommer varijera på hur högt du spelar sen så kanske det inte lyser alls eller inget ljud då allt går till lysdioden

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att "riktningshörseln", eller vad man ska kalla det, förmågan att uppfatta varifrån ett ljud kommer, är direkt länkat till ens IQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag läste någonstans att "riktningshörseln", eller vad man ska kalla det, förmågan att uppfatta varifrån ett ljud kommer, är direkt länkat till ens IQ.

ohh den sved

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk

Du borde ju kunna använda dig av ett relä på högtalarkabeln som reagerar vid ypperligt små ström mängder och sen ett batteri som driver din diod för den högtalaren.
Bör funka, dock inte helt hundra ^^

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är inte så extremt insatt i hur surroundet funkar
men jag är rätt säker på att uppdelningen mellan kanalerna
sker i förstärkaren till högtalarna och inte i datorn så man
lär nog få modda i själva högtalarna lite om man vill ha det
fungerande... hur man skall koppla är dock lite lurigare...
..

fel fel fel, Uppdelningen sker självklart i datorn om man nu har ett ljudkort som stödjer surround och har det inkopplat så. hur skulle surround ljudet annars se ut om det går genom en vanlig 3,5 stereoplugg med sladd och sen bara slängs ut i lite olika kanaler på måfå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tydligen klassen på kommentarerna oxå....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
fel fel fel, Uppdelningen sker självklart i datorn om man nu har ett ljudkort som stödjer surround och har det inkopplat så. hur skulle surround ljudet annars se ut om det går genom en vanlig 3,5 stereoplugg med sladd och sen bara slängs ut i lite olika kanaler på måfå.

men kopplingen dator -> surroundsystem går fortfarande via en vanlig 3,5 plugg...
hur vet surroundstärkaren vilken högtalare som skall ge ifrån sig vilket ljud...
det är där signalprocessorer och liknande kommer in, och de sitter i stärkaren
eller i eventuell ljudmodul...

om man nu inte har ett ljudsystem med direkt inkoppling av alla högtalare direkt i datorn...

hapone:
rätt lågt... inte värdigt swec för 5 öre...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen att behöva ha ett surroundsystem för förstärkning och sedan ev skaffa några:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=4322....

eller liknande...
borde funka eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
en ide är ju att sätta dioderna på högtalarna... eller dra dem från förstärkaren...

Inte speciellt bra eftersom dioderna kommer att klippa ljudet. Även med förkopplingsmotstånd blir ljudet förvrängt. Dessutom så är det inte troligt att spänningsnivån med last (högtalarna) når upp till diodens framspänning.

Som om inte detta vore nog, så kommer ju diodernas ljusstryka bli beroende av volym. Inte relativ ändring i volym.

Citat:

Exakt var läste du detta horribla strycke pseudovetenskap?

"Direkt länkat"? Kan man månne styra ljudets rikning från källan med IQ också?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Inte speciellt bra eftersom dioderna kommer att klippa ljudet. Även med förkopplingsmotstånd blir ljudet förvrängt. Dessutom så är det inte troligt att spänningsnivån med last (högtalarna) når upp till diodens framspänning.

Som om inte detta vore nog, så kommer ju diodernas ljusstryka bli beroende av volym. Inte relativ ändring i volym.

jag konstaterade också det... det står så fint i inlägget efter det av mig att troliga effekter
är diverse förändringar i ljudet...

fast ljusstyrka på dioderna beroende på ljudniveå vore nog rätt kul.. då kan man ju inte bara se var ljudet kommer ifrån utan också hur starkt det är...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Exakt var läste du detta horribla strycke pseudovetenskap?

"Direkt länkat"? Kan man månne styra ljudets rikning från källan med IQ också?

Varför kasta skit på mig, det var bara en rolig grej. Ingen som noterade ":P" på slutet? Helt seriöst så har jag läst det, tror det var i illustrerad vetenskap, eller möjligen något vetenskapsprogram på TV.

Jag säger inte att jag tror på det. Allt jag säger är den enkla faktan att jag faktiskt har läst det och därmed att någon har trott på det nog starkt för att säga det till någon typ av media.

Och vadå "inte värdigt swec för fem öre"? Har jag missat någon regelbok om hur man skämtar rätt på Sweclockers?

Jag är helt förvånad över en sådan reaktion på ett så oskyldigt och, vad jag trodde, uppenbart skämtsamt inlägg.

Och MBY, fölåt mig om du inte anser att jag använder orden rätt. Slog tanken dig att jag kanske inte vet bättre? Du förstod vad jag menade, eller hur? Ingen mening för dig att framstå som nedlåtande mot mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför kasta skit på mig, det var bara en rolig grej. Ingen som noterade ":P" på slutet? Helt seriöst så har jag läst det, tror det var i illustrerad vetenskap, eller möjligen något vetenskapsprogram på TV.

Jag säger inte att jag tror på det. Allt jag säger är den enkla faktan att jag faktiskt har läst det och därmed att någon har trott på det nog starkt för att säga det till någon typ av media.

Och vadå "inte värdigt swec för fem öre"? Har jag missat någon regelbok om hur man skämtar rätt på Sweclockers?

Jag är helt förvånad över en sådan reaktion på ett så oskyldigt och, vad jag trodde, uppenbart skämtsamt inlägg.

Och MBY, fölåt mig om du inte anser att jag använder orden rätt, Slog tanken dig att jag kanske inte vet bättre? Du förstod vad jag menade, eller hur? Ingen mening för dig att framstå som nedlåtande mot mig.

nej, det står inga regler om det...
bara jag som tyckte att det föll för mycket inom gränsen till personlig förolämpning
än ett skämt... och ett så uppenbart skämt var det väl knappast... men om du
tog illa vid dig av det jag skrev så ber jag om ursäkt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

kanske inte är så uppenbart om han har rätt..

om det är så som nån skrev att det är + och minus borde det ju inte funka så bra iom att dioder likriktar :S

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle dela ljudkällan innan jag kopplat in surroundsystemet eftersom jag tänkt använda headset. Så det bör inte vara nåt problem om dioderna "klipper" ljudet...
tack för synpunkter! Får ta och testa så fort ekonomin tillåter. Ska se till att återkomma med framgångar/motgångar.