Muskampen 2025: Segraren korad!

Chatt i PHP + JavaScript, vad tycks?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Är det nördvarning på att redan ha klurat ut i huvudet hur koden kan se ut?

Nejdå, det gör väl alla?

Permalänk
Medlem

Fint en bland dom bättre Chatterna jag har sett :]
Bra jobbat =D

Visa signatur

Sychfix - Fix the Sych

Permalänk
Testpilot
Citat:

Är det nördvarning på att redan ha klurat ut i huvudet hur koden kan se ut?

Det mesta av koden går att få fram genom att kolla på källkoden då det största utförs av JavaScript, själva PHP-delen är rätt liten.

Ska se om jag hinner fixa till den idag så kan ni få ladda ner den

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

låter kalas !!!

Visa signatur

Skriv vad du menar, och mena det du skriver

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt. Bra jobbat också!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Testpilot

Sådär ja, nu kan ni få ladda ner det, blev lite konfigurerings-sugen så jag fixade lite inställningsmöjligheter. Jo, jag vet, rätt onödigt
Men nu kan alla testa det utan att behöva krångla särskillt mycket

Ladda ner det här: http://kevin.elajt.se/testar/chat/public_release (den ligger på hårresande 6kB)

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Sweet

Visa signatur

Skriv vad du menar, och mena det du skriver

Permalänk
Medlem

problem med svenska tecken

FIREFOX:

å: ?
ä: ?
ö: ?

IE

ä: ?span>
ö: ?pan>
å: ?span>

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får <?=$var?> att funka? Det funkar tydligen inte på min php version.

Permalänk
Testpilot

lhffan: Måste vara nått fel hos dig tycker jag, ingen annan verkar ha det problemet. Du har inte nån konstig teckenkodning påslagen?

nystan: det är shorttags som måste vara påslagna, finns i php.ini

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fin chatt!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

fan, bra grej hunden... nice one! maxbetyg!

Permalänk
Medlem

Har satt upp denna chatt på min hemsida, men upplever problem! Om man postar när meddelandet "Waiting..." står är det inga problem; posten sparas och chatten skrivs om korrekt. Om jag däremot skriver ett inlägg när meddelandet "Loading messages..." står funkar det inte alls! Sidan laddas om helt och jag får upp ett javascriptfelmeddelande.

Är detta något man kan fixa? Tex genom att inlägget först sparas när meddelandet "Waiting..." kommit tillbaka (alltså när update_history() körts klart).

I övrigt en mycket trevlig lite chatt!

Permalänk
Hedersmedlem

hunden: Om du ska dela ut skriptet: SLUTA ANVÄNDA SHORT_TAGS!

Fyfan vad jag hatar dem, sedan så skapar de problem om man har en XML-deklaration.
http://www.punbb.org/articles/php.html#php_taggen

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skapar problem för mig ändå, jag kör med short_tags Off, samt använder bara <?php överallt, men jag måste ändå köra <?php echo '<?xml... för att det ska funka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Thomas: Jag har inga problem med det.

Jag har <?xml överst på sidan och sedan använder jag <?php i resten av filen och filerna jag inkluderar, inga problem.

Iaf, ni som har tillgång till shell på servern kan köra detta:

find . -type f -name '*.php' -print0 | xargs -0 perl -i -pe 's#<\?=(.*)\?>#<?php echo $1; ?>#g'

Om ni kör Linux (eller använder GNU sed) och vägrar röra Perl kan köra detta istället:

find . -type f -name '*.php' -print0|xargs -0 sed -ie 's#<?=\(.*\)?>#<?php echo \1; ?>#g'

Båda gör samma sak, byter ut <?=någonting?> mot <?php echo någonting; ?>

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Har satt upp denna chatt på min hemsida, men upplever problem! Om man postar när meddelandet "Waiting..." står är det inga problem; posten sparas och chatten skrivs om korrekt. Om jag däremot skriver ett inlägg när meddelandet "Loading messages..." står funkar det inte alls! Sidan laddas om helt och jag får upp ett javascriptfelmeddelande.

Är detta något man kan fixa? Tex genom att inlägget först sparas när meddelandet "Waiting..." kommit tillbaka (alltså när update_history() körts klart).

I övrigt en mycket trevlig lite chatt!

Har upptäckt nu att problemet verkar ligga i att hela sidan laddas om då man klickar på "Send" (om meddelandet "loading messages..." är uppe, om meddelandet "Waiting..." är uppe laddas sidan INTE om), istället för att bara köra funktionen save_post() som det är tänkt!

Kan kanske denna förklaring hjälpa till i problemlösningen?

Permalänk
Medlem

Funderade själv på att göra något liknande med ASP+JavaScript en gång i tiden... stiligt!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Thomas: Jag har inga problem med det.

Jag har <?xml överst på sidan och sedan använder jag <?php i resten av filen och filerna jag inkluderar, inga problem.

Fast man bör inte använda <?xml i början av dokumentet ändå. IE upptäcker nämligen bara doctye-taggen om den ligger först. Annars använder IE sin egen variant av boxmodellen. Med en korrekt XHTML-doctype på första raden så tolkar IE boxmodellen normalt.

(Och ja, det var väldigt irriterande innan jag insåg problemet)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast man bör inte använda <?xml i början av dokumentet ändå. IE upptäcker nämligen bara doctye-taggen om den ligger först. Annars använder IE sin egen variant av boxmodellen. Med en korrekt XHTML-doctype på första raden så tolkar IE boxmodellen normalt.

(Och ja, det var väldigt irriterande innan jag insåg problemet)

Jag har XML-deklarationen i början och IE går in i standardmode, har jag för mig ibland.

Det är väl fel att läga XML-deklarationen under doctypen?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

Jag har XML-deklarationen i början och IE går in i standardmode, har jag för mig ibland.

Det är väl fel att läga XML-deklarationen under doctypen?

Jo, korrekt av IE vore att ignorera om doctypen är där eller ej. Men för mig gör den inte det och jag har läst om det på andra ställen också. Är du säker på att box-modellen blir korrekt? Som tur är, så är inte XML-deklarationen obligatorisk.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på koden, kul att den "släptes".
Vill absolut, verkligen, jätte-inte försöka säga hur men ska eller inte ska skriva kod men tänkte på en sak när jag såg "messages.php".
Varför inte göra köra $message = array("titel" => "chat", "x" => "y");?

Det är såklart ingen stor grej (speciellt inte i så små filer) men finns det några åsikter om vad som är smidigast eller tänkar alla bara "vem bryr sig?"?

Jag tycker det blir lite tydligare att inte skriva om $message varje gång, men jag skrev så förut...

Hoppas jag inte "stör" och börjar dra upp en massa skräp om hur man ska koda eller inte. Blir bara lite nyfiken när man ser någon annans kod. Speciellt när det, som i det här fallet, känns som att man kodar ganska lika men ibland olika.

Snyggt jobb annars. Va inne på chatten för länge sen och det verkade funka fint. Segt att det inte riktigt blir live (utan refresh då o då) bara. Sånt är väl svårt att få om man inte kör applets eller nåt. Kan inte så mkt om sånt

En sak som vore ballt är ju om man kunde göra så att istället för att köra en "standard-refresh" var 5 sekund (för det är väl nåt sånt nu?) kunde man kanske göra så att javaskriptet kollar om en URL är uppdaterad (den uppdateras när någon skriver nåt). Då skulle man komma lite närmare "live". Sidan skulle bara uppdateras när det behövdes och den skulle göra det när det behövdes (och inte t ex 4 sekunder efter). Kanske är svårt att "avlyssna" på javascript dock... en tanke bara.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jo, korrekt av IE vore att ignorera om doctypen är där eller ej. Men för mig gör den inte det och jag har läst om det på andra ställen också. Är du säker på att box-modellen blir korrekt? Som tur är, så är inte XML-deklarationen obligatorisk.

Vet inte om den är korrekt, men min sida ser likadan ut i IE som i FF iaf.

Nja, XML-deklarationen är inte obligatorisk enligt validatorn men enligt W3s specifikation (har jag för mig) så ska den finnas där om man använder XHTML 1.1.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Hittade en bugg: man kan inte skriva ett meddelande som bara innehåller en nolla ("0")

Permalänk
Testpilot

Oj vad ni skriver, jag hade nästan glömt bort min chatt
Jag har väldigt mycket att göra nu och har inte haft nån tid alls att skriva på chattkoden tyvärr. Ska kolla över det nån gång om det går att lösa problemet med att den inte laddas om ifall man skickat ett meddelande under "laddar meddelanden"

FLEX: Det där med att den kollar en sida om den är uppdaterad kan ju funka riktigt bra, man slipper ju dessutom blinket var 5:e sekund i vissa webbläsare.

m0REc: Angående short_tags så är jag bara väldigt lat, vet att det egentligen inte ska användas men jag ser inte riktigt problemet i det

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

hunden: Problemet är att alla inte har det igång. Vill man skriva någonting som man sedan ska släppa ska (safe mode kanske inte är möljigt ibland dock) koden fungera i miljöer med följande inställningar:

• error_reporting - E_ALL

• short_open_tags - av

• magic_quotes - av

• register_globals - av

• safe mode - på

de jag kan komma på just nu iaf.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Testpilot

Jo, kanske det ja, får fixa det till nästa version

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någonting nytt med detta?

Permalänk
Testpilot

Inte för tillfället, skolan har just börjat. Har rätt mycket att göra nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej!

Tycker verkligen inte ett du borde "glömma bort" detta projekt.

Tycker att det är helfett